Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 80 / Bezoekers Vandaag: 112
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Decoder LokPilot5 van ESU
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

De treintjesgek

Netherlands
51 berichten

Geplaatst - 05 apr 2023 :  23:01:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo beste mensen.
Toen ik van analoog naar digitaal overschakelde, zijn in mijn oude Märklin-loks de decoders LokPilot4 van ESU geplaatst. Geen enkel probleem met rijden en remmen. Onlangs heb ik een lok van ESU gekocht. Die was knettergek. Nadat ik de het protocol alleen op DCC had gezet werd alles een stuk rustiger. Maar toen ik alle functies had geactiveerd was die lok niet meer vooruit te branden. Nu rijdt die alleen op protocol M4 en alle problemen zijn voorbij. Nu heb ik een LokPilot4 vervangen door een LokPilot5 die alleen geschikt is voor DCC. Rijden en remmen is een ramp. In de rem- en stopsectie vertraagt die niet, maar gaat daar juist harder rijden! In de ECoS heb ik alle analoge en railcommand vinkjes verwijderd. Ook dat hielp niet. Nu is mijn vraag: kan Koploper wel met de decoder LokPilot5 van ESU op een goede manier omgaan? Is nu “goedkoop” een “duurkoop”?

M.v.g.,

Ursmar Ronteltap

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 06 apr 2023 :  08:56:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb geen enkel probleem met de LokPilot5 in combinatie met Koploper.
Maar hier geen Ecos, dus in die combinatie geen ervaring.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 06 apr 2023 :  09:41:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe reageert de lok op een handregelaar?
Verwacht niet dat het in Koploper zit want die stuurt een signaal naar de lok dat hij iets moet doen en dat is bij remmen beslist niet dat er een hogere snelheid moet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

De treintjesgek

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 06 apr 2023 :  11:53:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, jouw reactie is logisch. Echter de decoder reageert anders. Die gaat terug naar de leverancier voor verder onderzoek. Zo nodig koop ik een nieuwe met M4. Dat protocol geeft waarschijnlijk geen problemen.

M.v.g.,

Ursmar
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 06 apr 2023 :  17:20:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ursmar,

Het probleem dat je schetst herken ik heel goed. Ik heb ook een paar locs waar een LokPilot 5 in zit, die op een bepaald stuk van de baan niet aan te sturen zijn. Dat ligt niet aan Koploper. Die stuurt keurig de commando's voor het stoppen uit, alleen de trein stopt niet. Ik rij met een TwinCenter en via Loconet, dus puur DCC. Ik heb alle aparte instellingen in de decoder, zoals analoog, Railcom etc uitgeschakeld. De trein stopt pas als de spanning van de baan is gehaald, maar dan ook 'voor goed'. Dat wil zeggen, alle functies werken na het opnieuw starten van de baan perfect, maar de lok rijdt geen cm. Als ik de lok dan op het programmeerspoor zet, werkt alles weer normaal, totdat de lok weer op het betreffende gedeelte van de baan komt.
Ik vermoed dat er een bug in de LokPilot 5 zit. Ik heb het daar ook al met Patrick Dankaert (de ESU-importeur in de Benelux) over gesproken, maar die kon zo ook geen oplossing bedenken. Ik heb in een aantal loks nu een Zimo decoder gezet en die rijden overal zonder enig probleem.
Ook op het Duitse ESU-forum lees je dat deze verschijnselen voorkomen. Ook daar is er nog geen oplossing voor gegeven. Ik zoek zelf ook nog verder.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 apr 2023 17:23:00
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina