Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 82 / Bezoekers Vandaag: 7158
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 695
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vaste route onderbreken mbv logische actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
287 berichten

Geplaatst - 24 sep 2021 :  15:44:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Mijn draaischijf kan ik dmv een schakelaar en logische actie activeren of blokkeren (het blok dat de brug vormt wordt dan door een speciale actie handmatig geblokkeerd).
Een vaste route waarin de draaischijf wordt gebruikt kan ik uitsluiten door bij de start te testen op de logische (draaischijf) actie. Maar als de vaste route reeds wordt uitgevoerd zal de locomotief “vastlopen” op de handmatig geblokkeerde draaischijf brug.
Is er een mogelijkheid om als dat optreedt de vaste route de stoppen en te vervangen door een andere vaste route?

M.vr.gr.
Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 24 sep 2021 :  21:15:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Volgens mij kan je een eenmaal gestarte vaste treinen route alleen handmatig in het rijwindow stoppen.
Je zult er voor moeten zorgen dat de betreffende vaste treinen route niet start.
De route wat korter voor de draaischijf laten beginnen, eventueel wat blokken claimen. Wellicht moet er nog wat gebeuren met de logische actie die het blok van de brug handmatig blokkeert. Als de route al gestart is, jouw schakelaar de brug niet meer handmatig kan blokkeren.

Zo gecompliceerd als jij wilt, heb ik het hier niet, maar wel dat als route 1 niet kan starten, een blok verder route 2 gestart wordt.
Het blijft een gepuzzel om een en ander in elkaar te laten passen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 sep 2021 :  22:13:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik heb zoiets ooit wel eens gedaan om treinen naar vaste opstelsporen te krijgen. Er werden dan vaste routes geactiveerd, waarbij via logische en speciale acties in een bepaald blok wordt gestopt en bij activeren van 'Automatisch Rijden' weer verder werd gereden.

Je zou een logische actie kunnen maken die controleert of de draaischijf beschikbaar is en als dat niet zo is de loc met een speciale actie in het blok voor de draaischijf laten stoppen. Dat doe je door voor dat blok bij 'Rij- en stopgedrag' in te voeren: Vertrek op basis van logische actie.

Op die manier kun je de lopende vaste route op elk gewenst blok laten stoppen.

Met wat extra gepuzzel moet dan ook een andere vaste route te starten zijn.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 sep 2021 22:15:32
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 25 sep 2021 :  10:07:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Kun je de vaste route niet splitsen vlak voor de draaischijf?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 25 sep 2021 :  10:17:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Allemaal bedankt voor de goede adviezen.
Ik denk dat de oplossing van Jan het beste bij mijn probleem past. Vaste route opspitsen en vlak voor de draaischijf kiezen voor draaischijf of anders.
Dit is ook wat Huub adviseert.
Het blijft een leuke uitdaging dit soort “wensen” binnen de Koploper mogelijkheden op te lossen. Dat lukt ook bijna altijd.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 25 sep 2021 10:18:30
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina