Auteur |
Onderwerp  |
|
zuyderduyn
77 berichten |
Geplaatst - 29 dec 2021 : 19:43:53
|
Hallo, Ik ben wat jaren bekend met koploper en gebruik tot nu toe altijd variabele routes. Ik zorg daarbij voor de route door bepaalde blokken uit te sluiten. Ik ben nu bezig met een nieuwe baan en wil het volgende: Zie foto (file uploaden op het forum lukte niet door een storing gaf die aan): https://abload.de/image.php?img=koplvastrout6qjvh.jpg
Is het mogelijk dmv vaste route de trein vanuit 3 via 4,5 en 6 en weer 3 naar 7 te sturen? Dat is eigenlijk het plan. Dat de trein een extra lus maakt. Ook wil ik treinen zonder lus door 3 laten sturen. Dus van 2 via 3 naar 7. Ik heb dit nog niet fysiek liggen, dus vandaar de tekening. Handig om te weten voordat ik verder ga.
Bedankt en groeten Hans |
|
Bonaza
Belgium
526 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2021 : 21:00:54
|
Dag Hans,
Ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou gaan. Dit is een eenvoudige vaste route.
Groeten
Marcel |
 |
|
Ben
Netherlands
747 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2021 : 18:55:10
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door zuyderduyn
Is het mogelijk dmv vaste route de trein vanuit 3 via 4,5 en 6 en weer 3 naar 7 te sturen?
Maar waarom een vaste route? Je kunt net zo eenvoudig een variabele route maken: "richtingverbod van 3 naar 7 komende uit 2" voor een specifieke trein. Dan dwing je die trein eerst naar 4 te rijden.
Gr, Ben. |
 |
|
PaulRoman
96 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2021 : 09:08:02
|
Hallo,
Dan zou ik aan de variable route van Ben ook nog een richtingsverbod "van 3 naar 4 komend uit 6" toevoegen, anders bestaat zonder aanvullende condities de kans dat de trein een aantal rondjes blijft rijden alvorens zijn weg te vervolgen.
Als je zou willen dat de trein random wel of niet een rondje extra rijdt zou je een variabele route kunnen overwegen waar je onder "Divers" een gecombineerd verbod specificeert, zodat maximaal 1 keer een extra rondje wordt doorlopen.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel |
Bewerkt door PaulRoman op 31 dec 2021 09:09:03 |
 |
|
KoosDeJong
Netherlands
6 Posts |
Geplaatst - 31 dec 2021 : 10:59:20
|
Goedemorgen Hans,
Ik ben het eens met de degenen hiervoor, die toch het gebruik van variabele routes (met uitsluitingen) aanbevelen. Sinds ik geen vaste routes meer gebruik, heb ik ook geen last meer van 'deadlocks', waarbij treinen elkaar blokkeren. Eigenlijk ontneem je met vaste routes Koploper om alternatieven te berekenen.
Succes!
Koos |
 |
|
Bonaza
Belgium
526 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2022 : 11:20:47
|
Dag Koos,
In vaste routes is het altijd mogelijk om alternatieve blokken in te geven. Ik rijdt met acht vaste route's en slechts twee variabele.
Groeten
Marcel |
Bewerkt door Bonaza op 01 jan 2022 11:21:32 |
 |
|
zuyderduyn
77 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2022 : 11:28:14
|
Hallo,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties, dit moet zeker goed gaan komen!
Groeten Hans |
 |
|
hubertus
Netherlands
1734 Posts |
Geplaatst - 01 jan 2022 : 12:40:02
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Bonaza In vaste routes is het altijd mogelijk om alternatieve blokken in te geven.
Dit klopt niet, er zijn voorwaarden om alternatieve blokken te kunnen kiezen. In het baanplan dat Hans schetst wordt daar bijvoorbeeld niet aan voldaan. Vaste route hebben nog een nadeel, ze moeten eerst starten voor ze actief zijn. En dat starten wil nog wel eens een uitdaging zijn. En daarnaast hebben vaste routes nog wel een paar eigenschappen die niet altijd gewenst zijn.
Mijn advies is altijd, probeer het eerst zonder routes. Ga dan dingen die je ziet gebeuren, maar die je niet wil, eerst proberen op te lossen met variabele routes (dit zijn beperkingen). Pas als het daarmee niet lukt (of onevenredig veel moeite kost in vergelijking met een vaste route), zoek dan je toevlucht tot vaste routes en probeer die zo kort mogelijk te houden.
Groet, Huub |
 |
|
|
Onderwerp  |
|