Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 215 / Bezoekers Vandaag: 6432
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 omlopen lukt niet helemaal
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 18 aug 2022 :  19:46:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Ik heb jullie hulp nodig. Op mijn digitale baan (echte baan is nog niet zo ver) heb ik een spoor waar getrokken treinen moeten afkopelen en een andere loc de trein weer mee de baan op moet sleuren. Op zich lijkt alles goed te gaan totdat Loc 1 binnenkomt, afkoppelt en naar voren rijdt om vrij van de wagons te zijn. Loc 2 koppelt aan en neemt de trein mee de baan op. Nu gebeurt het!!! Loc 1 blijft vrolijk staan waar hij staat. Na het drukken op de "groene ga" rijdt hij netjes naar zijn aangewezen opstelspoor en parkeert daar totdat de trein terug is en afkoppelt. koppelt aan en gaat ermee de baan op. Dan doet Loc 2 het zelfde.

Het probleem is dus dat beide locs in blok 333 blijven staan terwijl ze eigenlijk naar blok 37 zouden moeten gaan rijden. na het drukken op de groene ga gaan ze wel naar blok 37. wie weet waar ik een foutje heb gemaakt.

Richard van Dijk

N-spoor, TC bmd-16sd

Download Attachment: vleutenstein.zip
12,45 KB

Bewerkt door richard op 18 aug 2022 21:16:28

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 18 aug 2022 :  22:37:21  Toon profiel  Reageer met citaat
In de vaste routes wacht je in blok 333 op een logische actie "wagon opgehaald loc x"
Je hebt die twee logische acties verwisseld.
In de vaste route IC getrokken 1 moet de logische actie in blok 333 "wagons opgehaald loc 1" zijn en in de vaste route IC getrokken 2 moet de logische actie in blok 333 "wagons opgehaald loc 2" zijn.
Of bij de logische acties een aanpassing doen, dat kan natuurlijk ook.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 19 aug 2022 :  14:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel hartelijk bedankt Huub.

Nu werkt het zoals bedoelt

Richard.

PS mogelijk kom ik nog eens om hulp vragen. maar wil eerst kijken of ik dit zelf kan verzinnen.


N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 20 aug 2022 :  22:02:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas ben ik er weer met een vraag. Als de losse loc na afkoppelen af gerangeerd wordt blijft deze in blok 33 een 30tal seconden staan terwijl ik graag zou zien dat deze gelijk naar zijn opstelplaats zou gaan. Ik heb al zitten spelen met een stopverbod in de vaste route als de loc vanuit blok 333 naar 37 gaat. Alleen krijg ik dan de melding dat de loc niet mag stoppen in 33 (en dat is eigenlijk ook zo) maar daardoor niet verder wil rijden.
Ik ben even out of ideas.

Wie kan mij een duwtje in de rug geven?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 aug 2022 :  08:14:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Twee dingen die dit veroorzaakt.
Bij onderhouden blokken blok 33 heb je ten onrechte een keervinkje gezet als je van 333 naar 37 wilt.
In de vaste routes heb je in het stuk waar de loc van 333 naar 37 gaat, blok 33 overgeslagen. Op zich kan dat, maar dan wordt automatisch het standaard rij- en stopgedrag van de combinatie trein- en bloktype gebruikt. Dus blok 33 alsnog tussenvoegen tussen 333 en 37 en bij rij- en stopgedrag aangeven: gedrag als vrije baan blok.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 21 aug 2022 :  09:35:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel Huub.

Hoe makkelijk kan het zijn. Super hoe je me hebt geholpen. Heb ik wel gelijk een volgende vraag voor je. Is het mogelijk om dit met meerdere stammen te doen. Dus 3 loc's en twee stammen rijtuigen? Als dit mogelijk is, Is het dan een kwestie van een ÏC getrokken 3"erbij maken? Of ga ik het nu heel moeilijk maken?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 21 aug 2022 :  10:10:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, moet kunnen. Alleen moet dan wel de volgorde van die treinen hetzelfde blijven, het mag dus niet zo zijn dat stam A onderweg stam B inhaalt. Is wel weer een oplossing voor te bedenken.

Maar ik zou dan zelf voor een andere oplossing gaan.
Beperk de vaste route tot de locwissel, dus starten in 26 en eindigen in 27 (of zelfs al 33, kan ook). Je hebt dan maar één vaste route nodig die je koppelt aan iedere loc die aan de locwissel meedoet.
Je maakt een treintype 'locwissel' aan en waar je nu in de vaste route wijzigt naar het treintype losse loc, verander je dat in het treintype locwissel.
In de logische acties controleer je vervolgens niet of er een specifieke loc in blok 333 staat, maar of daar een loc met het treintype locwissel staat. Het maakt niet uit welke, als het er maar een is die meedoet in de locwissel. Dan kun je zelf met vier of meer stammetjes gaan werken, die elkaar ook nog mogen inhalen onderweg.

groet, Huub


Bewerkt door hubertus op 21 aug 2022 10:11:37
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 21 aug 2022 :  16:19:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel Huub.

Heeft me genoeg stof tot nadenken gegeven. zo 1,2,3 heb ik heet nog niet scherp voor me. Maar iets zelf proberen uit te zoeken kan geen kwaad. Mocht ik er niet uit komen kom ik er op terug.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina