Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 166 / Bezoekers Vandaag: 7475
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 communicatie tussen LZV200 en de baan werkt niet goed
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Wiebe

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 26 jan 2023 :  19:27:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Onlangs ben ik verhuisd en heb weer een nieuwe baan in de maak. Ook maar een nieuwe Lenz centrale aangeschaft nl een LZV200. Daarnaast gebruik ik de schakeldecoders en de terugmelders van Lenz.
Ik werk nu zo'n 18 jaar met koploper dus ik zou er wel uit moeten komen doch ik krijg het spul niet goed aan de praat.
Ik heb de wissels ingevoerd en de baan grotendeels getekend. Ook de bezetmelders zijn ingevoerd.
Ik heb even 1 lok ingevoerd om het rijden te testen.
Het volgende gebeurt. Als ik de bezetmelders test gaat het goed, zijn zichtbaar op het scherm en er is een geluidje. Wissels reageren niet en de lok ook niet. Als ik het rode spiegelei aanklik dan worden beide spiegeleien en de noodknop grijs en krijg ik het programma niet meer aan de praat. Ik moet dan afsluiten en opnieuw beginnen.
Met de handregelaar kan ik - als koploper is afgesloten - alles aansturen en werkt alles prima.
Heeft een van jullie een idee waar ik de fout moet zoeken ?

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  08:41:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wiebe,

En als je de oude centrale gebruikt, werkt het dan ook niet ( meer )?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  09:08:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Die heb ik dus bij Lenz ingeruild
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  15:37:34  Toon profiel  Reageer met citaat
wie heeft voor mij een iets oudere versie van koploper. Wil kijken of dit helpt
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  17:18:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wiebe,

Zal waarschijnlijk niet gaan, omdat in de laatste versie nieuwere dingen zitten die een oudere versie niet kan lezen.

Deze raad met een vraagteken.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  18:37:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga dan even een klein stukje van mijn baan opnieuw tekenen en programmeren en kijken of die wel aan te sturen is.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  20:39:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wiebe,

Als je aangeeft welke oude versie je wilt hebben, kan ik je die toesturen. Het is natuurlijk wel zo als Jos zegt, de huidige versie heeft wel de meeste mogelijkheden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  20:53:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,
Ik besef dat de laatste versie de meeste mogelijkheden heeft, doch ik heb bij de vorige versies geen problemen ondervonden. Heb jij versie 9.2 voor mij ? Alvast dank voor je hulp.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 28 jan 2023 :  20:56:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wiebe,

Stuur me even een bericht met je mailadres via een directmail (klik daarvoor op mijn gebruikersnaam). Dan stuur ik je versie 9.2 op. Ik zal daarbij de laatste update naar je opsturen. Dat gaat waarschijnlijk via WeTransfer, omdat mailprogramma's tegenwoordig .exe-bestanden afvangen als verdacht. Mogelijk lukt het zip-bestand wel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 28 jan 2023 22:20:31
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 01 feb 2023 :  13:17:30  Toon profiel  Reageer met citaat
De iets oudere versie die ik van Dirk heb gekregen werkt ook niet. Ik heb geconstateerd dat de LZV200 wel met de pc communiceert omdat ik met de Lenz editor wel commando"s naar de baan kan sturen. De LZV wil op de een of andere wijze niet met Koploper communiceren.
Ik heb nu mijn oude interface van Lenz gekoppeld aan de LZV en alles babbelt goed met elkaar.
Mijn vraag is nu zijn er onder jullie die de LZV200 wel gebruiken in combinatie met koploper en hoe staan dan de instellingen in Koploper.

mvg
Wiebe

Bewerkt door Wiebe op 01 feb 2023 13:18:37
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 02 feb 2023 :  12:53:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt stand alone wel verbinding dus de driver zal goed geïnstalleerd zijn.
Dan moet het wel in een instelling in Koploper zitten.
Heb eerste waar ik dan aan denk: heb je de juiste COM poort geselecteerd?
En anders niet toevallig testen zonder communicatie ingesteld?

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 02 feb 2023 :  16:18:03  Toon profiel  Reageer met citaat
de compoort is correct ingesteld . testen lukt niet want er is geen communicatie terwijl het groene spiegelei is aangeklikt.
Als je vervolgens andere zaken wil instellen moet je eerst de communicatie stoppen met het rode spiegelei en dan wordt alles lichtgrijs en valt er niks meer met het programma aan te vangen.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig wie koploper werkend heeft met een LZV200. Maar op die vraag blijft het oorverdovend stil.

mvg
Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 02 feb 2023 :  16:26:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien handig als je even je database plaatst.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wiebe

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 02 feb 2023 :  16:48:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Ik heb een heel simpele vraag gesteld en daar heeft mijn database niets mee te maken.

mvg
Wiebe
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 02 feb 2023 :  16:57:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat is dat voor een rare ( sorry ) moet zijn idiote opmerking.

Jos

Bewerkt door JPJ op 02 feb 2023 18:58:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 02 feb 2023 :  20:02:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Database heeft hier ook geen meerwaarde.
Als het communicatie protocol anders is dan de oude centrale dan is het wachten op iemand met dezelfde centrale.

Of iemand die weet of deze centrale inderdaad anders benaderd moet worden en anders goed zoeken op internet wat de instellingen moeten zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 03 feb 2023 :  12:50:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiebe

Eric,

Ik heb een heel simpele vraag gesteld en daar heeft mijn database niets mee te maken.

mvg
Wiebe


Sorry hoor dat we je proberen te helpen.
Met jouw database kunnen we kijken wat voor instellingen jij gebruikt. Die zijn onderdeel van de database.
Dat kan misschien een aanwijzing geven.

Maar aangezien hulp blijkbaar niet op prijs gesteld wordt. Succes!

Groeten,
Eric

Bewerkt door remunj op 03 feb 2023 12:51:41
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 03 feb 2023 :  13:19:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Nieuwe centrales worden niet door Koploper ondersteund, dat heeft Paul al heel wat jaren geleden al kenbaar gemaakt.

We zullen er mee moeten leven dat Koploper voor nieuwe centrales tekortkomingen gaat hebben.
Voor dat een centrale aangeschaft wordt is het beter te kijken of te vragen of deze gaat werken.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 04 feb 2023 14:02:02
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 03 feb 2023 :  15:37:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, dat nieuwe centrales mogelijk niet meer ondersteund worden is me welbekend. En dat zal ook niet meer geuren. Wat dat betreft staat Koploper op een dood spoor.

Verder heb ik geen idee waarom je dat hele handregelaar gebeuren erbij haalt. Dat was helemaal de vraag niet. Zo maak je het alleen maar onoverzichtelijker.

Maar goed het gaat hier om een Lenz centrale. Ik heb in het verleden ook Lenz gehad maar nu een DR5000. En die werden gewoon ondersteund. Tenzij Lenz hun hele protocol omgegooid heeft zou een nieuwere versie toch ook moeten werken. Beide werken met ExpressNet. Zou nog in een nieuwere versie kunnen zitten amar ik verwacht van Lenz dat die ook nog wel backwards compatible zijn.

Ik zou het toch in de instellingen zoeken. En specifiek in de juiste com poort instellingen. Volgens de handleiding staat de LZV200 standaard op 57600 ingesteld (Die Baudrate ist auf 57600 bit/s eingestellt). Staat dat in koploper ook zo ingesteld? (zouden we in de database kunnen zien ) En op de computer ook?

Ik ben in ieder geval blij dat jullie glazen bol het beter doet dan die van mij

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 feb 2023 :  20:44:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiebe

Eric,

Ik heb een heel simpele vraag gesteld en daar heeft mijn database niets mee te maken.

mvg
Wiebe



Wij stellen een simpele wedervraag, we vragen om je database zodat wij kunnen controleren, of jij wel de juiste instellingen heb gedaan in Koploper. Maar als dat teveel gevraagd is dan kunnen wij je niet verder helpen. Stomme heren kunnen wij niet dienen, zei mijn oma ook altijd.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Maarten L

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  13:32:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wiebe,
Ik heb net een LZV100 (software versie 3.6) met een LI100 seriële interface werkend gekregen. Dwz. een analoog lokje kan ik laten rijden vanuit koploper. Maar daarvoor gebruik ik koploper 7.3 op een oude windows7 laptop omdt ik geen USB/RS232 omvormer voor windows 11 heb.
En op die oude laptop geeft koploper 9.4 een windows error 22 melding.
mvgr
Maarten

Bewerkt door Maarten L op 27 feb 2023 15:07:23
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 27 feb 2023 :  22:07:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Maarten,

Dat is vreemd. Ik heb een oude laptop met Windows 98 en daar draait Koploper 9.4 prima op met de Multimuis. Error code 22 heeft te maken met het niet beschikbaar zijn van hardware, dus kennelijk zit er dan iets met de drivers niet goed.

Ik heb overigens begrepen dat Wiebe zijn baan met de LZV200 draaiend heeft gekregen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Arne Bakker

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2023 :  06:01:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Arne Bakker  Reageer met citaat
Denk inderdaad ook dat je Baudrate zoals eerder al gesuggereerd anders is geworden wat de problemen veroorzaakt.
Ga naar bovenaan de pagina

Maarten L

Netherlands
6 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2023 :  11:39:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dirk,
Dat klopt. Nieuwere laptops hebben geen RS232 uitgang meer. Daarvoor kun je USB naar RS232 omvormer gebruiken. En dat kan onder de huidige windows versies wel eens mis gaan met koploper 9.4. Die ziet dan geen communicatiepoort.
Daarom gebruik ik 7.3 koploper. Die wijsheid heb ik van onze HCCM-leden die nog het HCCM-systeem gebruiken.
mvgr
Maarten

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Maarten,

Dat is vreemd. Ik heb een oude laptop met Windows 98 en daar draait Koploper 9.4 prima op met de Multimuis. Error code 22 heeft te maken met het niet beschikbaar zijn van hardware, dus kennelijk zit er dan iets met de drivers niet goed.

Ik heb overigens begrepen dat Wiebe zijn baan met de LZV200 draaiend heeft gekregen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2023 :  21:32:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Maarten,

Ik heb, zoals gezegd een oude laptop met Windows 98, die overigens via een USB kabel aan de XPressnetLi hangt, maar ook nieuwe laptops die op Windows 8 of 10 draaien en met USB-R232 kabels prima werken met Koploper 9.4.
Het is dan wel essentieel om een kabel met een FTDI chipset te gebruiken, de oude Prolific chipset werkt niet goed samen met Windows 8 of 10.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 mrt 2023 21:34:33
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 09 mrt 2023 :  21:52:09  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Ik heb overigens begrepen dat Wiebe zijn baan met de LZV200 draaiend heeft gekregen.


Ben ik toch wel nieuwsgierig wat zijn oplossing geweest is.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina