Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 268 / Bezoekers Vandaag: 1672
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Testen of blok vrij is tijdens vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 03 jan 2022 :  14:29:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Tijdens een vaste route rijdt een loc naar verschillende opstelsporen van mijn draaischijf. Als een van die blokken bezet is zal de loc op de brug van de draaischijf stoppen ( Treinroute blok *bezet ). Hierdoor blokkeert hij de draaischijf.
Graag zou ik voor dat er gestart wordt met rijden getest wordt of het volgende opstelspoor na de brug wel vrij is. Zo niet dan zal gewacht moeten worden tot het betreffende blok vrij komt.
Dat volgende opstelspoor claimen mbv “Wanneer actie uitvoeren” geeft niet het gewenste resultaat. Het blok wordt geclaimd terwijl het bezet is.

Iemand een oplossing.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 03 jan 2022 :  16:50:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Geen idee hoe veel blokken je van te voren wil kijken.
Je kan ook een vaste route activeren op basis van een logische actie.

Stel dat de route mag als blok 1, 2, 3 of 4 vrij is.
Dan maak je een logische actie die kijkt of 1 van deze vrij is en zet je bij de vaste route.
De route wordt dan alleen uitgevoerd als aan deze logische actie wordt voldaan.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 03 jan 2022 :  19:30:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Wim,
De vaste route gebruik ik om alle 11 de opstelsporen van de draaischijf te testen.
Als ik bij het definiëren van een opstelspoor in de vaste route alle andere sporen als alternatief aan vink gaat dat bij de eerste drie goed. Doe ik hetzelfde bij het vierde opstelspoor dan krijg ik op de eerder goed werkende sporen de fout melding dat een bepaald spoor niet bereikbaar is. Dit terwijl dat eerst wel goed ging.
In de bewuste vaste route heb ik al veel veranderingen aangebracht en sporen veranderd. Nu denk ik dat hierdoor de vaste route “de weg kwijt is” en dus “in de war is”.
Ik heb dat in het verleden wel eens vaker bij vaste routes gehad nadat ik veel veranderingen had aangebracht. Het opnieuw als nieuwe vaste route invoeren loste dat op.
Morgen ga ik de vaste route helemaal opnieuw invoeren met direct alle alternatieve blokken. Het resultaat zal ik hier laten weten.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 03 jan 2022 19:31:36
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 04 jan 2022 :  16:56:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hier mijn bevinding die toch weer anders is dan ik vermoedde.
Bij het geheel opnieuw invoeren van de vaste route had ik bij het eerste opstelspoor al de melding dat het betreffende blok niet bereikbaar is.
De beweging spoor1 > brug > spoor1 gaf de foutboodschap. Dat klopt omdat ik bij het definiëren van de rijwegen bij blok-eigenschappen dat had uitgesloten, dus vanaf de brug terug naar hetzelfde spoor.
Waarom er wordt terug gereden naar hetzelfde spoor begrijp ik niet, er zijn voldoende alternatieve sporen bereikbaar.
Nadat ik voor alle opstelsporen het mogelijk had gemaakt terug te rijden naar het vorige opstelspoor werkt de vaste route weer goed.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 04 jan 2022 16:57:21
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina