Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 184 / Bezoekers Vandaag: 10589
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vaste route, ontkoppelen met koppelwals geconfigureerd op loc met digitale koppeling
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

treinb

3 berichten

Geplaatst - 22 feb 2023 :  19:19:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een vaste route gemaakt, waarbij het de bedoeling is dat de loc (Sik met digitale koppeling) wagens wegzet op een kopspoor en deze later weer ophaalt. Het ontkoppelen is ingesteld onderaan in de dialoog "Vaste treinroute: gegevens blok".

De digitale koppeling op de loc wordt inderdaad aangestuurd, echter in de communicatie log is te zien dat tegelijk met het aansturen van F8 (koppeling) snelheidsstap 1 wordt aangestuurd. En dan wordt dus niet ontkoppeld. De Zimo decoder stuurt de koppeling niet aan indien de snelheid niet 0 is, wanneer de koppelwals (waarbij de loc de wagens iets opdrukt alvorens de koppeling te bedienen) aan staat. De Zimo manual zegt hierover: "The automatic train disengagement (or the preceding coupler unloading) is started at the same time the coupler is activated, but only if the train is standing still (speed 0); if the train is still moving, the uncoupling, unloading and disengagement procedure won’t start until the train comes to a full stop."

Nu kan ik middels CVs natuurlijk wel de koppelwals compleet uitzetten, echter dit is wel handig bij het handmatig rangeren.

Is er in het menu "Vaste treinroute: gegevens blok" iets in te stellen om dit te voorkomen, of moet ik dan met logische/speciale acties aan de slag? In dit laatste geval, heeft iemand hiervan een voorbeeld?

Groetjes, Bart

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 22 feb 2023 :  22:05:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Welkom op het forum.

Ik weet niet wanneer je de koppelingswals activeert, maar wellicht is dat het beste te doen bij 'Getrokken trein (gewenst)'. De koppelingswals begint dan als de loc nog stilstaat.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 23 feb 2023 :  00:23:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Zet in de Zimo decoder CV 116 eens even op 0. Dat schakelt de Zimo koppelingswals uit (wel even eerst uitlezen en onthouden waar hij op stond natuurlijk). Volgens mij gaat de koppeling dan wel omhoog volgens de tijdinstellingen van CV 115 als de snelheidsstap niet 0 is.

Het klopt dat de snelheid 0 moet zijn wil de Zimo koppelingswals werken. Zolang KL de loc nog een snelheid geeft voor het afdrukken werkt het niet.

Nadeel is wel dat je dan bij handmatig rangeren de Zimo wals ook mist en je zelf wel op tijd moet wegrijden voor de koppeling weer daalt.

Ik heb het ondervangen door via de soorten functies de ontkoppelfunctie van de Zimo decoder aan te sturen. Een logische actie stuurt de soort functie aan. Deze logische actie zit aan een schakelaar die ik in een Vaste Route 10 sec. voor het verlopen van de wachtijd aan zet (opties bij het slepen van een schakelaar naar een blok in een vaste route).

De Zimo wals kan in de 10 sec dat de loc nog stil staat dan afkoppelen. Daarna laat KL de loc weg rijden. Het is wel wat complex maar werkt hier perfect. De loc stop na het afkoppelen ook nog heel even om de rangeerder in te laten stappen :-)

Succes,

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 23 feb 2023 00:32:04
Ga naar bovenaan de pagina

treinb

3 Posts

Geplaatst - 23 feb 2023 :  20:35:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en Jack,

alvast bedankt voor jullie tips. Ik ga er komend weekend mee aan de slag en laat jullie weten hoe e.e.a. gelukt is.

Groetjes, Bart
Ga naar bovenaan de pagina

treinb

3 Posts

Geplaatst - 26 feb 2023 :  20:52:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

het omzetten van het activatiemoment bij "Ontkoppelen" van "(Werkelijk)" naar "(Gewenst)" was voldoende om alles te laten werken, bedankt voor de tip. Voordat de loc wegrijdt worden de wagens nu netjes afgekoppeld.

Jack, ik ga wanneer ik weer een avondje vrij heb voor de hobby nog experimenteren met je suggestie van de schakelaar en logische actie, om hiermee wat meer grip op de timing te krijgen; ben er dit weekend niet meer aan toe gekomen.

Groetjes, Bart
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina