Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 103 / Bezoekers Vandaag: 1733
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 229
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Spookmelding bij over staart rijden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
85 berichten

Geplaatst - 17 jan 2023 :  08:29:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb de volgende situatie:

- Ik rij Märklin 3-rail met een Ecos
- Er is een kopstation waarin ik locwissels doen... met dus 2 blokken per perron.
- Een Thalys die maar net past in de twee blokken samen en die dus over z'n staart weer moet vertrekken komt er ook.
- De optie "Alleen voor- en achterkant trein wordt gedetecteerd" staat aan.
- In "Aanvulling blokgegevens" is de optie "Langer bezetten van vorig blok" aangezet waar ik het nodig acht.

Het probleem:

- Er ontstaat een spookmelding op een bezetmelder (Stroomdetectie) als de Thalys keert in blokken 40 en 41.

Wat ik vermoed dat er gebeurt:

- De Thalys rijdt binnen en wordt gevoed door de voorste sleper. De achterste sleper neemt geen stroom af.
- Na de stop bevindt die achterste sleper zicht in zone van een stroomdetectie bezetmelder.
- Bij het keren wisselt de Thalys van sleper en wordt er plots stroom afgenomen in de zone van de bezetmelder die Spookmelding geeft.
- Er beweegt geen trein dus verwacht Koploper geen melding en dus denkt Koploper dat er spookmelding is.
- Wat perfect logisch is.

Quickfix

- Bezetmelder uitschakelen van spookmeldingen
- Wat het risico verhoogt... 1 wissel die niet goed werkt en de megacrash in het kopstation haalt de krantenkoppen.

De vraag:

- Alvorens het type detectie te veranderen... iemand een idee van een oplossing binnen Koploper?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Stij

PS In bijlage m'n back-up.



Download Attachment: Mancave.zip
33,24 KB

phdirk

Netherlands
2405 Posts

Geplaatst - 17 jan 2023 :  22:03:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stij,

Het uitschakelen van de bezetmelder voor spookmeldingen lijkt me de meest voor de hand liggende optie. Als je wissels allemaal netjes werken zal een crash op het station nauwelijks voorkomen.
In het verleden reed ik standaard met spookmeldingen aan, nu zonder omdat treinen soms de volgende wissel al pakken en dan altijd een spookmelding gaven. Nu gaan ze keurig weer de andere kant op.
Het hoort natuurlijk niet dat treinen doorschieten, maar het gebeurt wel af en toe. Dat wissels weigeren gebeurt eigenlijk nooit.

Er zijn overigens ook mensen die de omschakeling van de sleper in de trein uitschakelen, maar dat lijkt me complexer dan het niet laten meedoen van de betreffende bezetmelder.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
85 Posts

Geplaatst - 18 jan 2023 :  09:21:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Hartelijk dank voor je feedback...

Ik werk nog met m-rail... beetje nostalgie... en die wissels zijn wel 99% betrouwbaar, maar niet 100%...

De vraag was gesteld omdat ik misschien ergens een setting vergeten was of zo... indien niet... dan ga ik de detectie daar ombouwen... ik heb nog spul ervoor liggen...

Fijne dag!

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2405 Posts

Geplaatst - 18 jan 2023 :  22:41:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

M-Rails is inderdaad mooie nostalgie en mooi dat je daarmee rijdt. Volgens mij zijn die oude M-rails wisselaandrijvingen betrouwbaarder dan de nieuwe aandrijvingen van Märklin, waarbij, met name bij digitale aansturing, vaak wat mis gaat.

Volgens mij hoef je aan de bezetmelder niet veel om te bouwen. Als je de betreffende bezetmelder uitzondert van de spookmeldingen [Onderhouden]=>[Baandefinities]=>[Spookmeldingen], dan ben je klaar volgens mij

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
85 Posts

Geplaatst - 19 jan 2023 :  07:17:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
...
Volgens mij hoef je aan de bezetmelder niet veel om te bouwen. Als je de betreffende bezetmelder uitzondert van de spookmeldingen [Onderhouden]=>[Baandefinities]=>[Spookmeldingen], dan ben je klaar volgens mij
...



Hallo Dirk,

Nog onbetrouwbaarder????

Voorlopig is het opgelost zoals jij beschrijft... tot als ik ze toch ga ombouwen... Ik heb geen scenery op m'n baan... dus t valt wel mee... ik kan wat bruter te werk gaan...

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2405 Posts

Geplaatst - 19 jan 2023 :  23:04:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Stijn,

Goed te horen dat het nu werkt zoals je wilt.

De nieuwe Märklin wisselaandrijvingen zijn, net als hun Fleischmann Profi collega's berucht om hun onbetrouwbaarheid. Bij beide helpt het om de eindafschakeling te verwijderen als je digitaal gaat rijden. Bij de Fleischmann Profi aandrijvingen is voldoende vermogen ook een goede remedie.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 jan 2023 23:05:15
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina