Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 100 / Bezoekers Vandaag: 6340
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 numerring wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nighthawk

Netherlands
47 berichten

Geplaatst - 29 sep 2021 :  09:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
goeden morgen ,

na lange tijd niets gedaan te hebben aan de baan
i.v.m zware hartinfarct
nu wil ik weer wat gaan doen aan de baan
nummering wissels in twin center , er staat in de beschrijving dat de wissels niet dezelfde nummer mogen hebben als de trein . klopt dat
als ik in Koploper kijk en daar mijn 5 decoders ingeef ( 19 wissels totaal ) staat de nummering van 1 tot 20
die nummering is niet te veranderen ( mijn locs gebruiken ook nummering van 1 tot 25 ) kan ik dat zo laten of moet ik mijn cv's van de treintjes gaan veranderen

nu nog iets ik gebruik 5 servo decoders , allen gevoed door een 100 watt voeding van Domburg daar bij op heb ik ook 3 bezetmelders zitten van Rosoft , nu schakkelen mijn wissels soms wel en soms moeilijk ( na een paar keer drukken om )
kan het zijn dat de voeding te laag is voor alles
of is er misschien een ander probleem dat iemand zo weet en ook heeft meegemaakt
ik hoop dat iemand mij kan antwoorden
er zullen misschien wel meer vraagjes komen
maar eerst proberen de wissels goed werkend te krijgen

alvast mijn dank
Vr. Gr. Fred

Vr. Gr. Fred

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 29 sep 2021 :  16:59:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Fred,

Goed dat je weer met de treinenhobby bent begonnen. Ik hoop dat het met de gezondheid ook weer goed gaat.

Wissels en treinen mogen best dezelfde adressen hebben, omdat ze op een andere wijze worden aangestuurd. Dat kan dus geen problemen geven.
Sommige modelspoorders maken de fout om seinen en wissels hetzelfde adres te geven en dat is niet handig. Het kan dan gebeuren dat, wanneer een sein wordt gezet, ook een wissel omgaat en dat is dan weer onvoordelig voor het spoorverkeer.

Op zich hebben servo's niet geweldig veel vermogen nodig. 100W lijkt me zo op het eerste gezicht genoeg. Als ze slecht omgaan wanneer je ze op het TwinCenter bedient, verdenk ik eerder de knopjes van het TwinCenter. Het is bekend dat die op een gegeven ogenblik slechter gaan functioneren. Je kunt dat nagaan door de wissels ook in Koploper te bedienen. Als ze daar altijd wel goed werken, zijn het de knopjes van het TwinCenter. Je kunt je TwinCenter dan opsturen naar Hobbytime, die er, tegen een redelijke vergoeding, nieuwe knopjes in zetten.
Mocht het in Koploper ook slecht lopen, dan zou ik eens goed nagaan of de servowisselaandrijvingen allemaal soepel lopen.
Ik heb veel servo's onder de baan en die werken allemaal zonder problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

nighthawk

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 29 sep 2021 :  21:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank U voor de toelichting

ik ga er mee aan het werk ,
ga alle wissel opnieuw afstellen en dan uit proberen hoe de werking is
via TC en via koploper
als het via koploper goed werkt , is voor mij voldoende
TC gebruik ik alleen voor cv instellingen
rijden doe ik toch via koploper
mijn dank


Vr. Gr. Fred
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina