Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 377 / Bezoekers Vandaag: 13060
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 alternatieve stopplaats obv variabele route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

piksov

Netherlands
65 berichten

Geplaatst - 23 jan 2023 :  14:01:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat
Hoi,

ik weet niet helemaal of het onderwerp de lading helemaal dekt, dit is wat ik wil / zoek:

Zie mijn sporenplan op

Dan graag inzoomen op blok 6 in het station

Ik rij b.v. met getrokken goederentreinen, alleen lok neemt stroom af.
Voor die lok is dan de variabele route 'goederen' actief

Lok rijdt dan b.v. het buitenrondje tegen de klok in, b.v. blok 21, blok 6 en dan door naar blok 24

Als de trein moet stoppen in blok 6, dan stop ie op de rechter melder 1.13

Nu wil ik ook pendelende rangeerdelen (ook hier alleen detectie voor de lok) lok zit altijd links, wagens altijd aan de rechterkant.

Zo'n rangeerdeel kan ook in blok 6 komen b.v., komt links vanuit blok 41 door naar blok 6 (dan gelijk stoppen op melder 1.05), keren en dan naar links naar blok 61. Deze trein heeft dan b.v. de 'rangeerdeel' variable route actief.

Ik gebruik de variabele routes voor blokverboden of richtingsverboden.
Een rangeerdeel mag b.v. niet naar blok 24.

Mijn probleem zijn nu de bezetmelders in blok 6.

1 trein moet stoppen op 1.13, voor een andere op 1.05

Mijn gevoel zelf is dat ik blok 6 moet opsplitsen in 2 blokken, b.v. blok 6links en blok 6rechts, waarbij 6rechts nog een extra binnenkomst melder moet krijgen.

Hebben jullie ideeen?

Guus



Bewerkt door piksov op 24 jan 2023 08:49:57

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 23 jan 2023 :  14:29:45  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo,

Je kan voor je rangeertrein misschien een vaste route definiëren, dan kan je afwijken van stopbezetmelder.

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 23 jan 2023 :  22:15:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Je zou Koploper een beetje kunnen neppen met (fictieve) lengtes van de goederentrein en de rangeerdelen, tenminste als dat ergens anders geen problemen geeft. Als bijvoorbeeld je goederentrein langer is dan 100 cm en alle rangeerdelen korter, dan maak je van bezetmeldpunt 1.05 een alternatieve stopplaats met een lengte van 100 cm. Je korte treinen zullen dan daar stoppen, de langere treinen op bezetmeldpunt 1.13.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 24 jan 2023 :  09:06:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat

Dirk,

dat is een goede suggestie, ook lengtes gebruikte ik tot nu toe niet, maar hier zal ik eens mee gaan experimenteren.

Kort/Lang indicatie is per treintype in te schakelen, voor de gewone goederentreinen zal ik dit uitschakelen, koploper zal de trein dan op de 'gewone' stopmelder stoppen.

Voor de rangeertreintjes moet ik dan een apart treintype maken en kort/lang inschakelen, en bij de blokken 5 en 6 moet ik dan alternatieve stopplaatsen definieren.
Ook met de lengte van de rangeertreintjes zal ik iets moeten doen

Dank voor de suggestie!

Stijn,
jij ook bedankt, ik had gisteren al even gekeken naar vaste treinroutes, maar omdat die helemaal nieuw voor me zijn lijkt me dat een flinke leercurve.
Voor de treinbewegingen waar ik het voor nodig heb, van 41 naar 5, 41 naar 6. 61 naar 6, had ik dan 3 hele korte vaste routes moeten maken om de alternatieve stopplaats in te stellen. Na afloop van de vaste route dan gewoon automatisch rijden hervatten. Het moet vooral geen star voorspelbaar iets worden.
Mocht ik er met de suggestie van Dirk niet uitkomen ga ik hier weer mee verder.
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 24 jan 2023 :  10:54:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Graag gedaan!

Vaste routes hoeven niet tot een star beeld te leiden als ze maar kort zijn en dan idd terug volgens de variabele beperkingen rijden .

Veel succes!
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 jan 2023 :  21:54:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Succes met het verder uitzoeken wat de beste optie is. Zoals Stijn aangeeft kunnen hele korte vaste routes ook, maar werken met alternatieve stopplaatsen is wat flexibeler.
Mocht je verder vragen hebben, dan hoor ik het graag.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

piksov

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  09:38:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van piksov  Reageer met citaat
Ik heb het dankzij jullie hulp voor elkaar!

Gewoon de simpele variant met alternatieve stopplaatsen

Ik hoef zelf de geplande extra bezetmelders niet te plaatsen..

Guus

Bewerkt door piksov op 27 jan 2023 09:39:15
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 27 jan 2023 :  20:42:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Guus,

Mooi dat het werkt. Geniet ervan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 28 jan 2023 :  09:23:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door piksov

Ik heb het dankzij jullie hulp voor elkaar!

Gewoon de simpele variant met alternatieve stopplaatsen

Ik hoef zelf de geplande extra bezetmelders niet te plaatsen..

Guus



Fijn dat te lezen!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina