Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 707 / Bezoekers Vandaag: 1175
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 707
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Langer bezetten van *gedeelte* van wisselstraat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

mjdb

Netherlands
80 berichten

Geplaatst - 14 apr 2021 :  12:33:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een aantal lange wisselstraten met aansluitend een blok waar niet alle treinen in passen.
Soms moeten de lange treinen daar stoppen.
Ik wil dat dan alleen de nog niet gepasseerde wissels bezet blijven.

Ik laat het voorgaande blok en de gepasseerde wissels vrijgeven op basis van bezetmelders en/of gereden afstand.
Dit werkt goed als ik bij blokeigenschappen niet kies voor "langer bezetten wisselstraat". Maar dan worden toch de nog niet gepasseerde wissels vrijgegeven wanneer de trein de laatste bezetmelder bereikt.
Als ik het wel aanvink blijft de hele wisselstraat bezet als de trein stopt.

Hoe kan ik alleen de nog niet gepasseerde wissels bezet houden?

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.

Bewerkt door mjdb op 14 apr 2021 12:40:00

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  13:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Als je kan rijden met volledige detectie dan kan je het volgende doen.
Zorg er voor dat elke wissel van een bezetmelder is voorzien.
Zorg er voor dat elke as van de wagons stroom afnemen, kan eventueel met weerstandslak.
Koppel in het baanontwerp aan elke wissel een bezetmelder.
Kan ook zijn dat je enkele wissels op 1 bezet melder zet, dit is afhankelijk van hoe de wisselstraat wordt bereden.

Als je 100% zeker weet dat alles gedetecteerd wordt dan kan je de wisselstraat vrijgeven op de eerste melder van de wisselstraat die bereden moet worden.
Koploper geeft de wissel pas vrij als de bezetmelder van de wissel ook vrij is.
Eventueel de vertraging van de bezetmelders een langere tijd geven.

Ik heb dit jaren gedaan op mijn H0 baan.




Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  15:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Bij Tool wisselstraten heb je beneden een balk Vrijgave & lengte wisselstraat.
Als je die aanklikt krijg je een menu waar je kunt kiezen welke lijnen en welke wissels eerder vrijgegeven moeten worden.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  15:57:16  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Zorg er voor dat elke wissel van een bezetmelder is voorzien.

Hoeps! Dat is niet niks. Dan moet ik alle wissels onderling isoleren. Dat betekent loshalen en opnieuw bouwen. En ik ben net zo blij dat het een klein beetje storingsvrij gaat rijden.

Ik heb er overigens eerder al over gedacht om de wissels met lichtsluizen te bewaken. Helaas is de ruimte daarvoor niet/nauwelijks aanwezig.

Is het niet met instellingen in Koploper te doen? Met Speciale acties die wissels blokkeren of zo?

Niettemin dank voor de suggestie.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  16:03:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Bij Tool wisselstraten heb je beneden een balk Vrijgave & lengte wisselstraat

Deze optie gebruik ik inderdaad om de wissels vrij te geven. Helaas werkt dat niet als het volgende blok te kort is en de optie 'bezet houden wisselstraat' is aangevinkt.

Daar zoek ik een oplossing voor.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  16:06:53  Toon profiel  Reageer met citaat
@Marco,

Je kunt dat toch aan een logische actie koppelen.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  16:12:39  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Je kunt dat toch aan een logische actie koppelen

Kun je dit nader toelichten? Wat moet wanneer en waar gekoppeld worden?

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  16:34:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Met speciale acties kan je wel wissels of blokken blokkeren maar daar heb je logische acties voor nodig.

Voor logische acties kun je geen virtuele melders gebruiken en er is ook geen mogelijkheid om de lengte van een trein op te vragen.

Als je met vaste lengtes rijdt dan kan je per trein op zoek gaan wanneer de delen van de wisselstraat bezet moeten worden gehouden of vrij gegeven kunnen worden.
Bij variabele lengtes zie ik tot nu nog geen oplossing.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  16:35:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Je hoeft niet alle wissels van bezetmelders voorzien je kan ook volstaan met de wissels waar je dit nodig vindt.

Ik voorzie standaard delen van mijn wisselstraten van een bezetmelder, dan kan ik alle kanten op.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 14 apr 2021 16:37:00
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  17:17:06  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wim,

Dat was ook mijn idee van de logische actie.
Maar als je met wisselende treinlengtes rijd is het iets gecompliceerder, maar is volgens mij wel te doen.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  19:00:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een methode gevonden zonder hardware aanpassingen.

Met logische acties kun je vaststellen 1) dat een locomotief van een blok naar een blok rijdt. Verder kun je 2) vaststellen of deze stopt en 3) dat deze later weer verder rijdt. Die acties kun je in Speciale Acties combineren met het bereiken van bezetmelders en dan een blok en wissels claimen.

Daadwerkelijk zie je dat de wissels van kleur veranderen (paars) en kun je vaststellen dat andere treinen de route niet kiezen.

Maar... voor iedere van-naar route over de wisselstraten en voor iedere wissel moet je een hele serie acties maken. Per saldo heeeel veeeel. Te veel, simpel gezegd.

Kortom, het kan wel, maar ik zie er van af. Dan maar wat langer wachten tot de hele wisselstraat wordt vrijgegeven.

Dank voor jullie inbreng.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  19:44:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Als een trein te lang is voor dat blok zit er dan nog een blok achter?
Dan zou je een stopverbod kunnen doen voor te lange treinen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld 4 blokken achter elkaar in mijn schaduwstation. Elk blok is ca. 50 cm.
Treinen langer dan 80 cm. mogen niet stoppen in het 1e blok, geregeld via blokeigenschappen.
Treinen langer dan 120 cm. mogen niet stoppen in het 1e en 2e blok, geregeld via variabele routes.

De vrijgave van de wisselstraten is na 1 cm. bij de binnenkomst van het blok. De bezetmelder van binnenkomst ligt direct achter de laatste wissel van de wisselstraat.
Een trein van 60 cm. geeft de wisselstraat vrij in het 2e blok als hij daar ca. 10 cm. in is.
De lengte van de trein minus de lengte van het 1e blok.

Die 1 cm. voldoet prima. Nooit last dat een wissel geschakeld wordt als er nog een trein op rijdt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 14 apr 2021 :  20:38:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Als een trein te lang is voor dat blok zit er dan nog een blok achter?


Hallo Wim,

Ja. Er zit een blok achter. Technisch klopt de beveiliging van Koploper ook.

De treinen zijn lang en rijden langzaam. Dus ook met een stopverbod in het uit-blok blijft de wisselstraat bezet tot de trein in het vervolg-blok op basis van zijn lengte de wisselstraat vrij geeft. Dit is helemaal goed voor de laatste wissels, maar jammer voor de eerste wissels van de wisselstraat. Omdat de hele wisselstraat wordt bezet gehouden blijven ook die eerste wisselsbezet.

Als ik het vinkje 'wisselstraat bezet houden' uitschakel wil de trein het blok helemaal niet in rijden als deze niet past.

Ik heb ook de lengte van het blok op 999 gezet. Dan werkt het wel maar blijft de trein soms stilstaan met een aantal wagons op vrijgegeven wissels. Er zijn situaties dat een trein stopt ondanks een stopverbod.

Uiteindelijk gaat het om een klein beetje tijdwinst in een beperkt aantal gevallen. Ik wil het daarom niet te complex maken.

Marco


Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 15 apr 2021 :  09:11:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Als de bloklengte 999 cm. is dan werkt het vrijgeven op basis van lengte niet, volgens de handleiding.

En een wisselstraat gedeeltelijk bezet houden bij lange treinen moet je weten hoe lang een trein is en dat zit niet in logische acties.

Hoogstens kan je een treintype maken voor lange treinen en voor dat type iets regelen voor het langer bezet houden van enkele wissels.

Persoonlijk kies ik voor het niet laten stoppen van (lange) treinen op wissels, die krijgen stopverboden in bepaalde blokken wat simpel te regelen is bij de variabele route, daar kan je wel een lengte opgeven voor welke treinen het geldig is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 15 apr 2021 :  16:14:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Ik heb misschien een oplossing voor jou.

Op mijn baan gaan alle treinen via blok 35 naar de opstelsporen.
Ik heb ingesteld dat de wisselstraat wordt vrijgegeven op basis van de lengte van de treinen.
Dit werkt alleen als je ook het blok vrijgeeft op basis van lengte.

Ik wilde dat blok 35 eerder wordt vrijgegeven en niet als de trein pas op het opstelspoor rijdt. Blok 35 mag eerder vrijkomen zodat er vast een trein naar toe kan.

In heb nu van de wisselstraat een blok gemaakt, geheel tegen alle regels in.

Nu wordt bij mij blok 35 vrijgegeven als de trein blok 35 uit is, op basis van lengte maar de wisselstraat wordt pas vrijgegeven als de trein de benodigde afstand op het opstelspoor heeft gereden.

Misschien kan je van dat deel van de wisselstraat wat eerder vrij moet komen een blok maken?
Uiteraard een stop verbod in dat blok.

Je gaf tevens aan dat stopverboden wel eens genegeerd worden en treinen wel stoppen. Als dat gebeurt met logische acties dan moet je deze eens goed nakijken want een stop verbod doet het altijd.
Ik heb in de al die jaren dat ik Koploper gebruik nog nooit gehad dat een stopverbod niet werkt.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 15 apr 2021 :  16:25:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Ik heb in de al die jaren dat ik Koploper gebruik nog nooit gehad dat een stopverbod niet werkt.

Je hebt gelijk.

Treinen stopten soms in een te kort blok als ik de stop-knop gebruikte. Maar, ik realiseer me nu dat ik eerder alleen de 'bezet houden' oplossing gebruikte en niet de stopverbod methode. Waarschijnlijk zal bij de stopverbod methode de trein zijn geplande route afmaken tot en met het opvolgende blok.

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 15 apr 2021 :  16:33:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben er nog niet uit. Soms heb ik het gevoel dat ik me buk in een glaswinkel zonder achterom te kijken.

Ik heb nu in korte blokken die aansluiten op wissels een stopverbod gemaakt. Dat lijkt te werken om niet op de wissels te blijven stilstaan.

Maar.... nu willen de treinen vanaf de andere kant ook dat korte blok niet in terwijl dat prima zou kunnen. Daar zou ik de optie 'voorgaand blok bezet houden' willen gebruiken.

Ik kan de stopverboden in de blok-definities weghalen en dan richtingsafhankelijk instellen met variabele routes, maar dan willen de treinen de korte blokken helemaal niet in.

Is niet in te stellen dat een (te) kort blok helemaal genegeerd wordt?

Marco

Z21 (voorheen Digikeijs DR5000) plus Digikeijs modules en een OC32 met gekoppelde Arduino's. Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 15 apr 2021 :  17:02:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij een stopverbod kiest Koploper pas voor dat blok als het daar op volgende blok ook gereserveerd kan worden en hij maakt die route af. Alleen bij een noodstop stopt hij uiteraard in een blok met stopverbod.

Ook moet er een keuze zijn als er een wisselstraat is.
Te kort blok voor een wisselstraat dan moet het volgende blok en de wisselstraat vrij zijn.

Stopverbod kan je eventueel ook regelen met variabele routes.
Bij de variabele route aangeven dat dit geldig is voor treinen => ... cm.

Bij het instellen van de bloklengtes in de aanvullende blokgegevens moet je niet de echte lengte van een blok ingeven maar rekening houden met het deel van het blok wat de trein eerder stopt.
Bij een blok van 120 cm. waar de trein 15 cm. voor het einde stopt is de lengte 105 cm. In dit deel moet de lengte van de trein passen.
En als een blok tussen 2 wissels zit dan moet je ook rekening houden met ca. 5 cm. aan de achterkant dat je van de wissel af staat. ook dit deel moet van de lengte af.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 16 apr 2021 :  09:19:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn bevindingen na heel veel experimenteren...

Bij een te kort blok na een wisselstraat is het niet mogelijk om een praktisch werkende methode te maken om wissels stuk voor stuk vrij te geven.
Òf de wisselstraat wordt toch in één keer vrijgegeven, òf de wisselstraat wordt vrijgegeven terwijl de trein er nog niet helemaal vanaf is, òf de trein wil het blok helemaal niet meer in.

Als het blok lang genoeg is voor de langste trein gaat dit wel.
Aardig is om te zien dat treinen nu ook andere routes kiezen dan voorheen omdat er situaties ontstaan die er eerder niet waren.

Ik ga t.z.t. nog wel eens experimenteren met lichtsluizen aan het begin en einde van wisselstraten.

Allen, met name Wim, dank voor jullie inbreng.

Marco


- - - - - - - - - -
Centrale: Z21 (voorheen Digikeijs DR5000). Digikeijs Loconet modules voor blokken, wissels en servo's. Een OC32 met gekoppelde Arduino's voor seinen.
Fleischmann Piccolo rails met bedding.
Begonnen in augustus 2020.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 apr 2021 :  14:28:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik gebruik dit al enkele jaren.
Het principe is dat je de wisselstraat te vroeg laat vrijgeven door het blok, dus bv. op de inrijmelder en niet via stopmelder of lengte van trein. De bezetmelders van de wissels houden de vrijgave tegen en geven stukjes vrij.

Je krijgt inderdaad gans andere loop wanneer de treinen elkaar kort opvolgen, omdat koploper een andere of alternatieve wisselstraat kiest...

Bij mij gebeurt het wanneer een lange goederentrein de wissels te traag vrijmaakt en de Benelux, er achter, een alternatieve wisselstraat kiest om zijn perron te bereiken...het lijkt dan bijna roestrijden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 apr 2021 :  21:07:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Met een of meer lichstsluizen werkt het in elk geval.
Een uitsnede uit mijn baan:


Lange getrokken treinen rijden eerst de combi van blok 601 en 604 in (samen lang genoeg voor lange treinen), daarna steken ze terug naar de opstelsporen 701-709. De wisselstraat van 601 naar de opstelsporen is vrij lang, meer dan 2 meter. Daarom heb ik bij de groene lijn een lichtsluis zitten. Zodra die vrij komt, worden blok 601 en de wissels links van de groene lijn vrijgegeven, er kan dan weer een trein van 312 naar 601.
Aan het begin van de opstelsporen 701-709 zit nog een lichtsluis, die ervoor zorgt dat de treinen naar die opstelsporen stoppen (rijden dus niet door tot het eind van het spoor) en de rest van de wisselstraat wordt vrijgegeven.
Als je durft te vertrouwen op detectie van losse wagens, zou het op die manier met volledige detectie ook moeten werken.

groet, Huub




Bewerkt door hubertus op 16 apr 2021 21:08:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 apr 2021 :  23:15:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik werkte op mijn oude H0 baan met bezetmelders per wissel en zorgde dat alle wagons stroom afnamen. De assen van de goederenwagons met weerstandslak bewerkt.

In een wisselstraat van meerdere wissels zag je dan heel goed dat er telkens een wissel werd vrijgegeven.

Dit is de beste methode om wisselstraten snel vrij te geven maar als je bij de aanleg hier geen rekening mee hebt gehouden dan moet je gaan breken en wil je dat.

Met lichtsluizen kan je dan nog wel iets bereiken maar nooit zo netjes als met bezetmelders of je moet op elke wissel een lichtsluis zetten.

Ik heb wel eens gelezen dat je ook een lichtsluis onder de rails kan monteren, gaatje in de rails. Als dat kan is het nog goed achteraf in te bouwen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 apr 2021 :  09:45:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is een beetje een afweging. Het voordeel van een lichtsluis is dat die, eenmaal goed ingesteld, 100% betrouwbaar is. Je kunt na vrijkomen onmiddellijk de wisselstraat vrijgeven.
Bij bezetmelders moet je vertrouwen op de stroomafname van losse assen, c.q, het vrijgeven vertragen om dit risico te ondervangen.
En dan nog, die loc die precies op het wissel stilvalt door contactproblemen, wordt ook niet meer gedetecteerd. En juist op wissels ervaar ik de meeste contactproblemen. Mijn ervaring was dat ik er niet 100% op kon vertrouwen dat een as altijd gedetecteerd werd en ben daarom vrij snel gestopt met volledige detectie. Ook al is mijn baan er in principe wel geschikt voor, alle wissels worden gedetecteerd.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 apr 2021 :  10:01:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Dat is ook de reden dat ik het in schaal N niet meer doe, de betrouwbaarheid van de bezetmelding.
Tevens heb ik kleine wisselstraten en de oplossing die ik nu heb voldoet ook prima.

Weet jij of er lichtsluisjes zijn de je onder de baan kan monteren en reageren op terugkaatsing van het licht. Ik heb er wel eens iets over gelezen maar weet niet meer waar.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mjdb

Netherlands
80 Posts

Geplaatst - 17 apr 2021 :  10:22:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Weet jij of er lichtsluisjes zijn de je onder de baan kan monteren en reageren op terugkaatsing van het licht.

Dat is de TCRT5000. Bijvoorbeeld
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/sensoren/optisch/optische-reflectie-sensor-infrarood-ir-950nm-tcrt5000
Ik gebruik deze voor mijn baan in combinatie met Arduino's.

Helaas werkt upload van foto niet. Internal server error.



- - - - - - - - - -
Centrale: Z21 (voorheen Digikeijs DR5000). Digikeijs Loconet modules voor blokken, wissels en servo's. Een OC32 met gekoppelde Arduino's voor seinen.
Fleischmann Piccolo rails met bedding.
Begonnen in augustus 2020.

Bewerkt door mjdb op 17 apr 2021 10:25:32
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 17 apr 2021 :  12:05:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe betrouwbaar werken die in jouw ervaring? Kunnen ze met alle wagenbodems omgaan (materiaal, kleur, hoogte boven de spoorstaaf)?
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina