Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 165 / Bezoekers Vandaag: 2409
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dubbel adres voor sein gebruiken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ChrisBurger

Netherlands
162 berichten

Geplaatst - 18 apr 2006 :  19:58:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik gebruik nog de oude seinen van Marklin waar voor de dubbele seinen drie aansluitdraden zijn t.b.v. drie spoelen. (in zag op de site van Viessmann dat hun nieuwe seinen dat ook hebben).
Wanneer je heel braaf bent, sluit je die drie spoelen op eerste twee adressen van een decoder aan en het tweede sein op het derde en vierde adres. Nu blijven er twee aansluitpunten van de decoder ongebruikt. Ik probeer nu een (1) adres voor de twee seinen te gebruiken (zie bijlage). Koploper meldt dat dit niet mag, maar technisch lijkt het me toch geen probleem. Want wanneer de schakeling bekijkt zijn het acht aparte uitgangen die keurig verdeeld zijn in vier groepen.

Maak ik een denkfout of wordt deze methode ook door anderen (met succes) gebruikt?

met vr. groet,
Chris Burger

Download Attachment: AansluitingVoorsein.zip
38.71 KB

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 18 apr 2006 :  20:46:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chris,

Is het geen idee om gewoon het voorsein op adres 0 te zetten? Deze doet dan voor spek en bonen mee. Als ik je begrijp moet deze toch precies hetzelfde laten zien als het hoofdsein.
Technisch in Koploper is het niet toegestaan (behalve bij adres 0) om verschillende seinen op hetzelfde adres te plaatsen. Helaas technische achtergrond die ik niet wil/kan aanpassen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 18 apr 2006 :  23:39:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bij de blokseinen is het elektrisch koppelen van het voor- en hoofdsein geen probleem, maar bij een inrijsein voor een station ligt dat wat moeilijker. Het voorsein geeft dan het beeld van een van de verschillende sporen.

Maar de foutmelding komt maar een (1) keer en daarna niet meer. Of denk je dat Koploper niet goed reageert op deze technische oplossing?

met vr. groet,
Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  05:38:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chris,

De Marklin seinen 7241 en 7238, 7041 en 7038 sluit je toch parallel aan op een K83 decoder.
Hoofdsein en Voorsein: rood en oranje op adres 1, groen op adres 2.
Dus op een decoder kun je twee (3standen)hoofdseinen met voorseinen aansluiten.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  06:55:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by ChrisBurger

Bij de blokseinen is het elektrisch koppelen van het voor- en hoofdsein geen probleem, maar bij een inrijsein voor een station ligt dat wat moeilijker. Het voorsein geeft dan het beeld van een van de verschillende sporen.


Hoi Chris,

Als het voorsein totale andere beelden moet tonen dan het hoofdsein dan vind ik het toch wel ietwat onlogisch om bepaalde adressen toch te combineren. Misschien dat het fysiek wel mogelijk is, echter zoals al eerder geschreven: in Koploper is hier geen rekening mee gehouden.
Als je het op deze manier doet zal zeer waarschijnlijk bepaalde standen 2x worden opgestuurd.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  08:46:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Originally posted by ChrisBurger

Bij de blokseinen is het elektrisch koppelen van het voor- en hoofdsein geen probleem, maar bij een inrijsein voor een station ligt dat wat moeilijker. Het voorsein geeft dan het beeld van een van de verschillende sporen.



Is het misschien wat duidelijker als je zegt dat verschillende (stations)sporen een uitrijsein hebben met een gemeenschappelijk voorsein ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

gvandersel

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  11:33:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gvandersel  Reageer met citaat
Chris,

Koploper kan per sein 8 verschillende standen innemen. Hiermaa kan je een inrijsein 'koppelen' met een uitrijsein. Iedere stand kan je van een willekeurig aantal decoderuitgangen voorzien (ik geloof maximaal 6). Door per stand de uitgang van de decoder te definieren kan per route een juiste patroon op je sein ingesteld worden.

Je kunt ook de duitse aanstuurprint van de HCCM gebruiken. Deze geeft met 3 ingangen de aansturing voor een hoofdsein en 2 voorseinen.

Met vriendelijke groet,

Gerard van der Sel

Bewerkt door gvandersel op 19 apr 2006 11:37:10
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  23:51:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hub schreef:
> Is het misschien wat duidelijker als je zegt dat verschillende
> (stations)sporen een uitrijsein hebben met een gemeenschappelijk
> voorsein ?.

Je hebt helemaal gelijk, bedankt voor de toevoeging!!

Met vriendelijke groet,
Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina