Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 1546
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wat doe ik verkeerd?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Cor de Snor

Netherlands
31 berichten

Geplaatst - 18 aug 2021 :  21:23:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond allemaal, Ik ben al een tijdje bezig om te proberen digitaal te rijden, ik heb de demobaan nagebouwd volgens de handleiding van Chris Burger, zover ik weet alles ingevuld. In de testfase rijden alle 3 de locs maar in het onderhoud locomotieven staan ze op handmatig, klik ik op de loc dan geeft huidig en volgend blok leeg aan. In het baanontwerp zijn de locs niet zichtbaar en als ik op een blok klik zegt hij Blok is vrij. Kan iemand mij op weg helpen?

Download Attachment: Boschbaan_20210818_175043.zip
5,1 KB

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 18 aug 2021 :  22:11:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cor,

Allereerst welkom op het forum.

Als ik de treinen in de blokken plaats en naar de volgende blokken sleep in de demomode rijden de treinen wel.

Er zitten nog wel een paar zaken in de database die aangepast moeten worden. Hier een aantal die me meteen opvielen, maar wellicht zitten er nog wel meer zaken in:

- De lijnen van een blok zijn nog niet aan het blok toegekend, waardoor ze niet meekleuren met wat de treinen doen. Dat toekennen doe je bij [Onderhouden]->[Baan definities]->[Baanontwerp] en dan het icoon met de doos waaruit verschillende gekleurde lijnen komen. Het is niet meteen nodig voor Koploper om goed te werken, maar het geeft wel een beter overzicht.

- De locomotieven zijn niet ingesteld op duw/trekcombinatie in het Rijwindow, tabblad [Rijgedrag]. Dan kunnen ze niet keren en dat is op deze baan wel nodig.

- Je hebt ook al variabele en vaste routes aangemaakt. Dat maakt de zaak extra ingewikkeld, omdat die alleen maar nadere beperkingen geven. Ik zou eerst gaan rijden zonder dergelijke routes. Koploper werkt gewoon zonder routes. Die kun je altijd toevoegen als je later speciale zaken wilt regelen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Zoeff

Netherlands
12 Posts

Geplaatst - 19 aug 2021 :  15:18:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals Dirk ook aangeeft:

Trein naar een volgend blok slepen zorgt ervoor dat treinen automatisch gaan rijden en niet op handmatig blijven staan.

Heb je automatisch rijden aangezet? Met F8 kun je dat doen.
Kijk ook even op blz. 354 van de koploper handleiding voor meer info.

Aart-Jan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 19 aug 2021 :  20:28:43  Toon profiel  Reageer met citaat
In aanvulling op Dirk zijn opmerkingen klopt er inderdaad nog veel meer niet in deze database.

Zo zijn er ook geen wisselstraten aangemaakt. Dan rijden de treinen hooguit naar het blok waar toevallig de wissel naar toe staat. Maar dat wil niet perse zeggen de route die koploper in gedachten heeft.

Verder komt het spinnenweb niet overeen met je getekende baanplan.
Zo is het spinnenweb getekend als rondgaande baan.
Jij tekent een route van blok 4 naar blok 7 naar blok 6 en dan naar blok 5.
Maar volgens je baanplan is blok 7 een kopspoor.
En aangezien je nergens in het spinnenweb aangeeft dat een trein ook terug mag rijden naar het vorige blok zal je nooit meer uit blok 7 wegkomen.

Simpel gezegd, terug naar het tekenbord want deze database is nog lang niet af en zal nooit goed werken.

En inderdaad, gooi die variabele en vaste routes er ook uit. Die zijn totaal nutteloos in dit geval. Ze voegen niets toe en belemmeren alleen maar.

Probeer eerst maar de basis onder de knie te krijgen voordat je je bezig gaat houden met meer speciale zaken binnen koploper.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Cor de Snor

Netherlands
31 Posts

Geplaatst - 19 aug 2021 :  20:30:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel voor je snelle reactie Dirk, ik ga er morgen weer eens voor zitten, vanmiddag is het me gelukt om een loc in een blok te slepen. De instelling staat op automatisch rijden.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina