Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 207 / Bezoekers Vandaag: 8475
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Problemen met Duitse seinstelsel u=icm DR4018
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Opa treintje

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 27 feb 2023 :  18:54:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond leden van het forum,

Ben bezig om stap voor stap het Duitse seinenstelsel te implementeren in mijn baan. Daar loop ik tegen de volgende problemen op bij het programmeren van Koploper i.c.m. IB II en DR 4018 (10x) en enkele LTD LS-DEC-DB (2x):
-De 2 uitrijseinen S01 en S02 gaan op Sh0 bij het uitrijden, dat zou toch Hp1 (bij rechtdoor) en Hp2 (bij wisselovergang) moeten zijn. Ik heb al zitten kijken bij de snelheidsbeperking. Aangesloten op SD-22.
-Uitrijsein S19 gaat op Hp2 (aangesloten op SD-25) terwijl dit bij rechtdoor het station uit niet zou moeten. Het vervolgsein S56 gaat op Hp2 terwijl er rechtdoor gereden wordt.

-Is het normaal dat bij een seinbeeld wisseling het hele scala van seinbeelden wordt doorlopen?
Ik heb de Topic uit 2014 28 blz. doorgelezen, daar heb ik veel uitgehaald maar blijkbaar niet genoeg om het e.e.a. correct te laten functioneren.
Bij mij worden alle wisselstraten gedetecteerd moet ik deze bezetmelders bij “Vrijgeven na bezetmelding” bij Tools: wisselstraten?
Bij gevoegd mijn database, decoderinstellingen en een foto van de decoder SS-20.
Dit lijkt mij voorlopig wel genoeg problemen.
Groet Auke


Download Attachment: Osterburken.zip
56,8 KB

Download Attachment: SD-20.pdf
40,12 KB

Download Attachment: SD-27.pdf
40,45 KB

Bewerkt door Opa treintje op 28 feb 2023 16:25:53

Opa treintje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 28 feb 2023 :  16:26:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Opa treintje

Goedenavond leden van het forum,

Ben bezig om stap voor stap het Duitse seinenstelsel te implementeren in mijn baan. Daar loop ik tegen de volgende problemen op bij het programmeren van Koploper i.c.m. IB II en DR 4018 (10x) en enkele LTD LS-DEC-DB (2x):
-De 2 uitrijseinen S01 en S02 gaan op Sh0 bij het uitrijden, dat zou toch Hp1 (bij rechtdoor) en Hp2 (bij wisselovergang) moeten zijn. Ik heb al zitten kijken bij de snelheidsbeperking. Aangesloten op SD-22.
-Uitrijsein S19 gaat op Hp2 (aangesloten op SD-25) terwijl dit bij rechtdoor het station uit niet zou moeten. Het vervolgsein S56 gaat op Hp2 terwijl er rechtdoor gereden wordt.

-Is het normaal dat bij een seinbeeld wisseling het hele scala van seinbeelden wordt doorlopen?

Bij mij worden alle wisselstraten gedetecteerd moet ik deze bezetmelders bij “Vrijgeven na bezetmelding” bij Tools: wisselstraten?
Bij gevoegd mijn database, decoderinstellingen en een foto van de decoder SS-20.
Dit lijkt mij voorlopig wel genoeg problemen.
Groet Auke


Download Attachment: Osterburken.zip
56,8 KB

Download Attachment: SD-20.pdf
40,12 KB

Download Attachment: SD-27.pdf
40,45 KB

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 28 feb 2023 :  19:18:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Het uitrijsein dat je gebruikt voor S01 en S02 klopt niet. Je mist vier seinstanden en de vier seinstanden die je wel hebt, staan deels op de verkeerde plek.
Ook al lijken sommige seinstanden kopieën van andere, onderhuids zijn ze echt verschillend.
Ook bij sein S19 en S56 vermoed ik dat de aanpassing die je in de seinstanden hebt gedaan, de verklaring is voor wat je ziet. Niet getest verder, dus geen zekerheidje.

Er zijn bij onderhouden seinen maar twee dingen die je kunt aanpassen, zonder dat je het risico loopt dat er ineens rare seinbeelden opduiken.
Dat zijn de plaatjes en het aantal adressen van de aansturing.
De rest gewoon laten zoals koploper ze genereert, tenzij je het natuurlijk leuk vindt om te experimenteren, Koploper gaat er niet van roken.

Helaas kent Koploper bij de seinen geen mogelijkheid in de trant van "terug naar fabrieksinstelling".
Wat ik daarom zou doen, maak een nieuwe database aan en genereer daarin het Duitse seinstelsel. Neem de seinstanden zoals ze daar staan exact over bij de seinen in de database van je baan.
Kan zijn dat het dan in een keer goed werkt, in de database tenminste. Kan ook dat er nog wat andere foutjes in zitten.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Opa treintje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2023 :  00:35:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedendag Huub,
Ik heb sein S01 en S02 aangepast aan de originele uitrijsein en heb weer de seinbeelden, echter bij S01 krijg ik Hp2 terwijl er rechtdoor gereden wordt. Of heeft dit te maken met snelheden?

Ben weer een stapje verder en zal bij de andere seinen ook weer de originele instelling plaatsen.
Bedankt en groet, Auke
Ga naar bovenaan de pagina

Opa treintje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2023 :  17:50:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Ik hoop dat je mij nog kan helpen en hoop dat je ook kijk hebt op de DR 4018.
Ik heb alle seinen weer omgezet naar standaard Koploper seinen en de rest gedeletet.
Nu een vraag over blokseinen met losstaande voorseinen deze moeten met elkaar gaan werken. Geef ik het voorsein S13 de eigen 2 adressen (volgens KL) en het bloksein S14 3 adressen (volgens KP)? Zo ja, hoe moet ik dat zien in de DR-4018 decoder instellingen bij SD-20 daar krijg je de combinatie van voor- en bloksein 4 adressen. Geldt voor meer combinatie zoals S53/S55, S54/S41.
Het uitrijden rechtdoor daar moet het uitrijsein op Hp1 te komen staan S01 en S19, nu op Hp2.
Groet Auke


Download Attachment: Osterburken.zip
56,57 KB

Bewerkt door Opa treintje op 01 mrt 2023 18:07:08
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2023 :  19:33:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt van blok 43 naar 45 een snelheidsbeperking, dan zal sein S01 Hp2 tonen. Dus die snelheidsbeperking uit de wisselstraat halen. Idem voor blok 52 naar 55.

Ieder sein krijgt eigen adressen. Hoeveel dat er zijn, wordt door de decoder bepaald. Een los bloksein zou in theorie genoeg moeten hebben aan 1 adres, want heeft maar 2 standen. Misschien dat de 4018 er meer nodig heeft. Dat aantal kun je dus wel veranderen bij onderhouden seinen.
Als je bij onderhouden baanontwerp naar de seineigenschappen van S14 gaat en daar op uitgebreid klikt, geef je op de eerste regel aan welke adressen welke stand moeten hebben om het sein Hp0 te laten tonen.
De 2e, 3e en 4e regel zijn gelijk aan elkaar, daar geef je aan welke adressen welke stand moeten hebben om Hp1 te tonen.
Het losse voorsein heeft nu bij jou 1 adres. Daarmee kan het dus alleen Vr0 en Vr1 tonen. Wil je ook Vr2 kunnen tonen, zal het minimaal 2 adressen moeten hebben. Maar ook hier geldt, het werkelijke aantal wordt door de decoder bepaald.

De DR4018 ken ik niet erg goed. Ooit eentje gekocht die ik met wat moeite zover kreeg dat hij enigszins deed wat ik wilde, maar inmiddels besloten die een keer te vervangen door een Arduino.

Groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Opa treintje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2023 :  00:49:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Het gaat steeds beter.

Nu heb ik in Tool: wisselstraten dat Van blok 50 naar blok 79 er geen Volgend sein wordt aangegeven die er wel is S15 in blok 79 staat evenals van blok 79 naar blok 51 met sein S10 in blok 51.
Voorsein S53 wil geen goed seinbeeld geven. In het baan overzicht KL gaat dat wel goed. Dus dat zal met adressen te maken hebben net zoals de blokseinen.
Ik zit hier dagen op de broeden en kom er dan niet uit, erger nog, je gaat overal vinkjes aan- of uitzetten. Met de paar tips die jij mij geeft scheelt dat dagen modderen. Bijvoorbeeld was ook met die snelheid beperkingen die ik al had eens uitgeprobeerd maar door de verkeerde seinsamenstellingen gaf dat geen soelaas en nu wel.
Mijn dank is groot dat begrijp je wel.

Groet Auke

Download Attachment: Osterburken.zip
56,64 KB

Bewerkt door Opa treintje op 03 mrt 2023 14:56:52
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 mrt 2023 :  19:35:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Alleen als er een wissel zit tussen twee blokken, geef je het volgend sein aan in de wisselstraat, in andere gevallen doe je dat bij de seineigenschappen, maar dan moet er natuurlijk wel een sein zijn. In blok 50 is die er niet.
Als het sein in de database het goede seinbeeld laat zien, is inderdaad de aansturing niet goed.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Opa treintje

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2023 :  12:36:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Het sein S55 met voorsein doet wat tie moet doen. Van de seinen tussen de blokken is mij nu duidelijk. Ik heb nu ook door hoe de adresinstellingen in de LDT moet invullen.
Ik heb nu op het hoofdspoor alle seinen in orde.
Nu de nevenbanen uitproberen.
Groet Auke
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina