Auteur |
Onderwerp |
|
zuyderduyn
96 berichten |
Geplaatst - 29 dec 2021 : 19:43:53
|
Hallo, Ik ben wat jaren bekend met koploper en gebruik tot nu toe altijd variabele routes. Ik zorg daarbij voor de route door bepaalde blokken uit te sluiten. Ik ben nu bezig met een nieuwe baan en wil het volgende: Zie foto (file uploaden op het forum lukte niet door een storing gaf die aan): https://abload.de/image.php?img=koplvastrout6qjvh.jpg
Is het mogelijk dmv vaste route de trein vanuit 3 via 4,5 en 6 en weer 3 naar 7 te sturen? Dat is eigenlijk het plan. Dat de trein een extra lus maakt. Ook wil ik treinen zonder lus door 3 laten sturen. Dus van 2 via 3 naar 7. Ik heb dit nog niet fysiek liggen, dus vandaar de tekening. Handig om te weten voordat ik verder ga.
Bedankt en groeten Hans |
|
Bonaza
Belgium
769 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2021 : 21:00:54
|
Dag Hans,
Ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou gaan. Dit is een eenvoudige vaste route.
Groeten
Marcel |
|
|
Ben
Netherlands
929 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2021 : 18:55:10
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door zuyderduyn
Is het mogelijk dmv vaste route de trein vanuit 3 via 4,5 en 6 en weer 3 naar 7 te sturen?
Maar waarom een vaste route? Je kunt net zo eenvoudig een variabele route maken: "richtingverbod van 3 naar 7 komende uit 2" voor een specifieke trein. Dan dwing je die trein eerst naar 4 te rijden.
Gr, Ben. |
|
|
PaulRoman
140 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2021 : 09:08:02
|
Hallo,
Dan zou ik aan de variable route van Ben ook nog een richtingsverbod "van 3 naar 4 komend uit 6" toevoegen, anders bestaat zonder aanvullende condities de kans dat de trein een aantal rondjes blijft rijden alvorens zijn weg te vervolgen.
Als je zou willen dat de trein random wel of niet een rondje extra rijdt zou je een variabele route kunnen overwegen waar je onder "Divers" een gecombineerd verbod specificeert, zodat maximaal 1 keer een extra rondje wordt doorlopen.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel |
Bewerkt door PaulRoman op 31 dec 2021 09:09:03 |
|
|
KoosDeJong
Netherlands
8 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2021 : 10:59:20
|
Goedemorgen Hans,
Ik ben het eens met de degenen hiervoor, die toch het gebruik van variabele routes (met uitsluitingen) aanbevelen. Sinds ik geen vaste routes meer gebruik, heb ik ook geen last meer van 'deadlocks', waarbij treinen elkaar blokkeren. Eigenlijk ontneem je met vaste routes Koploper om alternatieven te berekenen.
Succes!
Koos |
|
|
Bonaza
Belgium
769 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2022 : 11:20:47
|
Dag Koos,
In vaste routes is het altijd mogelijk om alternatieve blokken in te geven. Ik rijdt met acht vaste route's en slechts twee variabele.
Groeten
Marcel |
Bewerkt door Bonaza op 01 jan 2022 11:21:32 |
|
|
zuyderduyn
96 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2022 : 11:28:14
|
Hallo,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties, dit moet zeker goed gaan komen!
Groeten Hans |
|
|
hubertus
Netherlands
1971 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2022 : 12:40:02
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza In vaste routes is het altijd mogelijk om alternatieve blokken in te geven.
Dit klopt niet, er zijn voorwaarden om alternatieve blokken te kunnen kiezen. In het baanplan dat Hans schetst wordt daar bijvoorbeeld niet aan voldaan. Vaste route hebben nog een nadeel, ze moeten eerst starten voor ze actief zijn. En dat starten wil nog wel eens een uitdaging zijn. En daarnaast hebben vaste routes nog wel een paar eigenschappen die niet altijd gewenst zijn.
Mijn advies is altijd, probeer het eerst zonder routes. Ga dan dingen die je ziet gebeuren, maar die je niet wil, eerst proberen op te lossen met variabele routes (dit zijn beperkingen). Pas als het daarmee niet lukt (of onevenredig veel moeite kost in vergelijking met een vaste route), zoek dan je toevlucht tot vaste routes en probeer die zo kort mogelijk te houden.
Groet, Huub |
|
|
zuyderduyn
96 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2023 : 22:59:02
|
Hallo,
Inmiddels is mijn baanplan werkelijkheid en werkt het mooi met die variabele route waarbij ik gewoon wat richtingsverboden instel. Toch stuit ik op een probleempje en ben benieuwd hoe ik dit kan tackelen. Ik heb 1 trein waarbij ik die variabele route heb ingesteld, die moet dus van 2 naar 3 en dan naar 4. Nu wil het geval dat koploper de treinen daarvoor al naar blok 4,5 en 6 gestuurd heeft. De trein in blok 6 wacht op de trein met de variabele route en die komt dus aan in 3. Gevolg: Alles staat vast en kan geen kant op omdat de trein met variabele route in blok 3 perse naar 4 moet. Als die nou naar 7 zou gaan kan alles weer gaan rijden. Natuurlijk zou ik alles een variabele route kunnen geven en daarmee de kans op dit scenario nihil maak maar ik ben toch benieuwd wat ik hiermee zou kunnen mocht het voorkomen. De trein uit 6 die via 3 naar 7 moet had eerst door 3 moeten gaan eigenlijk, voor de trein met variabele route. Snappen jullie hem nog?
Bedankt, gr Hans |
|
|
phdirk
Netherlands
2560 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2023 : 17:29:42
|
Hallo Hans,
Ik volg je verhaal niet helemaal, maar deze situatie lijkt me goed op te lossen door een vaste route, waarbij de blokken waar naartoe moet worden gereden, meteen worden geclaimd. Daarbij start de vaste route pas als via een Logische actie is bepaald dat de betreffende blokken vrij zijn. Dat is in ieder geval de manier waarop ik een en ander zou aanvliegen.
Ik ben het overigens helemaal eens met Huub om bij voorkeur variabele routes te gebruiken. Daar kun je voldoende beperkingen mee genereren. Voor heel specifieke situaties, zoals bijvoorbeeld lokwissels, of de hier beschreven situatie, gebruik ik vaak nog wel korte vaste routes. Die zijn dan net iets handiger te gebruiken.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
hubertus
Netherlands
1971 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2023 : 17:56:15
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door zuyderduyn Als die nou naar 7 zou gaan kan alles weer gaan rijden.
Als die trein naar 7 mag, waarom geef je dan in de variabele route aan dat het niet mag? Of wil je dat de trein alleen naar 7 gaat als er echt geen andere mogelijkheid is?.
groet, Huub |
|
|
|
Onderwerp |
|