Auteur |
Onderwerp |
|
mhlvdijk
Netherlands
70 berichten |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 14:12:46
|
Beste forumgenoten,
Een plaatje toevoegen lukte niet, dus de hele database maar.... Het gaat specifiek om blok 402 en blok 48.
Blok 402 is 280cm lang en blok 48 80cm. Mijn langste treinen zijn 340 - 350 cm.
In blok 402 zijn een aantal bezetmelders neergelegd en zodoende maak ik gebruik van alternatieve stopplaatsen. Dat is voor een route vanuit links het station in niet interessant, want alles stopt dan op het eind (voor de wissel). Een trein vanuit blok 46 maakt hier wel gebruik van om zo dicht mogelijk aan het - nu - begin van het perron te stoppen. Dat is voor mijn onderstaande situatie volgens mij niet interessant.
In het station stoppen alleen stoptreinen.
Eigenlijk moeten blok 48 en 402 als 1 blok gezien worden. En dan zou je dus in dat blok kunnen afbuigen naar blok 46. Het sein komt dan helemaal op het eind te staan waar de wissel zit die blok 47 en 402/48 samenvoegt om vervolgens later in blok 204 te komen.
Volgens mij zou het qua seinbeelden het mooist zijn als ik 402/48 kan combineren. Maar dit kan ik toch niet combineren? Een trein van links die na het perron richting blok 47 gaat komt niet op de laatste bezetmeldpunten (2 stuks) terecht.
Ik heb het nu als volgt aangepakt: Omdat niet alle treinen in het station stoppen, moeten deze in blok 48 tot stilstand komen. Een trein die gestopt heeft in blok 402 rijdt echter in blok 48 door. Dit lukt mij allemaal met variabele treinroutes.
Nu heb ik nog geen fysieke seinen geplaatst, maar volgens mij gaat dat straks niet goed komen. Een niet-stoppende-trein die langs het perron rijdt en dus pas in 48 stopt komt met groen blok 402 binnen rijden en gaat pas afremmen in het heel korte blok 48. Niet mooi en niet realistisch qua seinbeeld.
Ik kan eind blok 402 ook een sein neerzetten, geeft wellicht een realistisch seinbeeld maar dan krijg je (dus) 2 seinen op 50cm van elkaar. Dat vind ik ook niet realistisch.
Ik hoop dat het een beetje te volgen is. Mijn concrete vraag: hoe zouden jullie deze situatie aanpakken?
Groet en dank vast!
Michiel
Download Attachment: Winonah.zip 67,17 KB |
Bewerkt door mhlvdijk op 23 mrt 2021 14:21:57 |
|
JPJ
Netherlands
510 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 14:21:40
|
Hallo Michiel,
geen plaatje zichtbaar.
Jos |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 14:22:42
|
Dank Jos. Kwam ik ook achter.... Plaatje jpg pakt die niet. Ingepakt plaatje als zip ook niet. Database echter wel.... Dat nu maar gedaan ;-) |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 16:48:53
|
Michiel,
Je kan in blok 402 de wisselstraat beperking instellen dan gaat de trein vanaf dat punt langzamer rijden naar blok 48.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 19:07:16
|
Dag Wim,
Dat is natuurlijk een optie, maar dat verlengt de remweg slechts met 15cm (namelijk de lengte van de wissel). Daarnaast heb ik dan m.i. nog steeds incorrecte seinbeelden. Het moet vast op één of andere manier kunnen, gok ik.... ;-)
Groet,
Michiel |
|
|
hubertus
Netherlands
1959 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 20:22:09
|
Voor het afremmen zijn er meerdere opties: - een wisselstraatbeperking bij stop in het volgende blok (onderhouden wisselstraten) - blokken stations (optie in onderhouden baan definities) - een dynamische snelheid in blok 402; te vinden (aanvulling blokgegevens)
Qua seinen zou ik in dit geval ook een sein in blok 402 zetten. Ik vermoed dan wel dat je de trukendoos moet openen om de gewenste seinopvolging te krijgen. Dan zal bij een stop in blok 48 geel-geel-rood de meest waarschijnlijke zijn. Maar ik verwacht dat dat wel gaat lukken.
groet, Huub |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 20:45:58
|
Dank Huub!
Indien ik die logische actie gebruik, is dan het volgende genoeg: In Blok 402: Maximumsnelheid 40 als logische actie "Blok 204 bezet OF Blok 204 gereserveerd" waar is?
Of zie ik dan nog wat over het hoofd? (Voor blok 48 lijkt mij geen logische actie nodig)
Groet! |
Bewerkt door mhlvdijk op 23 mrt 2021 20:46:49 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 21:27:36
|
Michiel,
Geen idee waarom de remweg met 15 cm. wordt vergroot. Je kan zelfs de wisselstraatbeperking in laten gaan bij binnenkomst van blok 402, dan heb je een heel lange remweg. De meeste wisselstraat beperkingen gaan bij mij op ca. 60 cm. voor de wissels in. Zit daar geen bezetmelder dan zorg ik dat op ca. 60 cm. voor de wissels een virtuele melder zit waar de snelheidsbeperking in gaat.
Je neemt gewoon een afstand die het beste resultaat geeft. Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
Bewerkt door Wim Romijn op 23 mrt 2021 21:29:20 |
|
|
hubertus
Netherlands
1959 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 21:27:43
|
Je wilt de beperking alleen als de trein niet van blok 48 naar 204 kan. Ik zou het eerst proberen met "blok trein rijdt van/naar" en dan de uitkomst inverteren. Maar het kan zijn dat die logische actie op het verkeerde moment komt. Weet ik niet uit mijn hoofd. Andere optie is "blok is gereserveerd door treintype komende uit blok" en dan bij alle treintypes selecteren. Ook hier de uitkomst inverteren als input voor het dynamisch blok.
groet, Huub |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 21:48:12
|
@Wim: foutje van mijn kant... klinkt simpel dit. @Huub: ga dit ook eens uitproberen. Seinen komen later dan wel weer een keer ;-)
Dank! |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 23 mrt 2021 : 22:13:12
|
Michiel,
Voor de beperking van wisselstraten gebruik ik virtuele melders maar ook voor het vrijgeven gebruik ik vaak virtuele melders. Mijn langste treinen zijn of worden max. 120 cm. Op deze afstand zit na de laatste wissel een virtuele melder die de wisselstraat vrijgeeft. Als een wisselstraat uit bijvoorbeeld 4 wissels bestaat doe ik ook nog wel eens dat na 100 cm. de eerste 2 worden vrijgegeven en na 120 cm. de laatste 2. In schaal N zijn de wissels ca. 11 cm.
Stel dat ik ooit met nog langere treinen wil rijden dan kan ik gewoon de virtuele melders aanpassen en het werkt.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2021 : 16:51:12
|
Dag Wim,
Ook ik werk met virtuele punten. Maar waarom laat jij ze vrijgeven door een virtueel punt? Je kunt ze toch vrijgeven op basis van treinlengte? Dat gebruik ik zelf en werkt supergoed.
Groet! |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2021 : 17:42:20
|
Dat heb ik ook geprobeerd maar kreeg ik niet goed voor elkaar.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2021 : 19:34:21
|
Hier had ik er ook een probleem mee met 1 wisselstraat. Alles uitpluizen.... Bleek dat ik geen bloklengte had ingevoerd.... Die staan bij jou wel goed? (vast een domme vraag....).
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 24 mrt 2021 : 19:59:28
|
Ja alle lengtes staan goed.
Maar als het bij jou werkt moet het mij ook lukken. Ga het nogmaals proberen. Ik rij namelijk met korte treinen van ca. 24 cm. en lange van ca. 100 cm. Er is niet zo hinderlijk als de wisselstraten te lang bezet blijven.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1008 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2021 : 11:10:02
|
Werkt bij mij nu ook perfect om de wisselstraat vrij te geven op basis van de lengte van de treinen. Probleem zat bij de melders die het vorige blok vrij moeten geven. Hiervoor gebruik ik meestal de eerste melder uit het rijtje melders, maar dat is vaak een melder in de wisselstraat, dit heb ik veranderd in de eerste melder in het blok. Geen idee of er gekeken wordt of het een melder is die staat bij "Bezet bij" en als dat zo is dan gaat de berekening in of dat de berekening in gaat bij de melder in het rijtje, ook al staat deze niet bij "Bezet bij". Helaas kunnen we dat niet meer aan Paul vragen.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
mhlvdijk
Netherlands
70 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2021 : 21:41:20
|
Dat is mooi nieuws Wim! Die Paul heeft het allemaal maar mooi bedacht. |
|
|
|
Onderwerp |
|