Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 9428
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Afspelen geluidsbestand
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

koploper

Netherlands
25 berichten

Geplaatst - 26 sep 2020 :  16:31:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb 2 maal een overweg in mijn baan gemaakt. Bij het passeren van een overweg dient het geluid van een bel te worden afgespeeld.
Hiervoor heb ik een speciale actie gemaakt Aansturing geluid overweg OR totaal, waarmee het betreffende geluidsbestand kan worden afgespeeld als één van beide overwegen wordt gepasseerd.
Dit functioneert wel, maar je hebt dan niet de optie om het geluid
te herhalen zolang de overweg is gesloten.
Als ik probeer ditzelfde geluidsbestand onder dezelfde voorwaarden af te spelen middels de speciale functie Aansturing geluid overweg OR totaal DO, functioneert dit vreemd genoeg niet. Deze speciale functie gebruik ik om een relais te schakelen dat de geluidsuitgang van de computer verbindt met de betreffende luidspreker. Dit moet dus ook gebeuren, op het moment dan één van de twee overwegen wordt gepasseerd. In deze speciale functie heb je wel de mogelijkheid om het afspelen van het geluidsbestand te herhalen.
Weet iemand waarom dit niet zo werkt ?

Robert


Download Attachment: Baan2.zip
23,54 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 sep 2020 :  16:37:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Denk dat het sleutelwoord Sequensen is.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

teppp01

Netherlands
86 Posts

Geplaatst - 26 sep 2020 :  17:19:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Het probleem is ook dat KPL, maar 1 geluid tegelijk kan afspelen.
Dus als hij al ergens mee bezig is komt er geen bel, dit had ik ook en irriteerde mij mateloos.
De oplossing hiervoor zou kunnen zijn een Wave trigger van Sparkfun,
Dit bordje kan 16 geluiden naar keuze tegelijk afspelen, aangestuurd door bv wisseluitgangen.
Bij mij werkt dit perfect.

kijk hier maar eens na;

https://www.antratek.nl/wav-trigger

ook heb je voor de programmering deze nodig,

https://www.antratek.nl/ftdi-basic-breakout-5v

Er zijn vast ook nog wel andere oplossingen maar ik heb hier ooit voor gekozen en dit werkt bij perfect.

Doe er je voordeel mee.

Piet Tepper



Rij sinds 18 jaar met Koploper (nu 9.4), Intellibox en Trix Express met OC32 en dec63
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 26 sep 2020 :  17:59:32  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Piet, het was me bekend, dat koploper slechts 1 geluidsbestand tegelijk kan afspelen. Op dit moment is er ook maar 1 geluidsbestand geprogrammeerd en het afspelen hiervan lukt dus niet in de gecombineerde (adres schakelen en bestand afspelen) speciale actie.

@ Wim, als het niet te veel moeite is, kun je me dan uitleggen, waarom wel het relais (adres 105) wordt geschakeld, maar niet het geluidsbestand wordt afgespeeld, als één van de twee aangevinkte logische acties van de speciale actie Aansturing geluid overweg OR totaal DO waar wordt ?

Robert.

Bewerkt door koploper op 26 sep 2020 20:12:51
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 26 sep 2020 :  20:43:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Kun je het geluidsbestand niet verlengen en dan gaan werken met een aan- en uitschakelsysteem?

Zelf heb ik bij de aansturing van een AKI gemerkt dat wanneer een logische actie (AKI veilig) wordt ingeschakeld als een vergelijkbare logische actie van een ander spoor ook actief is, de AKI niet op veilig schakelt. Kennelijk kan een speciale actie niet twee maal door een logische actie op aan of uit worden gezet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 27 sep 2020 :  15:33:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Robert,

Net geprobeerd in je database.
Het was voor mij wat verrassend, maar blijkbaar is het afspelen van het geluid gekoppeld aan de 'recht'-stand van het adres dat geschakeld wordt.
Als je bij 'wat dan doen' kiest voor "Adres: recht (waar) of afbuigend (niet waar)", dan speelt het geluid netjes herhalend af als een van de voorwaarden waar wordt.
Nu speelt hij ook herhalend af, maar juist als alle voorwaarden niet waar worden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 27 sep 2020 :  22:30:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ik heb de speciale functie ook hier aangepast en het werkt nu.
Bedankt voor het meedenken.

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina