Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 8941
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ik kom er niet meer uit
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 19 dec 2021 :  14:19:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub ,

Platte kabel , tussen de modulen een kleintje van 20 cm ; de eerste 1m .
Ik heb dus nu in dienst 12 stuks , dat had ik zo ook ingegeven op de IB2
als 12 melders , startadres 1 .
Dat heb ik nu ingesteld als 6 melders , startadres 1.

Groet Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 19 dec 2021 :  14:43:10  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Huub ,

dat was dus blijkbaar de boosdoender van die vervelende meldingen ,want die zijn nu allemaal verdwenen.

Nu kan ik mij richten op het verdwijnen van de communicatie .
In de logging nu merk ik de meldingen van de loc en een beetje later van het laatste rijtuig op . Kan daar door verstoring komen in de communicatie ? dacht het niet , maar toch even de vraag .

Alvast voor je input Huub

Groet , Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 19 dec 2021 :  19:51:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik heb zelf ook een aantal Viessmann 5233 modules in gebruik. Daar moet je goed mee oppassen. Altijd twee 5233's als één bezetmeldunit definiëren, want één 5233 is maar een halve s88. Bij mij zet een oneven aantal 5233's de hele zaak op tilt. Dat geldt bij ook als een 5233 aan het einde van een string bezetmelders zit. Ik heb vijf strings bezetmelders, waarvan de eerste een loconetbezetmelder is en de laatste dus nooit een Viessmann 5233. Als er wel een Viessmann 5233 aan het einde zit krijg ik allemaal bezetmeldingen binnen die er niet zijn. Kennelijk leest de 5233 de open poort aan het einde continu uit. Uiteindelijk stopt de communicatie er dan mee.

Voor wat betreft de melding van een bezetmelder bij het binnenrijden van de loc en opnieuw bij de laatste wagon zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de Minimale vrije tijd bezetmelder/spooktrein verhoogt. De bezetmelder wordt dan minder 'nerveus', waardoor mogelijk minder data wordt gegenereerd.
Dit vind je bij [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>Tabblad Remmen/Spooktrein/Massa

Succes met het verder oplossen van deze problemen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 dec 2021 19:53:40
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 19 dec 2021 :  21:13:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk ,

Interessante info , dat wist ik dus ook niet wat die melders betreft .
Hier kan ik wat mee . welk werk van loconetbezetmelder gebruik je dan als eerste en welke melder als laatste ?
De andere instellingen daar ga ik ook mee aan de slag .
Waar dit forum toch goed voor is.

Alvast bedankt voor de info .

Met vriendelijke groeten

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 20 dec 2021 :  13:56:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Dirk,

Je mag nooit niet hopeloos worden. Op dit forum is er altijd wel iemand die met de juiste oplossing komt. Kan ff duren maar ik denk niet dat er al ooit iemand in de kou is blijven staan.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 20 dec 2021 :  15:43:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen ,

Zo blij dat ik gisteren was , zo moedeloos ben ik nu terug .
Beging stilaan de hoop op een werkend spoorweg te hebben op te geven .
Hieronder terug een nieuwe logging en database geplaatst , de spookmeldingen blijven weg , maar krijg veel bezetmeldingen van de zelfde melders achter mekaar .
Ik test nu alleen maar met locs , namelijk de dieselloc en 1 stoomloc zonder wagons .
De dieselloc staat niet in de logging , die wordt soms wel goed gemeld , maar die blijft snelheidsmoeilijkheden geven .
Komt station binnen op 40km , van zo dra het station binnen komt op de eerste melder daalt zijn snelheid al naar 9km .
Resultaat verlies communicatie .
De stoomloc verlies ik op één ronde verschillende keren . Zowel de dieselloc als stoomloc , wielcontacten zijn proper .

Wie kan me opbeuren?

Met vriendelijke groeten

Dirk


Download Attachment: dirkw2_20211220_150827.txt
22,04 KB

Download Attachment: dirkw2.zip
15,33 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 dec 2021 :  19:49:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik zou de minimale vrije tijd van de bezetmelder eens op 15 seconden zetten en kijk dan eens wat er gebeurt. Zoals gezegd wordt de bezetmelder er minder nerveus van.
Zelf gebruik ik de loconet bezetmelders en de gewone bezetmelders van Rosoft (Wim Ros). Die hebben niet de 'kuren' van de Viessmann bezetmelders. Die Rosoft melders gebruiken ook de UTP-kabels tussen de melders. De platte kabels zoals jij gebruikt zijn behoorlijk storingsgevoelig. Rosoft verkoopt ook verloopstukjes, waarmee de Viesmann decoders ook via UTP-kabels kunnen worden aangesloten.
Ik gebruik de loconet bezetmelders alleen omdat ik een redelijk grote baan heb met veel bezetmeldpunten. Als je een beperkt aantal bezetmeldmodules hebt, is Loconet niet echt nodig, maar het heeft wel een betrouwbaardere signaaloverdracht.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 20 dec 2021 19:50:54
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 20 dec 2021 :  20:47:44  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Dirk ,

Zal zoals je vermeld , die tijd eens veranderen .
Indien dit toch niet het gewenst resultaat geeft , zal ik verplicht zijn die andere melders aan te schaffen .
Wordt ongetwijfeld vervolgd .

groeten , Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 23 dec 2021 :  12:55:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Deze morgen testrondjes gereden telkens met 1 loc , dit ging prima .
Beide rijrichtingen uitgetest , afgewisseld tussen twee verschillende locs . Alle meldingen ok , wissels ok .
Uitstekend dacht ik , nu gaan we beide tegelijk uitproberen .
Nou , niet dus , communicatie was weer zoek en het werd een soep .
Opnieuw getest , terug met telkens één loc , en alles terug ok .
????

Ik heb wel nog een ander probleempje , dit zal waarschijnlijk met instellingen te maken hebben.
Een loc die uit blok 6 naar blok 3 (stationblok) rijd en stopt , wacht dit is de bedoeling , vervolgens naar blok 38 zou moeten gaan , maar koploper reserveert 7 . Dit wil zeggen dat de loc daar achterwaarts naar toe gaat rijden , dit is niet de bedoeling .
Wat is hier fout ?

Groet

Dirk


Download Attachment: dirkw2.zip
15,71 KB
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 23 dec 2021 :  16:34:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk

De oorzaak dat je lok verkeerd rijd, is waarschijnlijk omdat je alle treinen als treinstel aangevinkt hebt.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 23 dec 2021 :  17:57:28  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Jos ,

Inderdaad , deze heb ik hopelijk nu goed aangepast .
Dit is weer iets dat ik ga trachten in het oog houden .
Morgen test ik dit opnieuw en dan zie ik wel of het gelukt is .
Als het ander probleem ook nog opgelost geraakt , kunnen we hopelijk verder met deze hobby .

Weerom dank voor de input hier op dit forum .

Groeten,

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 23 dec 2021 :  21:51:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Je schrijft dat het goed ging met één loc, maar verkeerd liep toen je een tweede loc op de baan zette.
Wat gebeurt er als je deze loc niet inzet maar een andere loc?
Ik heb ook ooit een loc op de baan gehad die alles in de war stuurde, zelfs de laptop sloeg op tilt. Ik kwam erachter dat als deze loc niet op de baan stond alles perfect liep.
De decoder in de loc stuurde alles overhoop. Toen ik er een andere decoder in had gezet waren alle problemen verdwenen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 23 dec 2021 :  23:50:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hé naamgenoot,

Ga dit morgen als eerste eens proberen , je weet maar nooit .
Bedankt voor de tip .

Via wat zoek en leeswerk vandaag hier op het forum , nog wat aanpassingen gedaan voor rijgedrag . Zaken waar ik dus geen rekening mee gehouden hebt . Dit wat de decoderstappen zijn voor lage snelheden , deze kwamen van pas in het station .
Ook een probleempje gehad met wissel zetting , ik had al een aantal wissels de eindafschakeling overbrugd . deze zit op een lastige plaats en denk deze voor de zekerheid te bedienen via servo .
Wordt vervolgd

Groet

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 24 dec 2021 :  12:19:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen ,

De stand van zaken op dit ogenblik , na 1 uur sporen :

1 loc automatisch =
2 locs samen automatisch =
3 locs samen op de baan =[:)

Dit is grotendeels te danken aan jullie , waarvoor dank .
Indien er nog onverwachtse dingen gebeuren , meld ik me wel terug in dit of een ander draadje .

Met vriendelijke groeten

Dirk

IB2 , IB switch , Power 3 ,fleischmann HO profi rails , DR 4018 wissel/seindecoders
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 25 dec 2021 :  19:29:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Mooi dat je alles weer op de rails hebt. Veel plezier met de baan en als er toch weer vragen zijn weet je ons te vinden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

wuytack d

Belgium
37 Posts

Geplaatst - 26 dec 2021 :  14:00:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk ,

Bedankt , en nu kunnen we verder met bouwen , er is nog van alles geplant. Dus vragen zullen er zeker nog komen maar hopelijk niet te veel

Groeten,

Dirk


IB2 , IB switch , Power 3 ,fleischmann HO profi rails , DR 4018 wissel/seindecoders
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina