Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
Pecro
Netherlands
87 berichten |
Geplaatst - 09 feb 2022 : 22:12:00
|
Geachte lezers, Ik heb een aantal vaste routes gemaakt om wagons af en aan te koppelen. Bij 1 route gaat het na een poosje fout. Het gaat om de routes "Ophaal blok 1". Het gebeurd bij alle 3 de locs vandaar dat ik denk dat ik een instelling verkeerd heb doch ik kan het niet vinden. De betreffende loc staat in blok 7 en krijgt de opdracht om te mogen vertrekken naar blok 1, maar als hij het het blok uit is stopt de loc, hij staat dan op wissel 8. Op het scherm staat dat hij al in blok 1 is en heeft ook de benodigde wijzigingen aan genomen. Bij de overige routes gaat het wel goed. Heeft iemand een idee waar ik moet zoeken? Mijn baan staat hieronder.
Pecro.
Download Attachment: PetRia.zip 17,86 KB |
|
Bonaza
Belgium
767 Posts |
Geplaatst - 10 feb 2022 : 17:51:02
|
Hallo Pecro,
Je schrijft dat het na een poosje fout gaat. Dus ik neem aan dat de route soms foutloos wordt gereden. Een loc die stopt op een wissel is niet een logische handeling. Gebruik jij Marklin wissels want die zijn niet altijd 100% betrouwbaar.
Grts
Marcel |
|
|
phdirk
Netherlands
2556 Posts |
Geplaatst - 10 feb 2022 : 20:48:06
|
Hallo Peter,
Als het een tijdje wel goed gaat en dan ineens niet en de loc blijft op de wissel staan, dan verdenk ik toch dat de loc even moete heeft de wissel door te komen. Ik zou eerst een goed kijken of het daar niet aan ligt. Verder kun je in de vaste route ook aangeven hoe ver de loc moet doorrijden als hij te vroeg stopt. Dat kan bij Alternatieve Stopplaats en doorrijden cm/sec op het tabblad Vaste Route Blokgegevens.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 10 feb 2022 : 21:45:03
|
Heren, bedankt voor jullie reactie. Vandaag kwam een goede vriend en treintjes gebruiker even kijken en tot mijn grote vreugde ontdekte hij een minuscule verbinding met een ander blok, iets waar ik in mijn frustaties dus volledig overheen gekeken heb. Het probleem is dus gelukkig opgelost en ik had door wat beter te kijken het ook zelf kunnen/moeten ontdekken maar als je al een poosje aan het zoeken bent raak je toch een beetje oververhit zullen we maar zeggen. Nogmaals mijn dank dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren.
Peter |
|
|
Bonaza
Belgium
767 Posts |
Geplaatst - 10 feb 2022 : 22:22:33
|
Hey Pecro,
Fijn dat het opgelost is. Het was dus wel degelijk een hardware probleem. Het was dus een bezetmelding naar het blok waar het lokje naar toe moest. Soms is een klein lekstroompje al voldoende. En dat kan dan leiden tot grote fustratie.
Groeten
Marcel |
|
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 04 mrt 2022 : 20:49:25
|
Heren, Het probleem is nog steeds aanwezig, ik had te vroeg gejuicht. Na een betere bestudering blijkt dat zodra de loc de opdracht krijgt om van blok 7 naar blok 1 te mogen rijden in het "Overzicht locomotieven" in het vakje "Blok", de status van het blok veranderd van 7 < 1 naar 1. M.a.w. de loc zou dus al in 1 gearriveerd zijn maar staat nog in blok 7 maar heeft wel een klein eindje gereden. Het aparte hierbij is dat als ik een treinlengte opgeef in blok 1 en er staat geen wagon in blok 1 de loc wel blok 1 in rijdt, als ik er een wagon in zet gebeurd dus het bovenstaande. Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken waar het euvel kan zitten en hoewel ik goed begrijp dat het helpen op afstand hierin erg lastig is heb ik toch een vraag. Blok 7 en blok 1 bevinden zich op een aparte module. De vraag die ik heb is moet ik nu op module 1 of op module 2 de oorzaak zoeken. Heb het baanplan bijgevoegd met de module scheiding.
Pecro
Download Attachment: PetRia_20220304_203926.zip 18,09 KB |
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 04 mrt 2022 : 21:14:42
|
Dan vermoed ik dat die wagon in blok 1 voor een bezetmelding zorgt, die door koploper geïnterpreteerd wordt dat het de loc is die die melding heeft gegeven.
groet, Huub |
|
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 05 mrt 2022 : 10:55:24
|
Hallo Huub,
Bedankt voor het reageren. Ik heb bij blok 1 opgegeven dat er het blok ingereden mag worden d.m.v. "bezetmeldingen" in de vaste route. Dan is het toch logisch dat er een bezetmelding is, of bedoel jij iets anders?
Pecro(Peter) |
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 05 mrt 2022 : 11:18:20
|
Het is wel logisch dat er een bezetmelding is, maar dat mag niet de melding zijn die koploper gebruikt om de loc te laten stoppen. Ik vermoed dat daar het probleem zit.
groet, Huub |
|
|
P de Reede
Netherlands
256 Posts |
Geplaatst - 05 mrt 2022 : 11:32:51
|
Hallo Pecro,
Waarom heb je al je treinen, ingesteld als treinstellen ??
Om welke loks gaat het??
M.vgr Piet |
|
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 05 mrt 2022 : 13:35:18
|
Heren, bedankt voor jullie reacties.
Huub, Kun je daar wat duidelijker in zijn, dit antwoord is voor mij onduidelijk. De wagon is voorzien van verlichting dus er is detectie.
Piet, Dat zijn nog de overblijfselen van mijn vorige baan waar met name de 1600'n met dubbeldeks wagons rondreden en dus als treinstel, ik heb het idee dat dat geen probleem hoeft te zijn op deze baan. Het gaat dus om de 1601, 1100 en de 2300, maar het probleem zit dus in de vaste routes Ophaal blok1.
Pecro |
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 05 mrt 2022 : 13:50:50
|
Koploper moet weten wanneer een loc moet stoppen. Die info krijgt het programma als een bezetmelding wordt gegeven. Als die bezetmelding door iets anders wordt gegeven dan de loc die het blok binnenrijdt (in jouw geval van de wagon die er al staat), weet koploper niet beter dan dat de loc de stopmelder heeft bereikt en zal die dus tot stilstand brengen. Dus ja, je kunt in een vaste route aangeven dat een loc ook een blok mag binnenrijden bij een bezetmelding, maar dit mag geen bezetmelding zijn die koploper nodig heeft om te kunnen bepalen wanneer de loc moet stoppen. Ik vermoed dat dit bij jou het probleem is.
groet, Huub |
|
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
|
P de Reede
Netherlands
256 Posts |
Geplaatst - 05 mrt 2022 : 21:42:18
|
Hallo Pecro,
Ik heb wat anders gemaakt, kijk maar wat je er mee doet.
Download Attachment: 20223420409.zip 18,44 KB
M,vrg Piet |
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 08:47:27
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
En om een lang verhaal kort te maken, de inrijmelder van het bezette blok moet vrij zijn, en mag niet bezet gemaakt worden door de op te halen sleep.
Dit klopt niet. De melder die in de vaste route als stopmelder fungeert moet vrij zijn. Alle andere melders mogen bezet zijn, dus ook de inrijmelder als die niet als stopmelder fungeert. |
Bewerkt door hubertus op 06 mrt 2022 09:15:26 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 13:40:33
|
Hier kan je heel lang over praten. Een inrij melder die al bezet is door een wagon die er al staat doet ook vreemde dingen. Denk aan afremmen, dat zal veel eerder gaan gebeuren. Staat de wagon op de stopmelder dan kan je dat oplossen door in de vaste route een andere stopmelder te gebruiken eventueel met doorrijden in cm.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 14:24:52
|
Jij hebt het over de stopmelder van het blok, ik over de melder die in de vaste route als stopmelder fungeert. Dat hoeft niet dezelfde melder te zijn. Pecro wil in zijn vaste route stoppen op de tweede melder, dan mag die tweede melder niet al een bezetmelding geven als de loc het blok binnenrijdt. Alle andere melders in dat blok mogen wel al een melding geven.
|
|
|
P de Reede
Netherlands
256 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 15:02:52
|
Hallo Huub,
In blok 20 is er maar 1 melder 70.1 de rest van de melders liggen buiten het blok. Blok 20 is lang 105 cm Alternatieve stopplaats 2 doorrijden cm 130,5 cm Dat zal nooit goed werken. M.vrg Piet |
Bewerkt door P de Reede op 06 mrt 2022 15:23:01 |
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 15:34:44
|
Waarom zal dat nooit goed werken? Ik denk eigenlijk dat het prima kan, ook al is deze indeling niet gebruikelijk. En het staat sowieso los van het te vroeg stoppen probleem in blok 1. |
|
|
P de Reede
Netherlands
256 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 17:32:21
|
Hallo Huub,
Prima.
Bij mij werkt het wel al jaren, maar ik heb toch iets anders ingevuld dan Pecro.
M.vgr Piet
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Waarom zal dat nooit goed werken? Ik denk eigenlijk dat het prima kan, ook al is deze indeling niet gebruikelijk. En het staat sowieso los van het te vroeg stoppen probleem in blok 1.
|
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 18:07:32
|
Er zijn meestal meerdere manieren om tot een gewenst resultaat te komen. Dat jij iets anders doet, betekent niet dat een andere oplossing niet kan werken. In ieder geval, wat Pecro constateert in blok 1 staat volledig los van de instellingen in blok 20. |
|
|
P de Reede
Netherlands
256 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 20:02:25
|
Hoi Huub,
Kijk eens in zijn database.
quote: Oorspronkelijk geplaatst door hubertus
Er zijn meestal meerdere manieren om tot een gewenst resultaat te komen. Dat jij iets anders doet, betekent niet dat een andere oplossing niet kan werken. In ieder geval, wat Pecro constateert in blok 1 staat volledig los van de instellingen in blok 20.
|
|
|
hubertus
Netherlands
1958 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 20:16:53
|
Piet,
Ik heb een mogelijke en in mijn ogen ook meest waarschijnlijke verklaring gegeven voor wat Pecro constateert. Het is aan hem om te kijken of dat inderdaad het probleem veroorzaakt. Voor mij mag je er de hele wereld bij halen, maar het te vroeg stoppen in blok 1 in een vaste route, wordt niet veroorzaakt door blok 20. Kan best dat daar andere problemen zijn, dat horen we dan vanzelf wel.
groet, Huub |
|
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2022 : 21:30:51
|
Heren, allen bedankt voor jullie reacties. Ik heb gemerkt, in ieder geval hier bij mij, dat als ik de eerste melder vrij laat alles goed gaat. Het lijkt mij het beste dat ik dus een extra melder in dit blok maak zodat de loc er goed inrijdt en met "alternatieve stopplaats en cm doorrijden" deze op de door mij gewenste plaats kan laten stoppen. Ik vind het wel jammer dat er nu een discussie ontstaat wat nu het beste is, misschien is het mogelijk dat ik een tip kan krijgen hoe jullie het opgelost zouden hebben waardoor ik dan zelf kan ervaren welke oplossing het beste werkt. Maar ik kan weer verder met experimenteren en ga weer verder met deze voor mij nog steeds prettige tijdsbesteding. Nogmaals mijn dank.
Piet, Ik heb jou database even geprobeerd maar het werkt niet zoals het mijn bedoeling is, is ook lastig als je de baan niet kent en niet weet wat ik precies wil doen. Maar toch bedankt voor je moeite.
Peter
|
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 09 mrt 2022 : 11:42:34
|
Ik heb op mijn baan een stopplaats gedefinieerd 25 cm na het vrijrijden van een bezetmelder.... spaart soms een bijkomende melder
Zomaar..
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Pecro
Netherlands
87 Posts |
Geplaatst - 10 mrt 2022 : 21:17:09
|
Hallo Theo,
Dat had ik ook al geprobeerd maar gezien er op die plaats maar weinig doorrijden mogelijk is werkte dat voor mij niet. De melder zit er in en het werkt zoals gewenst door mij.
Pecro. |
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|