Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 3283
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 2 vaste routes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

koploper

Netherlands
25 berichten

Geplaatst - 31 jan 2021 :  18:54:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil een loc (BR 260) vanuit blok 26 twee vaste routes laten rijden. De betreffende routes beginnen met BR 260... .
Om te voorkomen, dat de loc één route blijft herhalen, moet
ik volgens mij bij beide routes niet Herhaal route aanvinken maar Automatisch verder rijden.
Als ik dat bij deze routes doe, krijg ik bij het opslaan van de vaste route de melding, dat bij het laatste blok (in dit geval blok 26) Koploper niet alle acties kan uitvoeren.
Namelijk Blok: Keren in dit blok toegestaan. Omdat blok 26 een doodlopend spoor is, moet de loc echter keren om naar een volgend blok te komen. Als ik de optie Herhaal route aanvink, krijg ik deze melding niet. Wat doe ik hier fout ?

Robert.


2021131185131_Baan2.zip

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 01 feb 2021 :  17:29:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Ik zie die opmerking ook wel voorbijkomen. In de praktijk rijdt het dan verder wel zoals het bedoeld is.
Ik zou het gewoon proberen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 03 feb 2021 :  19:34:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik heb het geprobeerd, maar als ik bij de vaste route Automatisch verder rijden selecteer, blijft de loc in blok 26 staan als hij de eerste vaste route heeft afgewerkt. Als ik Herhaal route selecteer en de loc aan het einde van de eerste vaste route weer aankomt in blok 26, blijft hij daar staan als ik handmatig blok 31 blokkeer. Dit ondanks het feit, dat de logische actie BR 260 in blok 26 en niet naar blok 31 waar wordt. De loc wordt dan niet via de tweede vaste route, waaraan deze logische actie is gekoppeld, naar blok 32 gestuurd. Moet ik daaruit concluderen, dat als de loc eenmaal via een vaste route rijdt en hierbij de optie Herhaal route
is gekozen hij niet via een tweede andere route kan rijden ?
Ik probeer deze twee vaste routes te gebruiken, omdat je bij een vaste route niet de mogelijkheid hebt om bij twee achter elkaar liggende blokken een alternatief blok te selecteren.

Robert.


Download Attachment: Baan2.zip
30,06 KB

Bewerkt door koploper op 03 feb 2021 19:35:03
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 03 feb 2021 :  20:40:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

De vaste route eindigt in blok 26, het richtingsblok is blok 26 en het eerste blok van de vaste route is blok 31.
Als de loc van blok 26 naar blok 31 rijdt, rijdt hij dus niet in de vaste treinen route. De BR260 is geen treinstel of trek-duw trein en mag dus niet keren in blok 26. Daarom wil hij niet verder.
Bij aanvulling blokgegevens blok 26 een vinkje zetten bij "Alle locomotieven mogen keren", is een oplossing.

Deze vaste route BR260 rangeerbedrijf gaat zich sowieso steeds herhalen omdat er niets is wat dat verhinderd. Bij start route X blokken vrij of een logische actie of dat er een paar blokken tussen zitten die niet tot de vaste route behoren, zodat daar eventueel een andere vaste route gestart kan worden.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 04 feb 2021 :  12:39:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik begrijp jouw antwoord niet.
In de eerste vaste route voor de BR260 is blok 26 het laatste blok en
hierin is vastgelegd, dat de loc mag keren als hij in het blok is aangekomen. Verder is ook bij de eigenschappen van dit blok vastgelegd, dat de loc moet keren in dit blok als hij uit blok 30 komt en verder naar een ander blok wil. Waarom moet ik dan bij de aanvullende eigenschappen van dit blok nog een specifiek vastleggen dat alle locs mogen keren ?
Als ik voor deze route Herhaal route selecteer, dan werkt de loc ook deze route zonder problemen af en vertrekt, nadat hij weer in blok 26 is aangekomen, ook weer naar blok 31. De loc rijdt dan ook enkel via deze vaste route.

Robert
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 feb 2021 :  20:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Je hebt ingevuld: Blok: keren in dit blok toegestaan.
Dit geldt alleen tijdens de vaste treinenroute, waar jij dat aangevinkt hebt. Op het moment dat aan het eind van de vaste route gekeerd moet worden in blok 26, is de vaste route afgelopen.
Als je tijdens het rijden van de vaste treinenroute het rijwindow opent van de BR260 en je klikt op Rijgedrag en vervolgens op Vaste route, dan kun je bij actief zien op welk moment de vaste route is afgelopen.
Je krijgt daar niet voor niets een melding van van Koploper.

Wat te doen. Een van de vier is genoeg.
Aanvulling blok gegevens wil je niet veranderen, dus die valt af.
Bij onderhouden locomotieven kun je voor treinstel kiezen.
In het rijwindow kun je onder rijgedrag een vinkje zetten bij Trek/duw
combinatie.
Je verlegd het begin en eindpunt van de vaste treinenroute zodat er op het eindpunt niet gekeerd hoeft te worden.

Het is evengoed wel handig om Koploper in het laatste blok geen 'moeilijke toestanden' te laten doen. Of je probeert het gewoon, maar als je dan een melding van Koploper krijgt, moet je er wel wat mee doen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina