Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 3262
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijweg resetten voor Loc die onterecht stilstaat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Treintjesknutsel

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 29 okt 2020 :  20:30:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Mijn eerste bericht op dit forum. We hebben een clubbaan bij Baroniespoor, bestuurd door Koploper via Dinamo.
Het komt af en toe voor dat een loc niet weg wil rijden, waardoor we de melding krijgen dat de loc onterecht stil staat in dat blok Na standaard 90 seconden - al terug gebracht naar 30 seconden).
De rijweg is geclaimd en geel. Indien de rijweg kruist met hoofdspoor, dan valt het treinverkeer op dat hoofdspoor stil.
We zitten niet continue aan de pc te kijken, maar lopen langs de baan.
We hebben gezien dat we een logische actie kunnen maken op basis van 'blok met foutmelding'. We hebben alleen nog niet ontdekt hoe we de rijweg gereset kunnen krijgen nadat we de loc hebben gestopt of die rijweg hebben geblokkeerd...
De bedoeling is om de treinenloop nog op gang te houden en minder hinder te hebben van 'loc staat onterecht stil'.
We onderhouden onze locs goed en poetsen de baan, maar een ontsporing of hapering van loc kan nog steeds gebeuren zonder dat we dit direct opmerken.

Wat is er mogelijk met Koploper?

Groetjes, Arie

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 29 okt 2020 :  21:44:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Arie,

Dit is zeker niet de meest eenvoudige vraag. Ten eerste en daar twijfel ik niet aan dat jullie sporen en wielen perfect kuisen. Maar in eerste instantie is het belangrijk te achterhalen waarom blijft een loc staan ? Want dit komt echt niet van koploper uit. Op dat moment weet koploper niet wat er moet gebeuren. Koploper kan treinen wel in alternatieve wegen gaan sturen als die daar zijn. Maar dit is zo afhankelijk van riidt je via variabele routes of vaste routes. Dat duwtje aan de stilstaande trein kan koploper niet geven.

mvg

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Treintjesknutsel

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 30 okt 2020 :  10:46:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Marcel

We rijden met variabele routes om bv geen personentreinen op het rangeerterrein te laten komen en geen goederentreinen langs het perron.
De boven beschreven situatie is dus een goederentrein die van het rangeerterrein zou moeten vertrekken en dan op de dubbelsporige hoofdlijn komt waarbij eerst het ene hoofdspoor gekruist wordt om op het andere te komen.

Stel je een open dag voor ('vroeger') waarbij er allerlei mensen rond de baan staan, dan kom je niet snel bij die loc om hem een duwtje te geven (of terug op de rails te zetten). Dan zouden we snel handmatig bij onterecht stilstaan van die goederentrein op zijn vertrekspoor de noodstop bedienen en automatisch rijden stoppen, waarna de wisselstraat handmatig kan worden vrijgegeven en het verkeer op de hoofdlijn niet tegengehouden wordt....

Dit is dus niet in Koploper te automatiseren?

Groetjes, Arie
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 okt 2020 :  12:33:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat kan toch allemaal geen enkel probleem, loc of trein uit automatisch bedrijf nemen. En dan de wisselstraat vrijgeven.

Daar is allemaal in voorzien binnen Koploper.
Doe via het rijwindow van de desbetreffende loc.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 30 okt 2020 :  21:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Arie,

Wim bedoeld in het rijwindow (zie attachment)

grts

Marcel

Download Attachment: rijgedrag.jpg
79,19 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Treintjesknutsel

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 31 okt 2020 :  10:33:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Wim, Marcel

Het rijwindow is helemaal bekend en dat had ik ook al beschreven in mijn reactie.

Bedankt voor het meedenken. Case closed wat mij betreft.

Groetjes, Arie
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 31 okt 2020 :  12:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Arie,

Je uiteindelijke vraag was om dit proces te automatiseren. Maar dat is jammer genoeg niet mogelijk. Maar verder nog veel succes met de club. En hopelijk kunnen we vlug terug naar een open dag komen kijken.

Spoorse groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 31 okt 2020 :  14:19:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Arie,

Zoals de vorige schrijvers ook al gezegd hebben heb je er niet veel aan om de rijweg te resetten, de trein staat dan nog steeds stil.

Op beurzen zie je mensen wel eens een dreun tegen de baan geven om treinen weer opgang te krijgen.

Koploper geeft sowieso een melding als er een trein stilstaat.
Je kunt ook een logische actie aan maken die waar wordt bij een stilstaande trein, deze logische actie wordt dan 1 seconde waar.
Met een speciale actie kun je dan een adres schakelen bij waar worden van de logische actie. Als je dan nog een speciale actie aanmaakt die hetzelfde adres de andere kant op schakelt bij niet waar worden, dan kun je hiermee een bi-stabiel relais mee aansturen. Is die ene seconde te kort dan kun je bij deze laatste speciale actie een tijdvertraging opgeven.
Ik heb het net op mijn baan geprobeerd met een lampje en dat werkt goed.
Wat je er dan mee gaat aansturen moet je zelf maar bekijken, maar te denken valt aan een grote lamp boven de baan zodat je weet dat er wat aan de hand is, of trilmotoren onder de baan.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 31 okt 2020 :  15:06:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Het voordeel van de rijweg resetten, is dat andere treinen die wissels weer kunnen gebruiken. Je kunt dan in alle rust naar de onwillige trein om die een zetje te geven. In zoverre begrijp ik de wens in hun situatie wel.
Als je bij de helptekst van speciale acties het stukje bij controle op aankoppelen leest, wordt de indruk gewekt dat wat ze willen op zich wel mogelijk zou moeten zijn, al is het dan via een omweg. Maar in de simulatie krijg ik het niet voor elkaar. De betreffende loc krijgt wel een noodstop, maar de wisselstraat wordt vervolgens niet vrijgegeven.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 31 okt 2020 :  16:01:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huib,

Dat gaat inderdaad niet, de wisselstraat blijft bezet.
Vroeger heb ik mijn aankoppel controles simpeler gedaan, hierbij reed de loc door tot het eind van het volgende blok. De wisselstraat werd dan wel vrijgegeven, maar dan moet je wel een rijdende loc hebben.
Als je de loc vroeger laat stoppen (hier stopt hij nu al na een paar cm), hij heeft dus het eind van het volgende blok nog niet bereikt, dan blijft de wisselstraat bezet.

In het geval van Arie weet je niet waar de trein stilvalt, dat kan net zo goed op een wissel zijn. Dan wordt het gevaarlijk om een wisselstraat zomaar vrij te geven.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina