Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 217 / Bezoekers Vandaag: 5250
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koppelen van seinen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ceesl

Netherlands
30 berichten

Geplaatst - 26 okt 2021 :  16:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik wil beginnen met seinen in koploper. Omdat me dit een nogal ingewikkeld gebeuren lijkt, ben ik maar begonnen met een simpel rondje en inderdaad het eerste probleem is daar. Er gebeuren andere dingen dan ik verwacht. Ik verwacht een rondrijdende trein met 1 rood sein achter de trein, daarvoor een geel sein en verder alleen groene seinen. Vermoed dat dit te maken heeft met het koppelen van het sein met het volgende sein (staat in documentatie), maar dat lukt mij niet. Heb al een extra blok gereserveerd en voorlopig is de bedoeling met 3bit Nederlandse seinen te werken. Heeft iemand een tip?
Backup van de database is bijgevoegd.
Alvast mijn dank.

Cees

Download Attachment: seintest01.zip
6,12 KB

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 26 okt 2021 :  18:01:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Bij de sein eigenschappen heb je de seinen niet gekoppeld met het volgende sein. (zie bijlage)

Groeten

Marcel

Download Attachment: Sein.jpg
24,03 KB
Ga naar bovenaan de pagina

ceesl

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 27 okt 2021 :  12:29:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Denk wel dat dit er mee te maken heeft. De vraag is alleen hoe maak je deze koppeling. Als ik de dropdown uitklap zie ik alleen maar N.V.T of
0. Ik zou verwachten dat je hier ook 3 zou zien om die dan te selekteren (zie bijlage). Heb je een tip?

Groeten,
Cees

Download Attachment: Seinen02.jpg
44,24 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 27 okt 2021 :  20:00:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Ik neem aan dat jij dit doet in "testen zonder cominucatie". Ik merk ook op dat jij geen seinstelsel gegenereert hebt.
Verder hebben al je seinen het serie nummer nul omdat ze nog niet fysiek aanwezig zijn. Dus daarom staat er enkel "nvt" of "0". Ze moeten allemaal op nul gezet worden. Onderaan is het nummer van het blok waar het naar toe gaat.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 27 okt 2021 :  21:53:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Cees,

Slecht gekeken, je hebt inderdaad reeds het Nederlandse treinstelsel gegenereert. Dus das oke.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 28 okt 2021 :  09:02:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ceesl
[Als ik de dropdown uitklap zie ik alleen maar N.V.T of
0. Ik zou verwachten dat je hier ook 3 zou zien om die dan te selekteren (zie bijlage). Heb je een tip?


Die 3 onderaan is het bloknummer waar je heen gaat. Dat heeft verder niets met het adres van een sein te maken. Zou je na het sein via wissels naar meerdere blokken kunnen gaan dan vindt je daar het lijstje met de betreffende blokken.

Wat Marcel ook al aangeeft. Geef alle seinen adres 0. Dan worden ze niet fysiek aangestuurd maar alleen op het scherm. En werkt het in de demo mode ook gewoon.
Heb je later echte seinen staan op je baan dan ga je echte adressen toekennen aan je seinen. En dan krijg je in het drop down menu wel 1 of meerdere adressen te zijn van volgende seinen en kan je die selecteren.

Je schrijft dat je eigenlijk pas net begonnen bent met Koploper.
Heb je dan ook de beginnershandleiding en het document "Hoe werkt seinstelsel in Koploper" al gevonden en gedownload? Daar wordt eht allemaal in uitgelegd.

Greoten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

ceesl

Netherlands
30 Posts

Geplaatst - 28 okt 2021 :  14:12:51  Toon profiel  Reageer met citaat
@Marcel
Rijd inderdaad in de "zonder communicatie mode".
Heb nu de seinadressen op 0 gezet en het werkt nu als verwacht. Maakte de fout om te denken dat nvt en 0 hetzelfde zijn. Kwartje is nu gevallen.

@Eric
Het document over seinen had ik al gedownload en bekeken maar dat was kennelijk niet genoeg voor mij.

In iedergeval mijn hartelijke dank voor jullie hulp.

Groeten,
Cees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina