Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 347 / Bezoekers Vandaag: 1591
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijden naar Schaduwstations (Peter de Geluidsman)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

phdirk

Netherlands
2530 berichten

Geplaatst - 24 dec 2021 :  10:14:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Op de een of andere manier kan Peter geen nieuwe items openen, daarom hier zijn vraag:

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn baan 4 schaduwstations, als ik klaar ben met rijden druk ik op de knop rijden naar opstelsporen.
Om dit snel te laten verlopen dwing ik de treinen richting de schaduwstations door bepaalde blokken te blokkeren ( o.a. blok 1019 ).

Via een logische actie ( blokkeer blokken )
Wanneer waar staat ingesteld als: rijden naar opstelblokken.

Via een speciale actie ( een actie per blok ) die ik laat reageren op bovenstaande logische actie blokkeer ik het ingestelde blok.
Bij wat te doen staat: zet blok handmatig geblokkeerd en daaronder geef ik aan om welk blok het gaat.

Dit werkt goed, maar nu het volgende.


Als schaduwstation 2 en 4 vol zijn, wil ik blok 1019 weer vrijgeven of te wel de blokkade van dit blok weer opheffen ( let op rijden naar opstelsporen is nog steeds actief ).

Door het vrijgeven van blok 1019 krijgen treinen de mogelijkheid om vanuit een bepaalde richting naar schaduwstation 1 en 3 te rijden.

Nu heb ik voor ieder schaduwstation teller functies draaien om te weten hoeveel treinen er staan en wanneer hij vol is.
Is hij vol dan blokkeert hij de rijweg hier naar toe en veranderd de tekst die ik in mijn baanplan zie van zwart naar rood.
Ook gebruik ik nu dezelfde teller om de logische actie ( opheffen blokkade blok 1019 ) te triggeren.

Deze logische actie stuurt een speciale actie aan ( vrijgeven blok 1019 als schaduwstation 2 en 4 vol is ).
Bij wat te doen geef ik op: opheffen blokkade bij blok en daaronder geeft ik aan dat het om blok 1019 gaat.

In de praktijk werkt alles met uitzondering dat blok 1019 niet vrijgegeven wordt als schaduwstation 2 en 4 vol staat.

Nu snap ik dat de ene logische actie ( het blok blokkeert ( rijden naar opstelsporen ) en dat werkt goed.
Maar als de tweede logische actie getriggerd door de teller functie functie actief wordt blijft het blok bezet.

De ene logische actie zit de andere in de weg, hoe kan ik er voor zorgen de logische actie niet actief is als schaduwstation 2 en 4 vol is.

Een heel verhaal maar ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Bewerkt door phdirk op 24 dec 2021 10:41:45

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 dec 2021 :  10:41:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Meteen ook maar even een reactie.

De twee logische acties 'Rijden naar opstelsporen' en 'Blok 1019 vrij als schaduwstations 2 en 4 vol zijn' zitten elkaar inderdaad in de weg.
Mogelijk helpt het als je van deze beide logische acties een AND-combinatie maakt en de logische actie die dan ontstaat gebruikt om blok 1019 vrij te geven. Beide logische acties zijn dan namelijk waar.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
67 Posts

Geplaatst - 24 dec 2021 :  15:26:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Bedankt voor het plaatsen en eigenlijk ook de oplossing, de and toepassing bij logische acties was voor mij nog een grijs gebied maar het kwartje is gevallen en ondertussen werkt het zoals ik het graag wil.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 25 dec 2021 :  19:38:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Mooi dat het werkt en ik heb het weer met alle plezier gedaan.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina