Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 109 / Bezoekers Vandaag: 246
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Goederentrein mag niet keren en wacht in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kruismuis

Netherlands
58 berichten

Geplaatst - 21 okt 2020 :  18:36:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
beste mensen,
Ik heb een paar treinstellen klaar en die mogen keren. Ik heb de blokken aangepast op diverse plaatsen bij stations. Van o.a. blok 26 mag een treinstel keren en naar 17 rijden. De goederentrein (7) wordt geacht via de keerlus 31,32 te rijden. Een goederentrein mag niet zomaar achteruit (keren).

De goederentrein rijdt niet naar de keerlus maar wenst te keren in blok 26, wat deze trein niet mag. Koploper heeft kennelijk bij rijden volgens bestemming gekozen voor een verboden route.

De vinkjes "Keren naar" zijn bekeken. Ik hoop dat ze allemaal goed staan. Ik zie in blok 26 geen fouten.
Hoe voorkom ik dat koploper een verboden route gaat proberen te rijden. Waar zit het probleem?

Download Attachment: Kruizinga.zip
35,13 KB

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 21 okt 2020 :  20:22:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hidde,

Volgens mij kan je dit oplossen door in de variabele treinroute van de goederentrein een richtingsverbod op te nemen (zie bijlage). Ik heb alvast van 26 naar 17 komende uit 27 aangevinkt.

grts

Marcel

Download Attachment: Treinrout.jpg
47,28 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 23 okt 2020 :  08:49:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Een trein kan alleen keren indien:

Onderhouden locomotieven: Er een vinkje staat bij "Treinstel".
of
Rijwindow: er een vinkje staat bij "Trek/duw combinatie".
of
Aanvulling blokgegevens: Er een vinkje staat bij "Alle locomotieven mogen keren".
of
Vaste treinen route: gegevens blok: Er een vinkje staat bij "Keren in dit blok toegestaan".

Een variabele route zou dan niet nodig zijn.

In demomode werkt het hier goed, met stoomloc 41001 geprobeerd.
Kun je aangeven met welke trein het bij jou niet goed werkt en wat je dan doet.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 23 okt 2020 :  16:10:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

In zijn eerste post heeft Hidde de bewuste trein vermeld. Goederentrein 23014 met nr 7. Bij de gegevens van het bloktype stations-parade heeft Hidde een vinkje gezet bij "Keren treinstel/trekduw toegestaan". Dit zal hij moeten verwijderenen en een vinkje zetten bij onderhouden locomotieven bij treinstel.

Groeten

Marcel

Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 23 okt 2020 :  18:15:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marcel,

Inderdaad het is loc 23014, goed gezien.

Hidde wil dat de loc niet keert.
Het vinkje bij bloktype heeft volgens de handleiding geen invloed op de 23014 omdat in het rijwindow en bij onderhouden locomotieven geen vinkjes bij resp. trek/duw combinatie en treinstel staan.

In demomode rijdt ook de 23014 door de keerlus en keert niet.

Er is iets anders aan de hand denk ik.

Groeten,

Jan

Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 24 okt 2020 :  15:00:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Heren,
Met genoegen jullie antwoorden gelezen. Ik blijf hangen aan de laatste opmerking.

Een treinstel mag keren. Getrokken trein mag niet keren.
Het vinkje keren in blok naar blok is nodig omdat koploper een voor / achteruit kommando moet geven.

Alleen een trein die treinstel is mag keren, de rest niet. Waar staat het vinkje dat trein 7 denkt dat hij een korte route mag nemen. Wat hij niet doet omdat het niet mag. Ik zal het nog eens naspelen in het echt.

Helaas weer erg veel hinder van spontane spookmeldingen dus ik ben met van alles tegelijk bezig. (ombouw loks naar digitaal, Afregelen rijtuigkoppelingen op gelijke hoogte, doorgebrande wisselbediening vervangen met de bijhorende externe losse decoder, aangezien er kennelijk te lang signaal wordt gegeven. Lokomotieven pakken per ongeluk draden die van bovenliggende niveau's naar onder het complex lopen. De kop-lopers, de treinstellen, die te ver doorrijden omdat ze nog moeten leren remmen, dus boem, enz enz ).

Mijn gps in de auto wil mij ook wel eens over een fietspad sturen. Maar ik mag dat niet. Dat is altijd een kaartfout.
DE kaartfout in Koploper kan ik niet vinden.
Het instellen van een richtingverbod voor alle andere treinen dan treinstellen gaat wat ver denk ik. Dat zou tegen de geest van het programma zijn.

Vandaag geen tijd. Volgende week zal ik proberen onder laboratorium omstandigheden dezelfde fout weer te laten plaats vinden. In jullie demo ging het goed. Waarom ging het hier fout.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 24 okt 2020 :  15:44:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet je zeker dat de trein op de plek en in de richting rijdt waarvan koploper denkt dat het is? Ik heb het ook na proberen te spelen, maar dat is me niet gelukt, ook niet met handmatig blokkeren van blok 24 en 32.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 04 nov 2020 :  19:09:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Heren hulpverleners,

Het heeft even geduurd maar nu staat weer een lok vast op blok 26 te wachten om naar 17 te rijden.

Dat mag alleen een treinstel en geen rangeerlokje. Op blok 32,31 en 33 staat niemand. Waarom wil met alle geweld treinlokje 44 met twee wagonnetjes achteruit blok 17 op. Dan kan natuurlijk niet want hij mag niet keren.

In deze acute situatie heb ik een backup gemaakt. Ik hoop dat iemand slim en volhardend is om deze situatie te analyseren.

Locomotief 52 is vandaag hersteld met een nieuwe lokdecoder en rijdt zonder span.

Download Attachment: Kruizinga.zip
41,76 KB

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 nov 2020 :  19:38:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier gaat het gewoon goed, de trein gaat naar blok 32.

Als dit bij jou gebeurt, kun je dan eens in het rijwindow van die loc met je rechtermuisknop klikken in het veld achter "Huidig blok" en dan kiezen voor "toon afgelegde route (laatste 5)". En welk blok staat dan onderaan (naast "automatisch"). Is dat B: 17 of iets anders?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 15 nov 2020 :  21:00:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Huub. Dan moet het eerst weer gebeuren. Zal er op letten. En dan opdracht beantwoorden.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina