Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 418 / Bezoekers Vandaag: 2299
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper werkt andersom
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Frank Pets

Belgium
26 berichten

Geplaatst - 19 feb 2023 :  20:11:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,
Vraag over besturing Marklin modelspoorbaan.
Mijn Ho spoorbaan word aangestuurd door de Uhlenbrock IB Basic en het Koploper programma via PC.
Uitgerust met Digikeijs schakeldecoders: zoals wissel en terugmelding alsook de seinen van Schneider.
Nu werkt alles perfect met het Koploper programma!
Alleen werkt alles omgekeerd Bv: wat aangevinkt moet worden moet bij mij niet aangevikt worden en omgekeerd.
Evenals het Automatisch rijden, en rijden volgens bestemming werkt omgedraaid of met momenten door elkaar!
Heeft iemand ervaring of hulp?
Dank bij voorbaat.
Frank Pets

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  08:11:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Wat werkt omgekeerd, en omgedraaid ?
Iets meer info graag.
En anders je database hier plaatsen.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Frank Pets

Belgium
26 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  12:21:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jos,
dank voor uw reactie. Ik probeer te verduidelijken:
Het Koploper programma functioneert: mijn treinen rijden, seinen en wissels werken alleen… vaak werkt alles omgekeerd. Koploper vereist dat een bepaalde keuze aangevinkt moet worden, wel dat moet bij mij niet aangevikt worden en omgekeerd. Bvb je moet aanvinken in welk blok een trein moet kunnen keren (of niet). Als ik dit aanvink (de trein moet kunnen keren) en ik laat mijn trein automatisch rijden, stopt mijn trein in dit blok en krijg ik de melding ‘kan niet keren’. Wanneer ik het uitvink dan krijg ik deze melding niet… Laat ik dan diezelfde trein ‘volgens bestemming’ rijden dan gebeurt het de ene keer wel goed en de andere keer niet conform wat ik heb aangevinkt.
Evenals het Automatisch rijden, en rijden volgens bestemming werken vaak omgedraaid of lopen met momenten door elkaar! Bij bvb automatisch rijden lukt dat één of twee achtereenvolgende keren en dan plots niet (zonder dat ik ergens iets gewijzigd heb). Dit komt ook voor als ik ‘volgens bestemming’ rijd.
met vriendelijke groeten,
Frank Pets
PS ik moet mijn database eerst nog wat vervolledigen en zal ze dan opladen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  12:36:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Frank,

Als je aanvinkt dat een trein mag keren maar je krijgt de melding dat de trein niet kan keren dan betekend dit dat er voor de trein geen route is om te keren.
Je moet dan wel zorgen dat er een rijweg is en die stel je in bij onderhoud blokken.
Zit dus een (fout) in je database.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  12:40:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zonder database zijn wij blind en doof, al je geholpen wil worden dan, dan moet je ons wel instaat stellen dat te doen. Anders is het galzenbol kijken en zonde van onze energie. En zo blijven we aan een doodpaard trekken.

Mvg


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 feb 2023 :  19:12:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Frank Pets
Bvb je moet aanvinken in welk blok een trein moet kunnen keren (of niet).

De database is inderdaad belangrijk, maar vooruitlopend daarop, het gedrag dat je ziet en deze opmerking doen mij vermoeden dat je het over het keervinkje bij onderhouden blokken hebt en dat je dat vinkje verkeerd hebt begrepen.
Het vinkje geeft niet aan of een trein in een bepaald blok moet kunnen keren, maar of een trein die uit het 'Uit blok' komt, in dat blok moet keren om in de richting van het 'naar'-blok verder te rijden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kingroger

Netherlands
84 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2023 :  17:20:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Frank,
sinds ik mijn IB2 heb vervangen voor een Digikeijs DR5000 gebeuren op mijn baan ook rare dingen die er voorheen niet waren.
zo zijn er bij mij 2 wissel die aangestuurd worden door een Rosoft decoder die er na verloop van tijd gewoon niet meer worden omgezet er er eigenlijk er dus helemaal uit liggen, na opnieuw opstarten van koploper werken deze weer.
in eerste instantie dacht ik aan de decoder,maar na deze 2x te hebben vervangen door andere decoders (ook Rosoft) bleef dit probleem spelen,ook nog nadat ik ze andere nummers had gegeven van 10 en 11 naar 57 en 58, dus nu ook alle bedrading van decoder naar wissels en zelfs de wisselspoelen vervangen,nop, na een bepaalde tijd doen deze 2 wissels niet meer mee in het spel en rest mij nog de optie de decoder te vervangen voor een van digikeijs ,die ik zolang kan lenen van een vriend om uit te proberen of dit effect heeft.
De overige deoders van Rosoft,die ik dus steeds verwissel met de decoderplaats van deze 2 wissels werken gewoon zoals het moet ,behave bij deze 2 wissels.
Ik vermoed dat het een dingetje is tussen koploper en de DR5000.
Een 2 dingetje is dat na verloop van tijd wel eens de com 5 poort eruit ligt en na opnieuw opstarten dit dan ook weer verholpen is.

groet ,Roger

Roco zwarte Z21
2 rail met bezetmelders & wisseldecoders van Rosoft.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2023 :  19:46:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Frank had in een vervolgdraadje zijn database geplaatst en die was niet goed ingevuld.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina