Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 237 / Bezoekers Vandaag: 11772
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein moet een andere trein volgen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 17 apr 2023 :  19:43:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste forumleden,

Is er iemand onder jullie die me een werkwijze kan voorstellen voor het volgende. Trein A rijdt automatisch over de ganse baan zonder enige restrictie met uitzondering van het oprijden van buffer sporen. Hij volgt dus ook geen vaste route of variabele route maar Koploper doet er zijn zin mee. Ik denk eraan om deze trein A te laten volgen door een trein B en zodanig dat deze exact dezelfde weg volgt. We gaan er even van uit dat er geen beperkingen zijn op gebied van lengte, treintype of iets dergelijks. Iemand een bruikbaar idee?

Vriendelijke groeten,
Raoul

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 apr 2023 :  21:35:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Met logische acties kun je bij elke wisselstraat bepalen hoe trein A rijdt.
Daarmee kun je variabele routes activeren die ervoor zorgen dat trein B dezelfde route volgt.
Als je veel wisselstraten hebt, is het wel even wat werk. En niet iets voor beginners.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 apr 2023 :  09:03:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Raoul gebruikt Koploper al sinds 2011, dat noem ik geen beginner.

Bij logische acties kan je kiezen voor trein rijdt van blok naar blok, dat gebruik je bij de eerste trein.
Je maakt een logische actie trein 2 moet van naar blok deze activeer je door een speciale actie, met gebruik van de 1e logische actie, en deze logische actie koppel je aan een variabele route die er voor zorgt dat de 2e trein dezelfde blokken mag berijden als de eerste.
Als de tweede trein rijdt van naar datzelfde blok gebruik je een logisch actie en speciale actie die dit deactiveert. Dit laatste niet vergeten want anders mag de 2e trein op een bepaald moment niets meer.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 apr 2023 :  12:16:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De vraag staat bij de beginners, vandaar mijn opmerking.
Overigens zegt het aantal jaren dat iemand software gebruikt, lang niet altijd of iemand beginner of ervaren is.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 18 apr 2023 :  19:17:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Allebei bedankt voor de raad.
Zoals Huub eindigde in zijn eerste reactie zal het inderdaad een hoop werk zijn. Wim heeft dit dan iets meer uitgewerkt maar die tekst ligt afgeprint naast de Koploper PC. Ik denk wel dat ik de verschillende stappen uit elkaar heb kunnen halen Alleen de combinatie met de speciale actie is nog niet echt duidelijk. Jullie vallen wel allebei terug op variabele routes en daar hoopte ik dat dit niet nodig zou zijn. Ik heb daar niets tegen maar het worden dan wel heel veel variabele routes en logische acties. Van zodra ik de speciale actie denkwijze versta ga ik proberen met dit toe te passen op een beperkt deel van de baan zodat ik kan aanvoelen hoeveel kilogram aan "code" moet aangemaakt worden.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 apr 2023 :  19:46:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet de variabele routes die trein B in een bepaalde richting dwingen, weer deactiveren als trein B voorbij de betreffende wisselstraat is. Speciale acties zijn een mogelijkheid om dat voor elkaar te krijgen, er zijn ook andere mogelijkheden.

Als trein A volledig de vrije hand krijgt, zal het aantal variabele routes globaal overeenkomen met het aantal sterren in het spinnenweb bij onderhouden blokken, het aantal logische acties zelfs nog veelvoud daarvan. Ik kan nog wel iets bedenken, waarmee je het aantal kunt beperken, maar het blijft hoe dan ook veel.
Als koploper het dan allemaal nog aankan. Ik denk het wel, maar geen zekerheid.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 19 apr 2023 :  09:13:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Huub,

Ik heb nog 1 dingetje in het achterhoofd maar ik ga eerst uitzoeken of daar muziek inzit want de complexiteit van de huidige denkwijze is toch vrij groot.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 apr 2023 :  13:27:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Raoul, laat trein A door Koploper freewheelen over de baan, Koploper bepaald naar eigen inzicht welke route hij neemt, nu wil hij trein B dezelfde route laten rijden. Dus ook vrij door Koploper te bepalen. Dat gaat toch niet ook niet met Koploper bepaald de rijweg, en die zal niet voor beide treinen hetzelfde zijn, dus die blijven elkaar niet volgen.

Met een berg logische acties en variable treinroutes lijkt mij geen optie, je ziet dan al gauw de bomen niet meer door het bos.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina