Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 84 / Bezoekers Vandaag: 120
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Databank definitie Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mjdb

Netherlands
80 berichten

Geplaatst - 09 jun 2021 :  13:07:27  Toon profiel  Reageer met citaat
In het kader van een mogelijk databank probleem (zie mijn ander item) wil ik graag in de databank van Koploper wat kunnen nakijken.

Is er een databank-definitie gepubliceerd en beschikbaar?

Ik begrijp de risico's om er zelf in te wijzigen.

Marco

- - - - - - - - - -
Centrale: Z21 (voorheen Digikeijs DR5000). Digikeijs Loconet modules voor blokken, wissels en servo's. Een OC32 met gekoppelde Arduino's voor seinen.
Fleischmann Piccolo rails met bedding.
Begonnen in augustus 2020.

Bewerkt door mjdb op 09 jun 2021 13:07:50

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 09 jun 2021 :  15:53:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Nee.Dat is niet beschikbaar. Het programma is niet te benaderen op programmeer nivo.

M.vr.gr.
Fred








Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 13 jun 2021 :  11:40:45  Toon profiel  Reageer met citaat
De definitie van de database ligt idd niet op straat, dus de onderlinge relatie van gegevens is (mij) onbekend. Het doen van aanpassingen in de database bestanden kan in bepaalde gevallen, maar moet wel met grote behoedzaamheid gebeuren. En altijd backup achter de hand houden. Op deze manier heb ik wel eens een irritant lijntje dat bleef "hangen" verwijderd. Zou het echt beperken tot dit soort gevallen. In de bestanden "snuffelen" kan verder geen kwaad, zolang je ze niet opslaat.
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 13 jun 2021 :  22:11:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Marco,

in de rand van een thuisproject waar ik al enige tijd op werk heb ik een editor geschreven voor KL ZIP files. Je kan de KL database bekijken, bewerken en eventueel terug bewaren als ZIP of als ruw BCK tekstbestand. Een deel van het databaseformaat heb ik gedocumenteerd maar de lijn instructie zit daar niet tussen. Mijn aandacht gaat uitsluitend naar de logische structuur van de blokken en alles wat daar met samenhangt (bezetmelders, wissels, treinen+ijking, treintypes, blok definities en eigenschappen, Blok Van-Naar, enz).
Het thuisproject is een eigen PC software en die kan (bijna ) een KL ZIP file inlezen (via een conversieprogramma). Omdat de presentatie (wat je ziet op het scherm) bij mij helemaal anders werkt dan bij KL heb ik dat deel van de KL database ook niet verder uitgezocht (al wijst het zich wel uit).
Zo lang mijn eigen software niet voldoende gevorderd is blijf ik met KL rijden maar op die manier kan ik de wijzigingen die ik in mijn KL database maak gewoon inlezen in mijn eigen software.


Stuur maar een PM.


Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 jun 2021 :  08:50:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick,

Dat is een reuze interessant verhaal! Ik ben zelf ook automatiseerder en het automatiseren van alles is één van mijn hoofd-interesses van de modelbaan.

Ik stuur je een PM met mijn gegevens, maar misschien kun je je bevindingen hier ook publiceren. Wellicht is het ook voor anderen interessant om je resultaten te kunnen lezen.

Begrijp ik goed dat je eigen besturingssoftware maakt als alternatief voor Koploper?

Kun je (ook) over je zelfbouw modules vertellen? Ik ben nog steeds op zoek naar een goede methode om vanuit een Arduino (bijvoorbeeld) DCC bezetmeldingen in een S88N bus of in Loconet te injecteren.

Heel benieuwd.

Groeten, Marco

- - - - - - - - - -
Centrale: Z21 (voorheen Digikeijs DR5000). Digikeijs Loconet modules voor blokken, wissels en servo's. Een OC32 met gekoppelde Arduino's voor seinen.
Fleischmann Piccolo rails met bedding.
Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 14 jun 2021 :  21:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Marco,

ik rij 2-rail DCC en al mijn componenten zijn zelfbouw m.u.v. de decoders in de locs. Ik heb mijn eigen multiprotocol station ontworpen (DCC/MM/New MM)op basis van een ARM7 en dat is ooit gepubliceerd in Elektor ( zie september nummer 2008). Het station praat IB P50x met onder meer koploper, RocRail en RR&Co. Verder heeft het een S88Bus en XPressNet. In tussentijd zijn er heel wat betere alternatieven en nog veel meer zelfbouwprojecten verschenen op het internet. Accessory decoders zijn zelfbouw op basis van PIC en nog wat andere zaken op basis van een STM8. Arduino gebruik ik niet (maar is op zich zeker een mooi concept).
Mijn PC software heeft inderdaad hetzelfde doel als KL, namelijk besturen van de baan. Wat ik nastreef is slechts een klein deel van tot wat KL in staat is maar op sommige vlakken werkt mijn software vooral anders. Momenteel ben ik zover dat treinen rondjes kunnen rijden met geijkte snelheden en ook netjes remmen / leren remmen, van blok naar blok via wisselstraten etc. Om het ontwikkelen wat vlotter te laten lopen heb ik ook een layoutsimulator gemaakt. Dit moet je zien als een stukje software dat op de PC draait en zich gedraagt als een IB+Baan (in principe dezelfde database als die van het PC besturingsprogramma). Een besturings programma (KL, RocRail, mijn eigen software) praat met deze software via een virtuele seriële poort zonder het zelfs te merken dat het geen echte baan is. Voordeel is dat je minder brokken maakt bij het testen van de eigen software en dat ik niet hele avonden op zolder zit. Ontwikkelen kan nu lekker in de woonkamer. Het is ook niet mijn bedoeling om de besturingssoftware publiek beschikbaar te maken om de eenvoudige reden dat het op de eerste plaats een verlengde is van mijn hobby en dat wil ik ook zo houden, zonder verplichtingen of verwachtingen.
Ik onderhoud mijn echte baan in KL en tot de eigen software voldoende gevorderd is blijft ik ook KL gebruiken om de baan aan te sturen als ik met de treintjes wil spelen.
In de rand van dit project heb ik ook een editor geschreven voor ZIP/BCK files. Had ik nodig om KL bestandsformaat uit te zoeken omdat ik de KL ZIP files graag wilde inlezen in mijn eigen software. Deze editor wil ik wel delen met hen die er nood aan hebben.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina