Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 356 / Bezoekers Vandaag: 1967
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Kolenkraan bediening
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jtspoor

55 berichten

Geplaatst - 11 jun 2020 :  16:35:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Op mijn baan is in het bbw een kolenkraan gepland.
Het voornemen is om deze kraan mbv koploper met een arduino en 2 servo's in de kraan te bedienen.
het arduino programma om de twee servo's te bedienen in een kraan is op onze treinclub al gerealiseerd ( gaat met een drukknop en dan start de afloop).
Binnen koploper is een kraanmacro aanwezig maar ik heb geen idee of en hoe dat een willekeurige kraan met 2 servo's daarmee kan worden aangestuurd.
Ik ben aan het proberen geweest om het twee schakelaars en speciale en logische acties te realiseren maar kom er niet uit.
Wie kan helpen?
Jan

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 12 jun 2020 :  14:12:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de kraammacro's wordt opgenomen hoe je de kraan bedient en als je dat later afspeelt, zie je diezelfde beweging weer opnieuw.
Als jouw kraan met dezelfde commando's bestuurd kan worden als een van de kranen, zal dat ook daarmee werken.
Maar met logische en speciale acties en eventueel sequenzen kun je het ook bereiken en ben je wat flexibeler.

Maar zoals ik het van je begrijp, zit de hele afloop al in de arduino en moet het alleen op het juiste moment gestart worden. Dan snap ik niet goed waar je niet uitkomt, want dat is niet zo moeilijk.

Dus kun je wat meer uitleg geven met welke commando's je je kraan bestuurt, wat je uiteindelijk wilt bereiken en wat koploper hierbij voor zijn rekening moet nemen?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 12 jun 2020 :  21:59:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,wat ik graag zou willen is in blok 12 een kolentrein ontladen en in blok 7 een stoomlok van kolen voorzien.
De kraan staat tussen bl 7 en 12 en bij het ontladen en bekolen anders door de arduino wordt gestuurd, wisseldecoder recht resp afbuigend daartoe actie en logische actie aangemaakt maarik krijg de schakelaar niet aan de praat.
Voor de goede orde heb de bck bijgevoegd.
De kraanmacro kan ik denk ik niet gebruiken omdat de genoemde kranen niet op een willekeurige kraan resp decoder passen.

[https://www.koploperforum.nl/post.asp?method=Reply&TOPIC_ID=6521&FORUM_ID=4#b]Download Attachment: AlmtalWR_20200612_214718.zip
24,06 KB

Download Attachment:[/b] AlmtalWR_20200612_214718.zip
24,06 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 12 jun 2020 :  22:19:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Is de schakelaar omdat je dat wilt of omdat je denkt dat dat moet?
Het kan met, maar zonder is simpeler. Je kunt het wisseladres rechtstreeks uit een speciale actie aansturen, zonder tussenkomst van een schakelaar.
Het kan dus ook wel met, maar dan wordt het wat ingewikkelder.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 13 jun 2020 :  08:32:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb de schakelaaraangelaakt omdat ik veronderstelde dat je die altijd nodig hebt. zoals je in de bck kunt zien heb ik dat steeds gedaan, wellicht voordeel is dat je in demo mode kan zien dat eea werkt.
Sta uiteraard open voor jouw oplossing mbt de kraan bediening.
Als het elders ook simpeler kan idem.
MVG Jan

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 jun 2020 :  09:55:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan zou ik de schakelaar weghalen, of het werkt kun je in de communicatielogging zien. Het voordeel is dan ook dat adres 80 niet geïnitialiseerd wordt.

En verder ben je er volgens mij al bijna.
Het lossen begint zodra een loc stilstaat in blok 7.
De logische actie kolentrein ontladen regelt dat moment.

Van de logische acties "locomotief bekolen" (tip: altijd unieke omschrijvingen gebruiken bij logische acties, anders wordt het wel heel verwarrend) verwijder je er een. Dat kan pas nadat je daarvan het vinkje bij de speciale actie "locomotief bekolen" hebt weggehaald.
De overgebleven logische actie "locomotief bekolen" zet je op dezelfde manier op als de logische actie "kolentrein ontladen", alleen kijk je nu naar blok 12 i.p.v. blok 7.

Is het alleen nog de vraag wat er gebeurt als blok 7 en 12 kort na elkaar bezet worden. Het ligt eraan hoe de arduino is geprogrammeerd of dat bezwaarlijk is of niet. Mocht dat onwenselijk zijn, moet je nog wat extra's doen aan logische acties en sequensen.

Maar eerst maar eens kijken of het op deze manier werkt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 13 jun 2020 :  12:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub, bedankt.
Als ik je oplossing lees is het inderdaad simpeler dan ik dacht.
Het wel of niet een schakelaar is als ik je goed begrijp slechts het verschil van wel of niet initialiseren.
Ga dit binnenkort proberen en houd je op de hoogte.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 13 jun 2020 :  12:50:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is een beetje kort door de bocht.
Een schakelaar die gekoppeld is aan een wisseladres wordt meegenomen bij een initialisatie. Is dacht ik niet uit te schakelen.
Maar je hoeft een schakelaar niet per se aan een wisseladres te koppelen, je kunt er ook een logische actie mee zetten.
Eigenlijk gebruik je een schakelaar voor twee dingen: om iets handmatig aan of uit te kunnen zetten of als indicatie van een logische actie.
Als je met de schakelaar een logische actie zet, geeft die schakelaar het ook aan als die logische actie door iets anders dan de schakelaar waar wordt. Dat zou bij jou een optie kunnen zijn, maar kijk eerst even of het zo werkt zoals je wilt, die schakelaar kan altijd nog worden toegevoegd.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 15 jun 2020 :  11:06:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen Huub,
Heb je de wijziging in lok bekolen doorgevoerd en toegevoegd dat kraan weer naar de opslag draait als lok/trein weer het blok verlaat.
De schakelaar heb ik laten zitten en die spreekt nu aan als lok/trein in blok stil staat en gaat weer uit als lok/trein blok verlaat.
Ook met 2 treinen wordt er geschakeld maar of dat correct gebeurt kan ik in de demo mode niet zien, zien we later wel.
Als uitdaging wil ik nog proberen of ik het met een ordinaire servodecoder ook voor elkaar krijg, veronderstel dat het met spec,log acties en sequensen moet lukken.
Bedankt voor je hulp , als je suggesties hebt voor de uitdaging stel ik dat uiteraard zeer op prijs.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 15 jun 2020 :  19:50:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Volgens mij zou dat op dezelfde manier moeten kunnen. Koploper geeft een opdracht aan een bepaald adres van een wisseldecoder of schakeldecoder via de centrale. Wat er op dat adres exact voor hardware zit is voor de speciale actie niet van belang.
Het enige dat verschil kan maken is wanneer de arduino de gehele volgorde van handelingen van de kraan bepaalt. Dat zul je bij een rechtstreekse aansturing van servo's inderdaad zelf moeten programmeren via sequensen.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

jtspoor

55 Posts

Geplaatst - 16 jun 2020 :  00:10:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
ik heb wat geprobeerd met sequensen maar ik kom daar niet goed uit.
waarschijnlijk doe ik de combi logische, spec acties en sequensen niet correct. Wellicht kan je mij angeven hoe dat eea moet.
Vast bedankt.
MVG Jan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 jun 2020 :  09:31:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Het principe is als volgt:
- met speciale acties geef je de commando's aan de servodecoders;
- de speciale acties moeten reageren op logische acties, in dit geval logische acties die bij "wanneer waar" op nvt staan
- met een sequens kun je die logische acties met een bepaalde tussentijd waar en niet-waar maken, waarmee je dus met dezelfde tussentijd, middels de speciale acties, opdrachten naar de decoder stuurt.
- je hebt nog één logische actie nodig om de sequens te starten. Dat is eigenlijk de logische actie die je nu al hebt en waarmee je nu de speciale actie start.

Op deze manier moet je het werkend krijgen, maar mijn keuze zou in dit geval toch de arduino zijn.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina