Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 995
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 189
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Twee keer stoppen in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
250 berichten

Geplaatst - 09 nov 2020 :  14:08:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Is het mogelijk om in een lang blok met meerdere stop- / bezetmelders twee keer te stoppen. Dus als op de eerste is gestopt doorrijden naar de laatste?

Ben bang van niet, maar Koploper verbaast steeds weer.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

hubertus

Netherlands
1505 Posts

Geplaatst - 09 nov 2020 :  15:56:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien door misbruik te maken van de optie "stop en afhandelen wagenlading" in de vaste route.
Maar kun je het betreffende blok niet in twee delen splitsen? Dan moet het zeker lukken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 09 nov 2020 :  20:00:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Misschien door misbruik te maken van de optie "stop en afhandelen wagenlading" in de vaste route.

Ik ga dit eens bestuderen en kijken of het gebruikt kan worden.

quote:
Maar kun je het betreffende blok niet in twee delen splitsen? Dan moet het zeker lukken.

Oorspronkelijk was het (doodlopende) opstelspoor opgedeeld in twee blokken. Door een extra rijweg te maken naar en van het laatste blok (zonder het eerste blok te gebruiken) kon ik in een keer een langere goederen trein hier naartoe en vanaf rijden.
Zo kon ik ook in een vaste route de goederenwagens afkoppelde mbv “opslaan lengte”.
Bij het opnieuw aankoppelen lukte het nog wel om klein stukje in het eerste blok te rijden en fysiek aan te koppelen. Maar het weer “ophalen lengte” werkte niet.

Nu heb ik een (virtueel) blok gedefinieerd welke bestaat uit de twee fysieke blokken. Nu werkt het aankoppelen en ophalen lengte wel.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1505 Posts

Geplaatst - 10 nov 2020 :  14:33:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Om nog even terug te komen op je eerste vraag, twee keer stoppen in een blok. Ik had nog een idee, maar niet als geheel getest, wel de losse onderdelen.
Laat de trein op een vaste route het blok binnenrijden en stoppen op de eerste gewenste plek. Stop het automatisch rijden en maak een logische actie waar. Maak een speciale actie aan die reageert op die logische actie, waarmee je het rijwindow van de betreffende loc aanstuurt. Daarmee kun je de loc een stukje door laten rijden. Met een tweede speciale actie kun je die loc ook weer laten stoppen en die speciale actie reageert dan op de melder van de tweede gewenste stopplek.
Uiteindelijk kun je de loc met een derde speciale actie weer in het automatisch verkeer brengen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2126 Posts

Geplaatst - 10 nov 2020 :  20:47:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik gebruik hetzelfde systeem voor kopsporen als jij. Al mijn kopsporen bestaan uit twee gedeelten. Het eerste blok is het kopspoor van de gewenste lengte en met twee bezetmelders. Daarachter ligt dan nog een klein blok (ca. 20 cm HO) met één bezetmelder waar een lok naartoe kan rijden.
Ik gebruik dat om een trein die met de loc voorop het kopspoor inrijdt te laten afkoppelen, waarna de loc in het korte eindblok kan achterblijven als een andere loc de trein weer ophaalt.

Door bij aanvullende blokeigenschappen aan te geven dat een te lange trein niet in het eerste stuk mag stoppen, zullen treinen altijd netjes doorrijden tot het eindblok.
Een kortere trein kan wel stoppen in het eerste blok en vervolgens doorrijden naar het eindblok, of de loc kan loskoppelen en afrangeren naar het eindblok.

Dit werkt bij mij zonder problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

prehorst

Netherlands
566 Posts

Geplaatst - 10 nov 2020 :  21:06:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco.

Heb je al gekeken of de optie perronsporen ( in de handleiding omschreven op blz 161 ) de oplossing s van jouw vraag.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst ( Spoor-N -selectrix-2000 - decoder63 - Roco - Trix - kato - fleischman - Koploper versie 9.4 )
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  12:40:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Ik gebruik hetzelfde systeem voor kopsporen als jij. Al mijn kopsporen bestaan uit twee gedeelten. Het eerste blok is het kopspoor van de gewenste lengte en met twee bezetmelders. Daarachter ligt dan nog een klein blok (ca. 20 cm HO) met één bezetmelder waar een lok naartoe kan rijden.
Ik gebruik dat om een trein die met de loc voorop het kopspoor inrijdt te laten afkoppelen, waarna de loc in het korte eindblok kan achterblijven als een andere loc de trein weer ophaalt.

Hallo Dirk,

Ik denk dat dit in de richting komt van wat ik wil, ga het uitproberen.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  14:33:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het werkt (met wat aanpassingen)!

Ik heb niet zoveel ruimte dus de opstelsporen zijn ook niet zo lang.
De twee betrokken blokken zijn elk ca 60 cm lang. En ze worden (tot nu toe) uitsluitend dmv een vaste route bereden.
De aanpassing is dat ik de binnenkomst melder / rails van het laatste blok als stopsectie aan het eerste blok heb toegevoegd. Het tweede blok heeft nu alleen een stopmelder.
Om te zorgen dat de lange trein in het eerste blok ver genoeg doorrijdt doe ik in de vaste route stoppen op de 3de melder met 25 cm doorrijden.

Werkt perfect en het sporen- en blokkenplan blijft overzichtelijk.
Ik ga het ook op twee andere sporen toepassen.

Bedankt voor het meedenken,
Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2126 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  19:36:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Mooi dat het werkt. Met alle plezier meegedacht.
Zelf gebruik ik de optie in 'Aanvulling blokgegevens' om een te lange trein voor het eerste blok niet te laten stoppen in het eerste blok. Bij mij werkt dat in ieder geval ook goed.
Sommige van mijn kopsporen zijn behoorlijk lang (180 cm), maar er zijn er ook van 70 cm

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  19:43:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Zelf gebruik ik de optie in 'Aanvulling blokgegevens' om een te lange trein voor het eerste blok niet te laten stoppen in het eerste blok. Bij mij werkt dat in ieder geval ook goed.


Hallo Dirk,
Die optie gebruik ik nu ook in een ander blok. Morgen eens kijken of ik dat voor dat andere blok ook ga gebruiken. Dit lijkt mij iets minder afhankelijk cq universeler dan het in de vaste route te doen.
Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1505 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  20:20:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar als je niet stopt in het eerste blok, kun je daar toch ook geen treinlengte opslaan (en dus daarna ook niet ophalen)?

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  21:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dat gaat wel, zo werkt het hier al jaren.

@ Marco,

Om lengte te besparen laat ik de binnenkomende loc voor de trein staan. Er wordt alleen ontkoppeld, de koppeling is dan voorontkoppeld.

Download Attachment: Lieren7_20201101_182746.zip
126,57 KB

Het betreft tabblad 2 blok 27 en 26. De vaste route "Blokkendoostrein locwissel Spoor 11A".
De bezetmelder van blok 26 en de stopmelder van blok 27 zitten op hetzelfde railtje aangesloten.
Als de trein binnenkomt rijdt deze naar het einde van blok 27, de hele trein past in blok 27. De trein moet hier stoppen want blok 26 is te kort voor de hele trein. Als de trein gestopt is wordt de treinlengte en het treintype opgeslagen in blok 27.
De losse loc kan nu wel naar blok 26 omdat hij nu kort genoeg is en er in de vaste route inrijden bij bezetmeldingen is toegestaan. Nu wordt ook de ontkoppelrail geactiveerd.
In de communicatie logging kun je zien dat Koploper de loc wil laten wegrijden, maar zet hem ook direct weer stil. Je ziet de loc niet eens bewegen.
Als de loc voor Koploper in blok 26 staat kan een eventueel wachtende loc de trein aan de andere kant van de trein op gaan halen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1505 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  21:47:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Zoals jij het doet werkt het natuurlijk.
Maar zoals ik Dirk begrijp zou hij de trein direct door laten rijden naar blok 26 en daar pas stoppen.
Dan zou ik niet weten hoe je de treinlengte nog in blok 27 kunt opslaan.
Maar misschien snap ik Dirk gewoon niet.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 11 nov 2020 :  22:02:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Het tweede deel van Dirk zijn bericht begrijp ik ook niet.
Volgens mij moet er altijd gestopt worden om een treinlengte, treintype op te slaan in een blok of zelfs maar een treintype te wijzigen.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 12 nov 2020 :  12:19:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Maar als je niet stopt in het eerste blok, kun je daar toch ook geen treinlengte opslaan (en dus daarna ook niet ophalen)?

Ik stop in het eerste blok. Maar omdat de trein daar niet in past rij ik na de stopmelder 20 cm door. De trein staat nu voor Koploper nog in het eerste blok maar fysiek voor een deel ook in het laatste blok. Maar dat is geen probleem.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1505 Posts

Geplaatst - 12 nov 2020 :  13:16:27  Toon profiel  Reageer met citaat
We praten denk ik langs elkaar heen.
Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf, met twee blokken gaat het zeker lukken.
Maar Dirk zegt daarbij aanvullend:
"Zelf gebruik ik de optie in 'Aanvulling blokgegevens' om een te lange trein voor het eerste blok niet te laten stoppen in het eerste blok."

Jij stopt (zoals koploper het tenminste ziet) wel in het eerste blok. Je kunt dan de treinlengte opslaan en daarna de loc een blok verder sturen, nodig om aan de andere kant een verse loc te kunnen aankoppelen. Jan laat zien dat je Koploper de illusie kunt geven dat het de aankomende loc een blok verder stuurt, zonder dat de loc daarbij van zijn plaats hoeft te komen.

Maar Dirk laat de trein dus niet stoppen in het eerste blok, dat is namelijk wat je in aanvulling blokgegevens kunt vastleggen.
Dan zit je dus met het probleem dat je in dat blok ook de treinlengte niet kunt opslaan.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 12 nov 2020 :  14:19:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

We praten denk ik langs elkaar heen.
Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf, met twee blokken gaat het zeker lukken.
Maar Dirk zegt daarbij aanvullend:
"Zelf gebruik ik de optie in 'Aanvulling blokgegevens' om een te lange trein voor het eerste blok niet te laten stoppen in het eerste blok."

Jij stopt (zoals koploper het tenminste ziet) wel in het eerste blok. Je kunt dan de treinlengte opslaan en daarna de loc een blok verder sturen, nodig om aan de andere kant een verse loc te kunnen aankoppelen. Jan laat zien dat je Koploper de illusie kunt geven dat het de aankomende loc een blok verder stuurt, zonder dat de loc daarbij van zijn plaats hoeft te komen.

Maar Dirk laat de trein dus niet stoppen in het eerste blok, dat is namelijk wat je in aanvulling blokgegevens kunt vastleggen.
Dan zit je dus met het probleem dat je in dat blok ook de treinlengte niet kunt opslaan.

groet, Huub

Hallo Huub,
We praten langs elkaar heen, komt omdat ik jouw oplossing niet goed had gelezen. Waarschijnlijk omdat ik het op de “Dirk manier” had geregeld.
Om de treinlengte al eerder op te slaan is voor mij een nieuw gezichtspunt en heel slim bedacht. Alleen moet de trein dan wel in het eerste blok passen wat bij mij niet het geval is. Dus de trein zal bij deze implementatie in een keer zonder te stoppen naar het laatste blok rijden. Weet daarom niet of dan de treinlengte in het eerste blok wordt opgeslagen. Paul kennende lijkt me dat dat het geval zal zijn. Zal het eens uitproberen.
Als dit werkt is het een mooiere oplossing dan met die 20 cm doorrijden.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1505 Posts

Geplaatst - 12 nov 2020 :  14:58:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb ook niet echt een oplossing gegeven, alleen dat het met twee blokken moet kunnen. Vervolgens dacht ik dat het voor jou al was opgelost. Maakt niet uit verder.

Over dat opslaan. Stel het spoor bestaat uit twee blokken, eerst blok 1 en daarna blok 2.
Beide blokken zijn te kort voor de hele trein, dus je stopt niet in blok 1 maar rijdt in een keer door naar blok 2, waarbij je vanwege een te lange trein blok 1 bezet houdt. Als je dan na de stop de treinlengte opslaat, zal die in blok 2 worden opgeslagen.
Om de lengte wel in blok 1 op te slaan, zul je Koploper echt het idee moeten geven dat de aankomende loc eerst in blok 1 stopt en daarna in blok 2. Jan heeft daarvoor in mijn ogen een mooie oplossing gegeven.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2126 Posts

Geplaatst - 12 nov 2020 :  16:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco, Huub en Jan,

Allereerst excuses voor het veroorzaakte misverstand.
Ik heb bij mijn oplossing voor het wisselen van een lok het inderdaad zo geregeld dat de trein in het eerste blok stopt en daar ook de lengte wordt opgeslagen. Daarna vindt de lokwissel plaats. Dat kan zonder truc alleen maar met treinen die passen in het eerste blok. Als ze langer zijn zul je de doorrijdtruc van Marco moeten gebruiken, maar dan moet volgens mij spooktreinmelding weer uitschakelen anders gooit die waarschijnlijk weer roet in het eten.
Dat gebeurt natuurlijk allemaal in een vaste route, die nodig is om een en ander uit te voeren.

Bij mij rijden treinen, die te lang zijn voor het eerste blok, altijd door naar het eindblok. Ik ben nog niet aan het experimenteren geweest of je dan toch nog een loc de trein weer kan laten ophalen, de lengte kan overnemen (uit het eindblok) en de tegen het stootblok staande loc kan afkoppelen.

Op dit moment kan ik dat nog niet testen op mijn baan, omdat de kopsporen er nog niet liggen. Ik ga dat nog wel doen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 12 nov 2020 16:23:22
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 12 nov 2020 :  17:10:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Allereerst excuses voor het veroorzaakte misverstand.

Hallo Dirk,
Geen misverstand, wellicht leiden er “meer wegen naar Rome”.
Ik ben de “andere methode” aan het testen maar dat lukt nog niet. Heb daarvoor ook van de betreffende blokken de echte fysieke lengte ingevoerd, tevens voor die blokken “mag niet stoppen bij te lange trein” aangevinkt. Wellicht nog wat vergeten.
Zal het weekend wel worden voordat ik er weer mee verder ga.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2126 Posts

Geplaatst - 13 nov 2020 :  15:31:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Het 'misverstand' zat hem er in, dat jij een te lange trein wilt laten wisselen van loc in een kopspoor dat daarvoor net te kort is, als ik het goed begrepen heb. Je hebt dat opgelost met doorrijden in cm, waardoor de loc in het eindblok terecht komt. Dat is op zich wel een slimme truc.

Bij mij past de trein die moet wisselen wel in het eerste blok en de lok kan doorrijden naar het tweede blok.
Als mijn trein langer is dan het eerste blok van het kopspoor rijdt de trein in zijn geheel door tot in het eindblok. Ik heb daarbij nog niet geprobeerd of er dan ook nog een locwissel kan plaatsvinden. Dat ga ik nog wel doen, alleen heb ik nu even nog geen kopsporen op de baan.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
250 Posts

Geplaatst - 19 nov 2020 :  16:04:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Ik heb de “andere” methode getest maar krijg die niet goed werkend.
Blijf “mijn” methode gebruiken (cm doorrijden na laatste bezetmelder), dat de trein in het volgende blok komt is niet erg omdat dat een kopspoor is. Wel bij eigenschappen blokken regelen dat laatste blok vrij moet zijn.

Iedereen bedankt voor het meedenken en het geven van mogelijke oplossingen. Ook als je die niet aan de praat krijgt leer je er toch weer iets van.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet] , Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders

Bewerkt door MRdirect op 19 nov 2020 16:05:15
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina