Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 134 / Bezoekers Vandaag: 3512
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 SPOORBOMEN AANSTUREN
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

treintjeopzolder

Netherlands
46 berichten

Geplaatst - 15 sep 2022 :  10:26:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen allemaal
Ik heb een vraag over mijn spoorbomen aansturing
Het gaat om overweg FALLER 222170.
Deze heeft een motor op wisselstroom,en word aangestuurd door een LDT decoder.
De SA-4-DEC-DCC.
Ik stuur dit weer aan digitaal via bezetmelders en acties.
Nu komt het
Als de loc op de bezetmelder komt wanneer de bomen moeten dicht gaan schakelt deze en gaan bomen dicht.
Maar de motor blijft draaien en schakelt pas wanneer de loc op de bezetmelder komt die hem uit moet schakelen.
Dus heeft de motor van de spoorbomen al enkele omwentelingen gemaakt,wat niet de bedoeling is.
Zo zou het moeten zijn
schakelen bomen dicht dan schakelen bomen blijven dicht er word niet geschakeld bij bomen blijven dicht
dan bij bezetmelder(blok vrijgeven)
schakelen bomen open.
Wie kan mij helpen hiermee
Rinus


Download Attachment: 20220909_091531.jpg
66,51 KB

Download Attachment: 20220909_091623.jpg
86,29 KB

Beste groet Rinus
N spoor

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 15 sep 2022 :  16:44:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rinus,

Zit deze fout niet in de overweg zelf. Er zit daar een pennetje in de draaischijf die een microswitch bediend. Zit dit op de juiste plaats want in de HO versie die ik heb kan je dit op twee plaatsen steken.
En nog belangrijker draait de motor wel in de juiste richting ?

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 15 sep 2022 :  22:31:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rinus,

Zet je database eens hier op het forum. Dan kunnen we meekijken of er wellicht dingen bij logische acties, sequensen en speciale acties niet goed staan, waardoor de motor blijft lopen.
Ik zou echter ook naar de door Marcel genoemde microswitch kijken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 16 sep 2022 :  12:32:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Ik heb dezelfde overweg. Met hetzelfde Faller motortje. Dit motortje kan, zodra je er spanning op zet links om of rechts om draaien. .Dmv het platte schakelaartje aan de zijkant. Haal je de spanning eraf, dat stopt het draaien. Niets meer en niets minder. Verder kun je helemaal niets aan het motortje instellen.

Het stoppen kun je regelen met “ Speciale acties”. Je gebruikt die ook om de bomen te laten zakken ( wissel recht of afbuigend) . Om het laten zakken van de bomen te stoppen gebruik je dezelfde opdracht, allen contra en na x seconden. De “ x” is afhankelijk van de tijd die het duurt om de bomen te laten zakken ( bv 5 seconden) .

Om de bomen weer omhoog te laten gaan en, na het omhoog gaan ook weer te stoppen, gebruikt je dezelfde systematiek.

Werkt perfect bij mij.

Sukses.
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 16 sep 2022 :  14:45:57  Toon profiel  Reageer met citaat
De overweg van Faller 222170 is voorzien van een Faller motor 180629. Het schakelaartje aan de zijkant van de motor dient om de draairichting te wijzigen. niet om de spanning te onderbreken. Het pennetje in de draaischijf kan geduwd worden in het gaatje gemerkt HO of N. In het geval van overweg 222170 is dit N.
Hierbij de handleiding van Faller:

FALLER-synchroonmotor 180629 In geval van reclamatie geldt de wettelijke garantieverplichting.
Voor 12 - 16 V wisselstroom, 60 mA, ca. 15 omw./min. resp. 4 omw./min. Bevestiging door 5 mm moer en schroefdraad op aslager.
De motor is betrouwbaar en heeft geen onderhoud nodig; zelfs stilstand door overbelasting heeft geen schadelijke gevolgen.
Vanwege het geringe aantal omwentelingen is de motor bijzonder geschikt voor de modelbouw, b. v. voor het aandrijven van
kermisattracties, waterraderen of molenwieken. De draairichting van de as wordt ingesteld met een kleine, aan de zijkant geplaatste
schakellar en is tegengesteld aan de stand hiervan. Het omschakelen dient bij voorkeur met draaiende motor te geschieden


mvg

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 16 sep 2022 :  19:17:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Dat zei ik dus al, incluis hoe je de overweg wel werkend krijgt. Beetje overbodig om, wat ik schreef, te herhalen met een handleiding. Beetje jammer….

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

treintjeopzolder

Netherlands
46 Posts

Geplaatst - 16 sep 2022 :  20:39:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel/Dirk/Fred

hartelijk dank voor de reactie
Het probleem lag aan de motor zelf,de 2 contacten zaten niet tegen elkaar waardoor de motor constant bleef lopen.
Dit verholpen en de acties goed nagezien

Super dank jullie allen.



Beste groet Rinus
N spoor
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina