Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 5735
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 971
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Timer
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur  Onderwerp Volgend onderwerp  

degeluidsman

Netherlands
51 berichten

Geplaatst - 21 nov 2021 :  19:25:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik zou graag een timer gebruiken als in mijn geval een lichtsluis een bepaalde in te stellen tijd actief is.

Het idee is dat ik dan een melding krijg of een geluid afspeel zodat ik weet dat deze lichtsluis te lang bezet is.

Ik ben al aan het stoeien geweest met een vertraging ( speciale actie ) getriggerd door een logische actie.

Dat vertragen werkt, maar doet het altijd als de lichtsluis even getriggerd is.
Als de lichtsluis weer vrij is zou hij het vertraagde geluid NIET moeten afspelen.

Ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Bewerkt door degeluidsman op 21 nov 2021 19:26:16

phdirk

Netherlands
2236 Posts

Geplaatst - 21 nov 2021 :  22:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik heb ik mijn Koploper een bedrijfsurenteller gemaakt en dat kun je ook zien als een timer.
Ik heb een sequens gemaakt die met behulp van een telfunctie de minuten telt, nadat [Automatisch Rijden] is gestart. Je kunt dan het aantal minuten (of seconden als je dat gebruikt) ook gebruiken voor het activeren van een logische actie, die vervolgens een speciale actie triggert.
Het is al weer een tijd geleden dat ik dit in Koploper heb ingebouwd, dus ik zou even moeten kijken hoe ik het ook al weer exact had gedaan.

Overigens goed te zien dat je nog steeds actief bent met de modeltreinhobby.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

degeluidsman

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 22 nov 2021 :  05:49:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Wat leuk om te lezen dat er een mogelijkheid hiervoor is, ik zei altijd koploper kan alles wat je wilt en dat klopt nog steeds

Bij de telfucties had ik ook gekeken, maar minuten/seconden zag ik daar niet staan.

Als je weet hoe je het gemaakt hebt dan hoor ik het graag.

De treinenhobby zit in mijn bloed, dat gaat nooit meer over.

Mvg,

Peter Degeluidsman

phdirk

Netherlands
2236 Posts

Geplaatst - 22 nov 2021 :  20:20:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Dat is inderdaad het leuke van Koploper. Daar is vrijwel alles in te programmeren.
Hoe heb ik het gedaan:
Ik heb een Sequens 'Minutenteller' gemaakt die na 30 seconden uitschakelt en dan na 30 seconden weer aan. De Sequens wordt actief als de Logische Actie 'Start automatisch rijden' waar wordt, dus als de baan op automatisch rijden wordt gezet. De Sequens stopt als de Logische Actie 'Stop automatisch rijden' actief wordt, dus als het rijden op de baan wordt gestopt.
Als de Sequens 'Minutenteller' aan gaat, wordt de Logische Actie 'Minutenteller' waar. Als de Sequens 'Minutenteller' uitgaat wordt de Logische Actie 'Minutenteller niet waar.
Telkens als de Logische Actie 'Minutenteller' waar wordt wordt de Telfuncties 'Minuten Rijtijd' en 'Minuten totale bedrijfstijd' met 1 verhoogd. Beide telfuncties worden getoond onder [Rijden]=>[Toon Telfuncties]. Het verschil tussen beide telfuncties is dat 'Minuten Rijtijd' op 0 wordt gezet als Koploper wordt afgesloten en de teller 'Minuten totale bedrijfstijd' niet. Die kan via een Logische Actie 'Reset rijtijd' weer op 0 worden gezet.
Je kunt de teller natuurlijk ook gebruiken om weer een Logische Actie aan te sturen, die een Speciale Actie aanstuurt.
Ook kun je de Sequens sneller laten lopen natuurlijk.

Ter verduidelijking hierbij de database waarin een en ander is verwerkt:

Download Attachment: PuttenLN04enkelscherm20211023.zip
88,35 KB

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

degeluidsman

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 24 nov 2021 :  12:45:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de info Dirk, ik ga ermee aan de slag.

Sorry voor mijn late reactie, ik had geen mailtje ontvangen dat er een nieuw bericht was.

Mvg,

Peter Degeluidsman

phdirk

Netherlands
2236 Posts

Geplaatst - 24 nov 2021 :  21:03:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Dat is geen probleem hoor.

Succes met het uitproberen van de timer. Als je tegen vragen aanloopt hoor ik het wel.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

degeluidsman

Netherlands
51 Posts

Geplaatst - 25 nov 2021 :  20:53:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik ben er al de nodige uren mee bezig geweest maar doe duidelijk is fout.
Wellicht kunnen we elkaar een keer bellen, ik heb je een mailtje gestuurd met mijn telefoonnummer.

Hoop dat je me verder kunt / wil helpen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

phdirk

Netherlands
2236 Posts

Geplaatst - 25 nov 2021 :  21:01:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Peter,

Geen probleem. Ik neem contact met je op. Ik moest zelf ook wel weer even goed alles doorlopen om er achter te komen hoe ik het precies had gedaan. Omdat je zowel een sequens, een telfunctie en een logische acti combineert is het ook best complex.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

hubertus

Netherlands
1622 Posts

Geplaatst - 27 nov 2021 :  12:18:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Peter,

De simpelste oplossing die ik kan bedenken is met vier logische acties, twee sequensen en een speciale actie.
Of dit voldoende is, ligt aan de specifieke situatie bij jou.

logische acties (namen kun je uiteraard zelf verzinnen):
1 'ls bezet' (wanneer waar: lichtsluis geeft bezetmelding)
2 'ls 10 seconde controle' (wanneer waar: n.v.t.)
3 'ls te lang bezet' (AND: logische acties 1 en 2 als input)
4 'ls niet te lang bezet' (AND: logische acties 1 geïnverteerd en 2 als input)

sequensen:
1 start controle (inschakelen als 'ls bezet' is waar, de sequens heeft één regel: na 10 sec maak 'ls 10 seconde controle' waar)
2 reset (inschakelen als 'ls niet te lang bezet' is waar, de sequens heeft één regel: na 0 sec maak 'ls 10 seconde controle' niet waar)
Die 10 seconde is als voorbeeld, kan elke gewenste tijdsduur zijn.

De logische actie 3 gebruik je als trigger om met een speciale actie een melding te geven.

Dit werkt goed als in die 10 seconde de lichtsluis niet vrij kan komen en opnieuw bezet worden. Als dat wel mogelijk is, wordt het ingewikkelder.

Groet, Huub
   Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina