Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 8482
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 aanmaken logische en speciale actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jappoe

Netherlands
14 berichten

Geplaatst - 12 nov 2021 :  15:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben beginner en probeer voor het eerst iets te doen met logische en speciale actie. Ik wil op een spoor naar een industrieterrein een poort openen en kunnen sluiten voor een specifieke loc. Het betreft blok 19. Op het eerste stuk is een klein station waar treinstellen mogen komen en na keren weer het hoofdspoor op gaan. De treinstellen stoppen op de derde bezetmelder. De betreffende rangeerloc rijdt door tot het einde en daarvoor moet de poort opengaan en als de loc stil staat weer sluiten. Als die loc weer mag rijden moet de poort weer open. Ik heb een logische actie gemaakt "locomotief rijdt", een logische actie "locomotief in blok" en een logische actie gebaseerd op beide vorige acties met een AND instructie. Op deze laatste moet dan de speciale actie reageren. Als ik via automatisch rijden de betreffende loc blok 19 in laat gaan, schakelt de functie decoder direct. Als echter de trein tot stilstand is gekomen schakelt de decoder niet terug. De decoder schakelt wel terug als de loc blok 19 weer verlaat. Wat doe ik verkeerd?

Download Attachment: Beekvliet.zip
13,47 KB

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 12 nov 2021 :  22:46:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Jappoe.

Ik ben zelf moet logische en speciale acties een beginner. Maar als ik zo naar jou baan heb gekeken denk ik dat het misschien in de speciale actie zit. daar geef je aan zet adres recht (waar) of afbuigend (niet waar). Zou het kunnen zijn dat hierdoor de poort niet gesloten wordt. Met andere woorden misschien moet je wel meerdere speciale acties aanmaken. een die de poort sluit als de rangeer loc stilstaat. Eén voor als die weer moet gaan rijden. Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen. Verder ga ik je topic volgen. Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  08:29:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vermoed dat een van de bezetmeldpunten 4.09, 4.10 of 4.11 bezet blijft, want in de simulatie werkt het wel.

Hierbij direct een tip. Als je logische en speciale acties gaat combineren, zou ik alle voorwaarden in de logische acties onderbrengen. De speciale actie reageert dan enkel op één logische actie.
In jouw database maak je dan nog een logische actie aan die reageert op het bezet zijn van 4.09, 4.10 of 4.11.
En een OR-actie die dan kijk of deze nieuwe logische actie of de bestaande AND-actie waar is. De speciale actie reageert dan alleen op de OR-actie.
Het voordeel is dan dat je in een oogopslag bij 'Uitkomst logische acties' kunt zien of aan de voorwaarden wordt voldaan om de speciale actie uit te voeren.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jappoe

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  09:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reactie. Bezetmelder 4.11 blijft inderdaad bezet. De rest van je verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik ga weer eens experimenteren met hetgeen je schrijft.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  10:25:56  Toon profiel  Reageer met citaat
De speciale actie reageert nu op een van de volgende vier voorwaarden:
- de logische AND-functie
- bezet 4.09
- bezet 4.10
- bezet 4.11
In die speciale actie zit dus eigenlijk een OR-functie verwerkt.
Voor het foutzoeken is het makkelijker als je die OR-functie ook bij de logische acties onderbrengt.

Er gebeurde hier niet wat je verwacht. Maar ligt dat aan de speciale actie of aan de logische actie? Om dat uit te zoeken heb je bij de logische acties een hulpmiddel: 'uitkomst logische acties' (staat in het menu onder Rijden). Daar zie je aan de hand van vinkjes precies of een logische actie waar of niet waar is.
Die mogelijkheid heb je voor speciale acties niet, dan moet je echt al naar de veel onoverzichtelijker communicatie logging om te zien wat er gebeurt.

In de bijlage heb ik de aanpassing gedaan, zoals ik het bedoel.
Ik heb voor elke bezetmelder een aparte logische actie gemaakt, je kunt er ook een van maken die op drie melders checkt.

groet, Huub


Download Attachment: 2021111215656.zip
13,75 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Jappoe

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  19:00:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, bedankt voor je toelichting en de database. Het geeft weer meer inzicht in de ins en outs van koploper. De functie om het effect van de logische acties te zien is inderdaad heel handig. Maar je aanpassingen leiden nog niet tot het gewenste resultaat. Als de loc eenmaal stil staat op 411, zie ik aan de logische actie dat ie inderdaad stil staat, maar de poort schakelt niet.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  19:14:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Jappoe,

Aan de voorwaarden heb ik niks aangepast, ik heb ze alleen verschoven van de speciale actie naar de logische acties.

Zolang 4.11 bezet is, zal er niks schakelen als de loc stilstaat.
Ik ken verder de situatie op je baan niet om te beoordelen of je de controle op bezetmelder 4.11 uit de voorwaarden kunt halen. Dat zou wel de oplossing voor het niet schakelen zijn.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jappoe

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  22:00:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,
Het belangrijkste... het werkt nu!!!! Op basis van jouw input ben ik opnieuw begonnen en langzaam een voor een opgebouwd en telkens kijken of er in of uitgeschakeld werd. Gewoon eerst alleen 1 bezetmelder invoeren. Loc erover heen en het schakelde netjes aan en uit. Zo verder gebouwd. Achteraf bezien was het denk ik mis gegaan bij de verschillende benadering van het probleem door jou en mij. Jij was met OR gaan werken en ik ging steeds uit van AND en dat liep door elkaar heen. Ik ben niet alleen blij dat het werkt, maar ook erg blij dat ik dankzij jouw input meer inzicht heb gekregen in het weken met een logische en speciale actie in Koploper. Nogmaals bedankt.

gr Henk
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 nov 2021 :  22:10:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien zonder dat je je er bewust van was, die OR zat er bij jou al in, namelijk in de speciale actie.
Leuk dat het gelukt is en hopelijk smaakt het naar meer, want de logische acties zijn echt prachtig om heel veel voor elkaar te krijgen.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 19 nov 2021 :  21:11:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Is er eigenlijk ergens een soort van handleiding hoe je logische en speciale actie moet gebruiken?

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 19 nov 2021 :  21:27:37  Toon profiel  Reageer met citaat
HalloRichard,

Op de site van PaHasoft kan je de handleiding van Koploper 9.4 downloaden in Word of PDF format. De beschrijving van Logische acties vindt je vanaf bladzijde 213. De beschrijving van Speciale acties vindt je vanaf bladzijde 228.
Verder kan je zelf naar hartelust combineren tussen beide en vele mogelijkheden ontdekken.

Met vriendelijke groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina