Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 127
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

asselt4

Netherlands
90 berichten

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  11:19:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede spoordersHier weer een vraagje van mij
Wil met de hoofd baan beginnen heb de helft ongeveer klaar wil aan het 2 keer lussen leggen moeten die ook als blok ingevoerd worden ze moeten later toch weer weg(rij met marklin) of kan ik dat gewoon zonder blok aan te maken
Willen ze daar over heen rijden?
Of is het verstandiger om een blok aantemaken
Mvr Jaap
Marklin.Intellybox.K.Rails

J v Asselt

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  14:56:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Het zijn in ieder geval blokken. Maar bij Märklin heb je toch geen keerlusproblemen? Voor soepel door een keerlus rijden moet de keerlus uit twee blokken bestaan.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  18:00:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Ik ben op dit moment een keerlus aan het bouwen en dacht daarbij aan één blok.
Kun je mij uitleggen waarom het beter is daarvoor twee blokken te gebruiken?

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  19:54:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Bij een keerlus, hoeft niet altijd zo te zijn, krijg je het volgende:

Het blok voor de keerlus is nr. 1 en als de keerlus 1 blok is dan zou dat bloknr. 2 kunnen zijn.

Als je nu rijdt van blok 1 naar 2 is dat dan linksom of rechtsom kan namelijk beide zijn. Hoe moet de wissel dan staan?
Tevens rij je daarna van blok 2 naar 1 en dat geeft problemen.
Koploper denkt aan keren.

Maak je van de keerlus 2 blokken dan rij je rechtsom van 1 naar 2 dan 3 en dan weer naar 1.
Linksom is het dan van 1 naar 3 dan naar 2 en dan weer naar 1.

Zo duidelijk?

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Bewerkt door Wim Romijn op 14 mrt 2007 19:56:15
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  20:51:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je uitleg.
Als ik het goed begrijp is het voor mijn baan niet noodzakelijk.
Zou jij eens willen kijken of dat ook klopt?

Ik heb drie keerlussen, blok 14, 45 en 46.

Met vriendelijke groet,

Rob

Download Attachment: Zolderbaan.bck
114,73 KB


Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  21:04:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Dit is nu inderdaad zo'n situatie dat het niet hoeft.
Bij blok 14 zou je er namelijk last van hebben als je in blok 9 terug kan komen.

Eigenlijk moet je niet praten over een keerlus maar een blok wat omgepoold moet worden.

Zelf heb ik een identieke situatie op mijn baan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  21:06:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos en Wim
Voor mij is het alleen maar een nood uitvoering omdat ik nog niet vedder kan bouwen omdat mijn proefbaan in de weg ligt
Daarom wil ik even een nood keer lus maken
Maar ik kan er natuurlijk altijd even een blok van maken
Maar de vraag is of dat echt nodig isMvg. Jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  21:19:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


Eigenlijk moet je niet praten over een keerlus maar een blok wat omgepoold moet worden.



Hallo Wim,

Het is duidelijk. Bedankt dat je even wilde kijken.
Ga vol goede moed weer verder bouwen.

Groet,
Rob

Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail.
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  21:45:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim
ER zit er nog een op dit draadje maar ik bedoelde een dood lopend dubbel spoor wil gewoon een lus in leggen om terug te rijden Moet dat ook een blok zijn of kan dat zonder
Mvg jaap

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 14 mrt 2007 :  21:46:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Als het een echte keerlus is, rails, wissel, rondje dan moeten er twee blokken van gemaakt worden.

Als het een verbinding is tussen 2 wissels dan zou je dat stuk rails bij de wisselstraat kunnen opnemen.

Neem je bij de keerlus het rondje op bij de wisselstraat dan loop je vast want de wisselstraat moet dezelfde wissel 2 maal zetten eerst rechtdoor en dan afbuigend en dat gaat niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

asselt4

Netherlands
90 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2007 :  09:04:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim
IK heb het steeds over een keer lus maar ik geloof dat het geen keer lus is
IK heb 2 sporen liggen heen en terug maar ik kan nog niet vedder bouwen i.v.b met proefbaan nu wil ik even een lus er in leggen om naar het andere spoor te komen dat wil ik weten of ik er ook een blok van moet maken omdat het later toch weer weg moet
Het is maar een nood oplossing
Mvg Jaap
Marklin HO

J v Asselt
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 15 mrt 2007 :  09:25:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Je zou de rails van de lus vast kunnen maken aan de stopmelder van een van de blokken.

De stopsectie mag gerust enkele meters zijn, dan kan je later gewoon verder bouwen.

Het enige nadeel is dat het blok wat erg lang is geworden en dat het even kan duren voordat het blok vrij wordt gegeven, maar dat is tijdelijk.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina