Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 218 / Bezoekers Vandaag: 6138
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Loconet Bezetmelders Probleem
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 12 jul 2022 :  21:46:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb mijn bezetmelders via loconet gedaan ipv de S88 bus van de ecos.

Het werkt, maar af en toe gaat het volledig de mist in met bezetmelders die gemist worden, bijv in het schaduwstation. Het rijdt een hele tijd goed maar opeens gaat het volledig fout. Het kan zo een paar uur goed rijden en zoals gezegd opeens gaat er veel fout, dit had ik nooit op de gewone S88 bus.

Is er een instelling bij Koploper die ingesteld moet worden? Misschien dat ik iets over het hoofd zie.

Merci

Ecos 2 met Koploper

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 13 jul 2022 :  21:51:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Ik heb in het verleden een vergelijkbaar probleem gehad. Ik heb een baan met vijf strings Loconet bezetmelders met in elke string tot 7 S88 bezetmelders daarachter. Op dit moment zijn er 13 bezetmelders in gebruik. De baan is nog in opbouw.
Ik gebruik een oud TwinCenter en volgens Uhlenbrock was het probleem dat het Loconetsignaal te zwak werd door de grote afstanden en de belasting (ook de booster en de Daisy worden via Loconet aangestuurd). Ik heb er toen een versterker tussengezet en sindsdien werkt het geheel zonder problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 jul 2022 :  09:50:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Hai Dirk.

Ik heb één loconet string met daaraan 10 bezetmelders. Gisteren ging het de hele dag zonder problemen.

Ik heb 5 booster die allemaal rechtstreeks op de ecos zitten, weliswaar met een ecos link.

Martin

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 14 jul 2022 :  14:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat Dirk zegt snijdt hout maar beter uitgelegd: het is niet het signaal wat verzwakt maar de hoeveelheid te leveren stroom vanuit de LocoNet convertor is beperkt tot 250mA. Of dat genoeg is voor de 10 modulen van Martin weet ik niet.

Elke LocoNet module snoept een beetje van die stroom en een S88 decoder die er aan hangt ongetwijfeld ook. Het zou dus zo maar kunnen dat je aan je max. zit en je de LocoNet bus apart moet voeden.

Dat kan met dit bijvoorbeeld: https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm

Of het nodig is....? In Koploper hoef je het in ieder geval niet te zoeken.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 jul 2022 :  20:12:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Momenteel loopt het weer soepeltjes, maar ik merkte al toen ik een lichtsluis wilde voeden en aansluiten op S88 nr 10 dat de spanning op S88 nr 10 vrij laag was.

Ik heb daar toen ook een externe voeding op gezet. Om problemen voor te zijn zal ik deze extra voeding bestellen voor mijn loconet converter.

Zal morgen eerst eens meten wat de spanning op nr 10 is.
Merci Ben.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 14 jul 2022 20:18:04
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 14 jul 2022 :  21:39:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Meet jij een lagere voedingspanning op de S88 nr. 10 dan op S88 nr. 1?
Zo ja, een S88 module gebruikt heel weinig stroom, als je dan achterin de keten een lagere voedingsspanning kan meten, dan zou dat ook door een slechte soldeerverbinding (koude las) veroorzaakt kunnen worden. Een slechte verbinding in een kabel kan natuurlijk ook.

Helaas ben ik in deze ervaringsdeskundige. Dit soort problemen kunnen ook na jaren de kop opsteken (bij mij vijf jaar), succes met zoeken.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 15 jul 2022 :  12:58:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Keurig 4,965 Volt op de laatste S88, Nr. 10. Dus een aparte voeding voor Loconet is niet nodig.

Ik heb er van de week wel een S88 uitgehaald waar de pinnen in de RJ45 connector niet goed zaten, ik had namelijk op die melder alleen maar rare dingen. Dat is weg.

We gaan door met testen en instellen van Koploper.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 26 jul 2022 :  20:48:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Martin,

Ik heb achter de twee loconet aansluitingen een stroom versterker van Rosoft geplaatst.
Het voltage is een, maar de te leveren stroom is natuurlijk een ander verhaal.
De ECoS kan dit zelf niet allemaal voeden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 26 jul 2022 :  20:58:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb geen problemen meer ondervonden.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina