Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 623
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 957
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Foutstatus: volgende blok bezet terwijl dat niet zo is
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jan Akerboom

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 18 okt 2023 :  17:55:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond forum leden,


In de fase van droog testen in koploper (dus niet echt rijden) blijft bij het automatisch rijden van blok 45 via blok 7 naar blok 6 de loc steeds in Blok 7 staan met foutstatus dat het volgende blok (6) bezet is. Het blok (6) is echter vrij. Overigens gebeurt dit ook bij het daadwerkelijke rijden vi IB IR centrale.

Ik heb al veel gecheckt maar kom niet achter de oorzaak waarom hij niet verder rijdt.
Na opheffen van de foutmelding en opheffing vd aut opdracht en vervolgens handmatige doorsturing van 7 naar 6 doet hij het weer wel.

Kan iemand het bijgevoegde bestand bekijken en aangeven wat ik fout heb gedaan?

Alvast Dank

Jan

Download Attachment: Treinbaan.zip
14,91 KB

Ben

Netherlands
879 Posts

Geplaatst - 18 okt 2023 :  19:21:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Kijk nog eens goed in de rijwegen bij onderhouden blokken. Er staan vinkjes bij "keer lok" waar het niet hoort en waar het wel hoort staan ze niet.

Dus: kijk per blok naar "komende uit" en "waar je naar toe wilt" en of je om daar te komen de lok moet keren.

In geval van blok 7 komende uit 45 en naar 6 moet je dus het vinkje "keer lok" weghalen. Blok 6 wordt dan gereserveerd. Verderop gaat het ook fout, zal ongetwijfeld hetzelfde probleem zijn.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Akerboom

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 19 okt 2023 :  16:23:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Ben,

Allereerst hartelijk dank voor het controleren van mijn baan.

Ik heb idd de keerloc posities nu weggehaald.
Het gevolg is dat de melding dat de volgende blok bezet is, nu is verdwenen.
Helaas blijft de loc bij een opdracht van bv 45 naar 6 nog steeds in blok 7 staan ipv direct doorrijden naar 6 en moet ik de foutstatus opheffen. Er zit dus nog ergens een bug.

Ik heb eerst in 2019 deze blokken 6 en 7 opstelblokken gemaakt en later veranderd in gewoon blok... zou daarin een oorzaak kunnen zitten ?

Dank nogmaals voor het checken, ik heb de verbeterde baan toegevoegd.

Hgr Jan

Download Attachment: Treinbaan.zip
14,94 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
879 Posts

Geplaatst - 19 okt 2023 :  16:57:05  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akerboom

Helaas blijft de loc bij een opdracht van bv 45 naar 6 nog steeds in blok 7 staan ipv direct doorrijden naar 6 en moet ik de foutstatus opheffen.




De situatie is nog hetzelfde, er staat nog steeds een vinkje bij keer lok om vanuit 7 in 6 te komen.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Akerboom

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 20 okt 2023 :  15:44:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Ben,

Ik heb via de stappen
onderhouden
baandefinities
blokken
selecteer blok 7 en 6 en 12
gecheckt en bij alle drie de blokken de keer loc opties uitgevinkt en vervolgens dit opgeslagen.
Was dat de juiste aanpak ?

Het probleem doet zich nl nog steeds voor maar wellicht heb ik jouw aanwijzing wederom niet goed begrepen en het niet op de juiste manier aangepast ?

Alvast dank voor je geduld :-)

gr Jan




Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
720 Posts

Geplaatst - 20 okt 2023 :  16:38:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Bij Onderhouden / baandefinities / Blokken / selecteer je het blok 7.
Dit blok staat bovenaan bij bloknummer rood omcirkeld, dit is het blok waar je bent. Onderaan bij (Uit blok) selecteer je uit welk blok je komt. Dit heb ik geel omcirkeld en ik heb blok 45 reeds geselecteerd. Nu kan je bij (Naar blauw omcirkeld aan vinken naar welke blokken je wil.
En hier heb je bij blok 6 een vinkje gezet bij keer loc. Dat moet je weghalen. (Zie afbeelding)




Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

br015

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 20 okt 2023 :  16:46:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van br015  Reageer met citaat
Kijk ook eens even bij de blokken onderhoud naar uit blok 45 naar blok 45 ik denk dat je die optie ook uit moet zetten. dit geld dan ook voor uit blok 6 naar blok 6 . vanuit uit een blok naat hetzelfde blok gaat niet is lastig. denk ik. succes Frans
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Akerboom

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 20 okt 2023 :  17:20:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Ben Marcel en Frans

Dank voor jullie tips,
Bij de blauwe cirkel stonden de vinkjes inmiddels al uit... maar
Ik moest inderdaad ook de vinkjes uitzetten onderaan bij de van-naar blokken (de gele cirkel van Marcel) aan te clicken, daar stonden de vinkjes nog "aan".

Nu rijdt hij keurig door en ga ik me verder verdiepen in het op de juiste manier gebruiken van de keer loc opties !

Fijn dat er zo'n forum met ervaren gebruikers is (en die er ook nog tijd in willen stoppen)!

Hartelijke groet

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1911 Posts

Geplaatst - 20 okt 2023 :  19:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door br015
vanuit uit een blok naat hetzelfde blok gaat niet is lastig. denk ik.



Gaat prima hoor, anders zou je bij enkelspoor nooit kunnen pendelen, dan ga je ook terug naar het blok waar je vandaan komt.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina