Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 382 / Bezoekers Vandaag: 3145
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Speciale actie starten door 1 bezetmelder en 1 logische actielogische actie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Stij

Belgium
110 berichten

Geplaatst - 25 feb 2021 :  10:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

ik probeer een speciale actie te starten wanneer 1 bezetmelder bezet is en 1 logische actie waar.

Bij speciale acties kan ik kiezen tussen:
• 1 of meer bezetmelders bezet/logische acties waar: de actie zal plaatsvinden als één van de geselecteerde bezetmelders de indicatie bezet heeft of als één van de geselecteerde logische acties waar is.
• 1 of meer bezetmelders vrij/logische acties niet waar: de actie zal plaatsvinden als één van de geselecteerde bezetmelders niet bezet is of als één van de geselecteerde logische acties niet waar is.
• Alle bezetmelders bezet/logische acties waar: de actie zal plaatsvinden als alle geselecteerde bezetmelders bezet zijn en alle geselecteerde logische acties waar zijn.
• Alle bezetmelders vrij/logische acties niet waar: de actie zal plaatsvinden als alle geselecteerde bezetmelders vrij zijn en alle geselecteerde logische acties niet waar zijn.
• Tijd obv model- of Pc-klok: de actie zal plaatsvinden als de ingevulde tijd bereikt is.
• Repeterende opdracht: de actie zal met een in te geven interval worden uitgevoerd.
• Een aantal logische acties waar: de actie zal plaatsvinden als minimaal het aantal opgegeven logische acties waar zijn.

De optie die ik wilde nemen is

• Alle bezetmelders bezet/logische acties waar: de actie zal plaatsvinden als alle geselecteerde bezetmelders bezet zijn en alle geselecteerde logische acties waar zijn.

Alleen moeten er minstens 2 bezetmelders geselecteerd zijn en ik heb er maar 1 nodig.

Ik kan er rond fietsen door

De bezetmelder te definiëren als een logische actie
Een dummy logische actie maken die altijd onwaar is
En te kiezen voor optie
• Een aantal logische acties waar: de actie zal plaatsvinden als minimaal het aantal opgegeven logische acties waar zijn.
waarbij dan minstens 2 logische acties waar zijn, maar ik kan me niet inbeelden dat dit de meest elegante manier is om dit te doen.

Iemand een idee?
Alvast bedankt,

Stijn

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 feb 2021 :  19:20:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Jouw optie zou moeten werken, je moet ook 1 bezetmelder en 1 logische actie kunnen selecteren.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 25 feb 2021 :  19:27:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Stij

ik probeer een speciale actie te starten wanneer 1 bezetmelder bezet is en 1 logische actie waar.




Je hebt al één logische actie, maak een tweede van de bezetmelder.

En maak een derde logische actie op basis van "poort: AND" en zet daar die twee eerdere logische acties in.

De uitkomst daarvan (allebei waar) is dan weer voorwaarde om je speciale actie te starten.

Helpt dat?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 25 feb 2021 :  19:40:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat Huub zegt klopt dus mijn post is de moeilijke weg.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 25 feb 2021 :  20:22:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Volgens mij is wat jij wilt, de eerste optie in jouw opsomming. Waarom de optie van 2 bezetmelders kiezen als je jouw aktie wilt laten starten met 1 bezetmelder, terwijl juist die optie ook gegeven wordt. De eerste optie dus.. Ik zie dat het enige verschil zit in het woordje “ of” en “ en”. Maar dat maakt, naar mijn idee niet zoveel uit en is ook veel makkelijker op te lossen.

M.vr.gr.
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 26 feb 2021 :  07:29:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Hoi,

Jouw optie zou moeten werken, je moet ook 1 bezetmelder en 1 logische actie kunnen selecteren.

groet, Huub



Hallo Huub, Ben en Roadman,

bedankt voor jullie reacties.

Huub,

dat dacht ik dus ook, maar hij vraagt 2 bezetmelders...

Download Attachment: Mancave.zip
31,81 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 26 feb 2021 :  07:36:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer een screenshot up te loaden, maar het lukt niet.

Als ik een speciale actie probeer toe te voegen met als voorwaarde

Alle bezetmelders bezet/logische acties waar.
De actie is "Laat loc stoppen in blok".
1 bezetmelder geselecteerd
1 logische actie geselecteerd

Als ik dat probeer op te slagen geeft Koploper melding

"Selecteer minimaal 2 bezetmelders bij 'stop trein'.

Bedankt om mee te denken...

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
336 Posts

Geplaatst - 26 feb 2021 :  17:27:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo, even getest en het blijkt te maken te hebben met de actie keuze "Laat trein stoppen in blok", die wil echt minimaal 2 melders zien. Ik dacht aan een bugje, maar volgens Huub (zie bericht hieronder) hoort het zo.

Je "er omheen fiets optie" werkt dus ook niet denk ik.

Misschien kun je wat met de actie "Blokkeer rijden van/naar blok". Die werkt wel met 1 bezetmelder en 1 LA. Kan alleen zijn dat je er meerdere moet maken omdat er meer vervolgblokken zijn, maar dat werkt prima.

Ik gebruik die optie om seinen op rood te zetten in combinatie met een schakelaar en een logische actie. De schakelaar zet ik naast het sein waar hij voor geld.

Succes.

Bewerkt door JackvdW op 27 feb 2021 03:19:55
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 26 feb 2021 :  18:50:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, het is geen bugje.
Voor het doel waarvoor die optie is ingebouwd, zijn twee melders nodig.
Dat er ook andere toepassingen denkbaar zijn, was inmiddels bij Paul bekend. Maar of hij het niet wilde of niet kon aanpassen, weet ik niet.
Er zijn meer zaken waar alleen op fysieke meldingen gereageerd wordt.
Ik heb dat zelf opgelost door dan ook een fysieke bezetmelding te realiseren. Ik werk met loconet en met een arduino of bijv. de LocoIO van Hans Deloof is dat dan vrij eenvoudig te realiseren.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 27 feb 2021 11:08:25
Ga naar bovenaan de pagina

Stij

Belgium
110 Posts

Geplaatst - 28 feb 2021 :  10:45:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack en Huub,

bedankt om mee te denken.

Paul zal wel z'n redenen gehad hebben.

Ik denk dat ik een "vrij elegante" oplossing bedacht heb:

Op een van de S88 is nog een bezetmelder vrij. Die z'n uitkomst ga ik omkeren en dan als tweede bezetmelder gebruiken. Op dat moment zou Koploper moeten reageren zoals gewenst. Die bezetmelder zou namelijk steeds bezet moeten zijn waardoor de speciale actie eigenlijk afhangt van de ene "echte" bezetmelder en de logische actie.

Maar dat is voor later... nu is het weer te mooi! ;-)

Groetjes,

Stijn
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina