Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 265 / Bezoekers Vandaag: 13444
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Vetrek uit Dynamisch Schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 14 mei 2021 :  11:28:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Mijn dynamisch schaduwstation bestaat, uiteraard, uit twee blokken, het eerste blok in vrije baan, het tweede blok is een opstelblok.

In die opstelblokken is de stopkans voor alle treintypes op 100 procent gezet. Toch gebeurd het vrij vaak dat er een trein uit het eerste blok vertrekt en dan niet stopt in het opstelblok maar gewoon doorrijdt. Koploper plant dit.

In de bezetting van de blokgroepen staat dat er een trein mag vertrekken wanneer er 4 van de 6 sporen bezet zijn, maar dan zou de trein toch moeten stoppen in het tweede gedeelte denk ik zo. Wanneer hier 0 wordt ingevuld, dus dan wordt er niet naar gekeken, maakt dat geen verschil.

Bij Blokken: Dynamische lengte, staat doorrijden bij bezetting 25 %. Verhogen of verlagen maakt geen verschil.

Het gevolg van dit alles is dat steeds dezelfde treinen in de rondte rijden, en andere treinen bijna niet aan bod komen. De voorrangsregeling staat op willekeurig in Koploper.

Ik heb mijn database toegevoegd, misschien dat iemand er eens zijn licht over kan laten schijnen en mij op weg helpen?

Merci

Download Attachment: StationMartinsdijk_20210514_112014.zip
48,67 KB

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  14:38:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Wel grappig de laatste tijd, elke keer als ik hier na een lange tijd zoeken een vraag stel los ik het zelf op.

Het viel me op dat het alleen de korte trein waren. Bij onderhoud blokgroepen is de optie "Treinlengte minimaal XX % van bloklengte voor automatische stop". XX was in mijn geval 50%. En aangezien ik nogal lange sporen heb in het dynamische schaduwstation, is 50 procent natuurlijk te veel. Veranderd naar 10 % en het werkt goed.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  14:56:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik kijk in de instellingen van "Trein & Bloktype" dan staat de stopkans bij opstelsporen op 80%.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  15:22:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat klopt, maar die blokken worden niet gebruikt in het schaduwstation. Het blok in het tweede gedeelte van het schaduwstation dat gebruikt wordt heet SS.

Dit werkt allemaal goed nu, nu nog even de voorrangsregeling onder de knie zien te krijgen zodat de lange treinen ook af en toe tevoorschijn komt.

Bewerkt door flyerman op 14 mei 2021 15:25:07
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  16:04:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Ik vroeg me af: je hebt een dynamische schaduwstation. Het inrijblok bestaat uit één melder welke de trein doet stoppen bij vrijkomen van die melder (zolas het hoort). Waarom heb je "stopverbod voor te lange trein" ingesteld in die blokken? Treinen zijn toch nooit te lang, bloklengte is immers dynamisch bepaald. Het eerste blok van een dynamisch paar is vrije baan, indien het volgend blok vrij is wordt er niet gestopt.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  16:21:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Als je kijkt in mijn database Ben, dan zie dat dit zo is ingesteld voor de "B" Schaduwstations, dus de schaduwstations die na de eerste komen. Deze "B" stations hebben kortere sporen. De langste trein die daar kan staan is ongeveer 1m90, en ook nog maar op 1 spoor, de rest is korter.

Om de lange treinen door te kunnen laten rijden moest ik deze opties aan zetten, zonder lukte het gewoon niet.

Ik moet hier wel bij zeggen dat dit ongeveer een jaar geleden speelde, ondertussen heb ik geleerd dat het schaduwstation verkeerd was opgebouwd. Dit is ongeveer twee maanden geleden gecorrigeerd naar hoe het nu is. Daar verder niet meer aan gedacht.

Ik ga die opties eens uitzetten en kijken wat het doet.

Ik kan je daar meteen antwoord op geven. Op het moment dat die optie uit staat wil er geen lange trein meer rijden. Zodra ik in een van de blokken de optie aanvink, gaat meteen de lange trein rijden.

Het moet dus, naar mijn idee, wel degelijk staan aangevinkt.

Bewerkt door flyerman op 14 mei 2021 16:34:36
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  18:14:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Oké maar je maakt het jezelf erg lastig. Je hebt variabele routes gemaakt voor lange trein met stopverboden in dynamische blokken van het schaduwstation.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 14 mei 2021 :  19:06:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Klopt, die stonden er ook in om dingen te proberen, die gebruik ik meestal niet maar soms vink ik die aan op dingen te proberen, ik haal die pas weg wanneer ik tevreden ben hoe het loopt.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 15 mei 2021 :  08:56:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door flyerman

Ik ga die opties eens uitzetten en kijken wat het doet.

Ik kan je daar meteen antwoord op geven. Op het moment dat die optie uit staat wil er geen lange trein meer rijden. Zodra ik in een van de blokken de optie aanvink, gaat meteen de lange trein rijden.

Het moet dus, naar mijn idee, wel degelijk staan aangevinkt.




Mijn laatste reactie was bedoeld vanwege bovenstaand.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 15 mei 2021 :  13:02:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door flyerman

Klopt, die stonden er ook in om dingen te proberen, die gebruik ik meestal niet maar soms vink ik die aan op dingen te proberen, ik haal die pas weg wanneer ik tevreden ben hoe het loopt.



Dat weet ik, en deze reactie was op de jouwe over de variabele routes.

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina