Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 438 / Bezoekers Vandaag: 1376
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper zziet de trein niet vertrekken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

HSO

Netherlands
17 berichten

Geplaatst - 18 feb 2022 :  16:24:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag

Ergens heb ik iets niet goed gedaan .
Ik heb een eenvoudige baan met 11 blokken, waarvan 4 van het type station, 1,2 en 7 en 8.
Om het in het begin eenvoudige te houden kan er maar in 1 richting gereden worden.
Ik heb 2 problemen:
Als ik in een blok wil starten dan sleep ik vanuit het rijwindow "huidige blok" naar het blok waar de trein staat. Als ik vanuit het rijwindow "volgende blok" sleep naar het volgende blok dan gebeurd er niks.
Echter start ik "automatisch rijden" dan wordt het juiste blok geel en gaat de trein rijden. Echter het eerste blok blijft rood en het volgende blok geel. De trein blijft rijden en ik zie dat de blokken waar de trein rijdt bezet worden. Dus de bezetmelders werken wel, maar Koploper weet niet dat de trein vertrokken is.

Mijn tweede probleem is het stoppen in de stations.
De trein stopt niet op tijd, ze zijn aan de kleine kant maar dat mag toch geen probleem zijn, ik rij nu ook nog niet met wagons, alleen de lok.

Wie kan mijn database belijken en aangeven waar ik verkeerd zit. Ik heb met de handleiding geprobeerd het probleem van het stoppen op te lossen maar dat is me niet gelukt.

Alvast hartelijk dank.
Hannes Soeters.




Download Attachment: Alkemadelaan.zip
4,59 KB

Hannes

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 18 feb 2022 :  18:34:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Hannes,

In het baanontwerp heb je aan blok 10 en 11 geen lijnen toegekent. Dit doe je door het symbool (onploffend emmertje) in de bovenste balk aan te klikken en dan het blok selecteren en daarna de bijhorende lijnen aan klikken die dan geel worden. Je hebt dit reeds gedaan voor de overige blokken.

Vanuit het venster "overzicht locomotieven" met je linker muis toets een loc aanklikken en meeslepen naar het gewenste blok en daar de toets los laten. Automatisch rijden aanklikken. En nu de loc in het blok waar je hem gezet hebt terug meeslepen naar een volgend blok en hup dan is hij weg.

grts

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 18 feb 2022 18:34:39
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  16:59:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Hannes,

Ik kom nog even terug voor het probleem niet op tijd stoppen van de locs in de stationsblokken. In koploper kan je een trein niet korter laten stoppen in aanvullig blokgegevens. Je kan dit enkel door de maximum snelheid te verlagen in dit blok maar die staat bij jou reeds op 5 km/h.
Maar heb jij in de locdecoder CV4 reeds aangepast. Dit is de remsnelheid die moet je voor koploper lager zetten anders blijft de loc doorschieten naar een wissel of volgend blok. Staat deze hoger dan 0 dan blijft de trein bij het bereiken van de stopsectie nog even door rijden.

Met vriendelijke groeten

Marcel




Bewerkt door Bonaza op 19 feb 2022 17:01:08
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  17:16:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hannes rijdt met decoderstappen, dan doet die 5 km/u niks.

Ik denk dat Koploper de trein gewoon kwijt is, omdat de wisselstraten niet allemaal (goed) zijn aangemaakt.
Verwijder om te beginnen de vaste en variabele route, want die heb echt nog niet nodig.
Loop dan de wisselstraten nog eens door en pas ze aan waar ze niet kloppen. En daarna testen of je het goed hebt gedaan. De beste manier om dat te doen: zet 1 loc op de baan, klikken op rijden volgens bestemming en sleep de loc in koploper dan steeds 1 blok vooruit. De loc zou dan moeten gaan rijden en in het volgend blok stoppen. Gebeurt dat niet, heb je ets verkeerd ingesteld.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 19 feb 2022 17:17:59
Ga naar bovenaan de pagina

HSO

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  14:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Marcel,
Dank voor het aangeven van de lijnen en heb die nu aangepast.
In de testmode werkt nu alles naar behoren, ik zal de baan nog eens goed controleren.
Verder ga ik de Loc eiken, en kijken of dat helpt.

Gr
Hannes
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hey Hannes,

Ik kom nog even terug voor het probleem niet op tijd stoppen van de locs in de stationsblokken. In koploper kan je een trein niet korter laten stoppen in aanvullig blokgegevens. Je kan dit enkel door de maximum snelheid te verlagen in dit blok maar die staat bij jou reeds op 5 km/h.
Maar heb jij in de locdecoder CV4 reeds aangepast. Dit is de remsnelheid die moet je voor koploper lager zetten anders blijft de loc doorschieten naar een wissel of volgend blok. Staat deze hoger dan 0 dan blijft de trein bij het bereiken van de stopsectie nog even door rijden.

Met vriendelijke groeten

Marcel







Hannes
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  15:46:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hannes,

Het ijken van de loc zal wel iets helpen, maar ik denk niet veel. Je rijdt dan wel met decoderstappen maar ik denk niet dat je loc met een hoge snelheid het perron binnen rijdt. Ik denk dat het beter is van CV4 in de locdecoder te verlagen. Daar ga je veel meer resultaat mee hebben.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

HSO

Netherlands
17 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  17:13:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

Wat is de CV4 en hoe kan ik die verlagen?

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza

Hannes,

Het ijken van de loc zal wel iets helpen, maar ik denk niet veel. Je rijdt dan wel met decoderstappen maar ik denk niet dat je loc met een hoge snelheid het perron binnen rijdt. Ik denk dat het beter is van CV4 in de locdecoder te verlagen. Daar ga je veel meer resultaat mee hebben.

grts

Marcel



Hannes
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  17:39:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Hannes,

Het verlagen van CV4 doe je niet in koploper. Dat is de decoder die in loc zit. Er zitten daar verscheidene instellingen in. Waarschijnlijk heb jij je locs zelf een decodernummer gegeven. Je dieselloc heeft decoder nummer 16 en Tender heeft decodernummer 78. Deze decodernummers heb jij met je centrale in CV1 ingegeven. Voor de remsnelheid te verlagen werkt dit op dezelfde wijze maar dan onder CV4. Welke centrale heb jij ?

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  17:43:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hannes,

In de decoder van elke loc stel je in CV4 de afremvertraging van de loc in. Normaal staat die vrij hoog, waardoor de loc te langzaam reageert voor Koploper om netjes te kunnen remmen. Een waarde van 2 is voor CV4 een mooie waarde bij gebruik in Koploper.
Dat geldt ook voor CV3, de optrekversnelling.
Beide CV's stel je in in je centrale, waarmee je de baan aanstuurt en dan met de loc op het programmeerspoor en de centrale in de programmeerstand, net zo als je het adres van de loc heb ingesteld, maar dan voor CV3 en CV4.

Overigens zou ik eerst de adviezen van Huub opvolgen. Je ziet dan meteen waar de fouten in je Koploper baanontwerp zitten en die kun je dan verhelpen. Als dat allemaal is gedaan, zal het ongetwijfeld beter gaan rijden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 20 feb 2022 :  18:29:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hannes,

De wisselstraten die Huub bedoeld zijn wisselstraat 4 naar 5 en wisselstraat 5 naar 10.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina