Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 1295
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Wissels schakelen te laat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

mhlvdijk

Netherlands
70 berichten

Geplaatst - 14 feb 2021 :  20:15:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond allen,

Een paar topics lager lijkt een zelfde soort probleem te staan, maar dat is het m.i. niet ;-)

Ik gebruik al jaren Koploper en het gaat al jaren goed met het zetten van wissels. Nu gebruik ik sinds van de week echter Servo's en die zetten de wissels echt mooi langzaam om. Echter mijn trein begint uit stilstand al te rijden als de wissel nog in beweging is, dat gaat soms fout. Een mooi gezicht is het ook niet.

Nu kan ik vast wat met vertrekvertraging en blokeigenschappen maar dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.

Wat zie ik over het hoofd? Waar stel ik iets in over hoe lang het duurt voordat een wisselstraat goed ligt en het sein op groen mag komen?

Groet en dank,

Michiel

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 15 feb 2021 :  11:05:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedemorgen Marcel,

Bij de algemene instellingen per database kan je bij "Seinen en wissels" een default bekrachtigingstijd instellen.

Ook kan je in het baanoverzicht per wissel een (afwijkende) bekrachtigingstijd instellen.

Veel decoders hebben geen lange bekrachtigingstijd nodig want eenmaal het signaal ontvangen gaan ze gewoon door met wat ze moeten doen.

Heb je echter meerdere wissels de achter elkaar moeten worden geschakeld en als een decoder eerst zijn werk moet afmaken voordat hij aan de volgende wissel begint dan kom je met een snelle schakeltijd in de problemen.

Zet de schakeltijd in de algemene instellingen of bij de wissel eigenschappen hoger dan gaat een trein ook later rijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 15 feb 2021 :  12:17:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wim,

Dank voor je reactie! Ik had die mogelijkheid zelf ook bedacht, maar durfde dat niet aan omdat - naar mijn idee - die mogelijkheid bedoeld is om de wissel een langere puls te geven. Kortom: de wissel staat nu dan langer onder stroom.

Heb ik het nou mis en kan het (dus) geen kwaad om deze instelling te veranderen?

Groet,

Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 15 feb 2021 :  12:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Als een decoder er b.v. 0,3 sec. over doet om de wissel om te zetten dan kan je rustig de decoder ook 0,3 sec. aan sturen.
De decoder raakt niet oververhit wel een wisselmotor maar die kan kan je rustig de tijd die hij nodig heeft om de wissel om te zetten aan sturen.

Even kijken hoe lang het ongeveer moet zijn, kort beginnen en telkens iets langer totdat het bevredigend werkt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 15 feb 2021 :  13:29:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank u! Ga er binnenkort mee aan de slag ;-)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2021 :  13:18:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dit los je niet op met langere schakeltijden, dit los je op met een vertrekvertraging. Daar zijn meerdere opties voor binnen koploper.
hier eentje.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 feb 2021 :  14:14:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik meen dat ik vroeger hier ook wel eens mee te maken had en dat er geadviseerd werd om de schakeltijd te verhogen.

Bijvoorbeeld bij het gebruik van de Lenz decoder LS100 en LS110 wordt een tweede wissel op dezelfde decoder al aangestuurd als de vorige nog bezig is.
Bij de LS150 wordt een volgende wissel pas omgezet als de eerste afgerond is.
Bij gebruik van wisselmotoren krijg je dan dat bij een wisselstraat van 6 wissels het lang duurt voordat de laatste is omgezet.
De optie van langer aansturen werd dan ook geadviseerd en werkte goed.
De optie van vertrekvertraging is niet zo leuk als deze afhankelijk is van de langste wisselstraat, bij een korte wisselstraat staat de trein onnodig lang te wachten.

Kan echter niets meer vinden in de handleiding dat de trein pas vertrekt nadat de laatste wissel is gezet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 16 feb 2021 :  18:43:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Pas rijden nadat alle wissels zijn omgezet: zie de bijlage



Download Attachment: Naamloos.jpg
189,63 KB

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 16 feb 2021 :  23:22:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank u heren.

@Kees: Dat is volgens mij voor alle wissels. Ik heb een aardig grote baan en dit dus m.i. niet aan te raden. Als er dan op verdieping 3 een trein staat te wachten, wacht te ook op wissels op verdieping 1 bijvoorbeeld. Het gaat alleen om de desbetreffende wisselstraat op 3.

@Wim. Die vertragingstijddecoder zorgt er m.i. dus overal voor dat de trein pas later vertrekt. Bij 90% van mijn wissels is dat niet nodig.
Ik had ook de vertrekvertraging binnen een blok gedacht, maar dan staat het sein al op groen en gaat alleen de loc later rijden. Deze ontspoort dan niet, maar het sein wordt al groen terwijl wissels nog schakelen.... (tenminste op mijn beeldscherm, want een fysiek sein staat er nog niet)

Ik ga vrijdagochtend wat experimenteren met die schakeltijd, maar mochten er toch nog andere oplossingen zijn: ik hoor ze graag.

Goede nacht voor nu en dank voor het meedenken!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 feb 2021 :  08:52:20  Toon profiel  Reageer met citaat
In de tekst waar Kees naar verwijst staat dat Koploper standaard de wisselstraat controleert die volgt op het huidige blok.

Volgens mij betekend dit dat, zoals ik reeds had geschreven, de trein gaat rijden als de laatste wissel van de wisselstraat die bereden moet worden de trein gaat rijden en niet totdat alle wissels van alle wisselstraten zijn gezet.
Je moet uiteraard de optie waar Kees het over heeft niet aanzetten want dan gaat de trein pas rijden als alle wissels op de baan gezet zijn.

De schakeltijd verhogen heeft dan wel degelijk zin.
Als je dit per wissel doet en niet de algemene instelling van de database dan heb je geen last van de plaatsen waar het niet nodig is.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 17 feb 2021 08:57:19
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 feb 2021 :  10:55:22  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


Je moet uiteraard de optie waar Kees het over heeft niet aanzetten want dan gaat de trein pas rijden als alle wissels op de baan gezet zijn.




Nieuwsgierig: welke bedoeling zou hierachter zitten ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 17 feb 2021 :  12:28:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,
Geen idee maar dat heb ik bij andere instellingen ook wel eens.

Veel zaken kan je op meerdere manieren oplossen en dat maakt het verwarrend waardoor er mensen afhaken en het veel te moeilijk vinden.
Jammer want er is zo veel mogelijk met Koploper.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 17 feb 2021 :  21:50:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Schakeltijd verhogen heeft een groot nadeel, het aantal wissels dat je binnen een bepaalde tijd kunt schakelen, neemt daarmee ook af. Bij een grotere baan kan dat wel een probleem worden.
Ik zou het ook met de vertrekvertraging oplossen, maar dan bij de treintypes, i.p.v. de locomotieven.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 18 feb 2021 :  09:09:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Je kan ook de schakeltijd per wissel, waar je de problemen hebt, verhogen bij de wisselstraten dan heb je daar geen last van.
Bij de algemene instellingen is het voor alle wissels van toepassing.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 18 feb 2021 :  20:43:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan heb je er net zo goed last van, ook dan kan gedurende de schakeltijd geen ander wissel worden geschakeld. Bij een wisselstraat met meerdere wissels tikt dat snel aan.
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 28 feb 2021 :  21:35:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond heren,

Heb e.e.a. met de schakeltijd geprobeerd: dat zorgt er voor dat de servo's langer geluid maken. De wissel ligt dan al goed en de servo blijft geluid maken. Lijkt mij niet goed, dus heb de tijd weer lager gezet. (maar dan blijft het probleem bestaan).

In de vertrekvertraging zit het ook niet. Trein blijft dan wel langer stil staan, maar sein komt veilig als de wissels nog niet gezet zet.
In ieder geval geen ontspoorde trein, maar het oogt wat vreemd om een sein veilig te zien komen terwijl de wisseltongen nog bewegen.

Ik ben vast niet de enige die servo's gebruikt zodat de wisseltongen langzaam bewegen. Er zou toch een oplossing moeten zijn....?

Groet en wederom dank,

Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 28 feb 2021 :  22:27:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Plaats je data base, dan kan ik er naar kijken.

M.vg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 28 feb 2021 :  22:42:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Piet,

Dank je! Het gaat om de wissels 117-125 (links onderin). De baan is nog in opbouw en ben wat dingen aan het proberen. Dus niet alle wissels hebben nog een wisselnummer (de decoders ontbreken aan de andere zijde van het station nog).

Groet,

Michiel

Download Attachment: Winonah.zip
63,58 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 28 feb 2021 :  22:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
De makkelijkste oplossing is om het te accepteren.
In de versie die helaas nooit meer is uitgekomen (althans niet als officiële versie) zou er een echte oplossing voor bedacht zijn, maar daar heb je weinig aan.

Als het je echt stoort, zou je kunnen proberen om in de wisselstraten waar ook seinen meedoen, als laatste in de rij steeds een dummy-wissel (wel met aansturing in koploper, maar niet aanwezig op je baan) aan te sturen met een lange bekrachtigingstijd, lang genoeg om de servo’s op je baan om te laten gaan. Die servo’s laat je dan gewoon op de normale bekrachtigingstijd staan.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 28 feb 2021 :  23:16:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Huub,

Accepteren is nog even een brug te ver hoor ;-) Dus jouw idee ga ik later eens proberen. Nu is het bedtijd, morgen mag er weer gewerkt worden.

Overigens zag ik in mijn Koploperversie 9.4 bij de eigenschappen van de wissels "duur" staan. Staat onder bekrachtingingstijd. Was mij nooit eerder opgevallen. De help-file zegt er niets over en als je met het Koploper-vraagteken erop drukt krijg je een foutmelding. Lijkt dus iets van een nieuwe optie.
Als je overigens een tijd invult dan is deze tijd weer verdwenen als je je baanoverzicht opnieuw opent. Ik had even hoop dat "duur" zou betekenen "hoe lang duurt het voordat de wissel gezet is" en gewerkt had.... Niet dus :-(

Goede nacht!
Groet,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2021 :  06:51:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Na dit draadje nog eens helemaal te hebben doorgelezen, begrijp ik dat je wat extra tijd nodig hebt tussen het schakelen van de wissels en het schakelen van de seinen.
Ik ben er in mijn eigen database mee bezig geweest.
Als je in Koploper een schakelaar aanmaakt en je neemt die op in de wisselstraat (helemaal onderaan zetten) kun je die extra tijd krijgen door de bekrachtigingstijd van die schakelaar op b.v. 2 seconden te zetten. Je moet de schakelaar wel een adres geven, maar hij hoeft niet fysiek aanwezig te zijn.
Het sein komt pas in de juiste stand als de hele wisselstraat + schakelaar geschakeld is.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2021 :  18:48:44  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mhlvdijk

DIk had even hoop dat "duur" zou betekenen "hoe lang duurt het voordat de wissel gezet is" en gewerkt had.... Niet dus :-(


Weet je zeker dat je geen beta-versie gebruikt?
Dit klinkt namelijk verdacht veel naar de optie die in de nieuwe versie zou komen.
Wat Jan voorstel met de schakelaar kan ook, komt overeen met mijn idee van een dummy-wissel. De keuze voor een wissel is omdat ik ooit van Paul heb begrepen dat schakelaars achteraan moeten sluiten als Koploper teveel moet schakelen (en seinen dan voorrang krijgen).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2021 :  18:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
9.4 buildnummer 9 Huub.

Het was mij ook nog niet opgevallen dat die optie bestond, maar ik heb ook nog nooit gezocht naar zo'n instelling. Maar het werkt dus niet omdat het automatisch weer op 0 wordt gezet.... Geen idee waarom.

Groet,

Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 13 mrt 2021 :  23:03:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Met de extra wissel in de wisselstraat werkt het feilloos!!! opgelost dus. Een ieder bedankt voor het meedenken!
Ga naar bovenaan de pagina

mhlvdijk

Netherlands
70 Posts

Geplaatst - 22 okt 2022 :  00:20:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Even mijn oude draadje afstoffen. Ondertussen het station van de baan veranderd en weer gebruik gemaakt van een extra dummy wissel met langere schakeltijd. Werkt weer uitstekend.

Nieuw is dat ik handmatige wisselstraten heb uitgevonden. Ook daarin neem ik dan de dummy wissel op. Echter nu lijkt het niet te werken!Ook een schakelaar opnemen maakt geen verschil. Het sein komt meteen veilig als de wisselstraat wordt ingesteld. Er wordt m.i. dus geen rekening gehouden met de benodigde schakeltijden.

Is mijn bevinding te bevestigen dan wel te ontkrachten? ;-)

Groet,

Michiel

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 22 okt 2022 :  12:14:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Jouw bevinding zie ik ook.
Nog wat testjes gedaan en dan zie ik dat seinen die in de wisselstraat zijn opgenomen altijd direct na het eerste wissel worden geschakeld.

De truc met het dummy wissel werkt dan alleen bij seinen die niet in de wisselstraat zijn opgenomen, die worden pas na het laatste wissel van de wisselstraat geschakeld. Bij automatisch rijden is dat de gebruikelijke manier.
Bij handmatige wisselstraten wordt het sein blijkbaar als onderdeel van de wisselstraat gezien.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina