Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 207 / Bezoekers Vandaag: 4092
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 430
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein meteen in stopmelder laten stoppen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Dave

Netherlands
41 berichten

Geplaatst - 27 mei 2020 :  09:49:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi!

Ik ben al een paar dagen aan het testen, heel veel gaat goed
Wat ik alleen niet snap, is dat treinen tot het einde van de stopmelder rijden.
Omdat de isolerende raillas bij aan wissels ligt, staan treinen dus vaak net te dicht op het wissel.

Ik heb de standaard Rocorail als stopmeldstuk gebruik (23cm en was er vanuit gegaan dat de trein stopt zodra deze de stopmelder inrijd.

Ik rij DCC, heb drie melders per blok ( beide uiteinden een stopmelder en daar tussen het spoor gedetecteerd )
De blokken kunnen beide richtingen bereden worden.

Is het een kwestie van langer wachten tot alles heeft leren remmen?

Hopelijk ( vast wel ) kunnen jullie me op weg helpen

MVG Dave

Jakop de Bruin

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  10:27:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is vrij eenvoudig te regelen via Treintypes

Download Attachment: treintypes.jpg
111,83 KB

Bij massa simulatie van 50 naar 0 lager instellen en de trein zal eerder stoppen
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
154 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  10:30:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Zou eerder kijken of de bloksnelheid niet te hoog is.
En is de loc geijkt ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  10:43:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankje!

Beide goede tips om naar te kijken!
Ja de locs zijn geijkt.
De snelheid is 120, ik zou het inderdaad nog lager kunnen zetten.

MVG Dave

Bewerkt door Dave op 27 mei 2020 10:44:47
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1420 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  11:16:50  Toon profiel  Reageer met citaat
De maximumsnelheid van een blok is meestal niet echt van belang. Als die te hoog is, kom je te snel aan in de stopsectie en wordt er sowieso niet netjes afgeremd, maar gaat de snelheid direct naar nul. Dat zie je wel.
Hoe snel je in de stopsectie aankomt, wordt bepaald door de minumumsnelheid van een blok/treintype. Kan zijn dat die aan de hoge kant is.
Kan zijn dat de loc niet op de eerste as wordt gedetecteerd, maar pas als die geheel in de stopsectie staat. En het kan zijn dat de afremvertraging in de decoder een te hoge waarde heeft. Dan staat de loc volgens koploper al stil, maar rijdt die op de baan nog even door.

Leren remmen heeft alleen invloed op het stuk tot aankomst in de stopsectie, dus het tijdig op minimumsnelheid komen.

groet, Huub

edit: aanvulling leren remmen

Bewerkt door hubertus op 27 mei 2020 11:20:42
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  16:33:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Even een update, de massa simulatie naar beneden scheelt erg veel!

Superfijn al die tips

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
79 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  17:40:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Dave,

heb jij nagekeken of de acceleratie/deceleratie instellingen van de decoder optimaal ingesteld staan voor te rijden i.c.m. koploper?
Deze instelling vind je onder CV3 en CV4 in decodersettings. Door de waarde van de settings op 3 of 4 te zetten is de decoder niet langer bepalend voor de mate van snelheidsverandering bij het remmen/versnellen. De massasimulatie in koploper zal dan de grootste invloed hebben.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8

Bewerkt door Patrick Smout op 27 mei 2020 17:41:21
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  17:45:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi !

Ja deze staan beide op 4

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
151 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  19:21:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,
cv 3 op 1 en cv 4 ook op 1 nog beter.

Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  19:23:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Piet

Ik had gelezen dat 4 een mooie waarde is.
Dit omdat de rijstappen van koploper dan mooi “weggepoetst” worden

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
151 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  21:15:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,
Bij al mijn loks staan de cv 3 en 4 op waarde 1.
Het is niet alleen de cv waarde
Een vraagje, wil je de database plaatsen ??
M.V.g Piet

Bewerkt door P de Reede op 27 mei 2020 21:41:50
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 27 mei 2020 :  21:55:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Piet,

CV 3 en 4 staan beide op waarde 4

hopelijk is het uploaden gelukt ;)
Download Attachment: Rheinburg2.zip
11,12 KB

MVG Dave

Bewerkt door Dave op 27 mei 2020 21:56:32
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
696 Posts

Geplaatst - 28 mei 2020 :  08:41:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik volg jou baanbouw op het BNLS forum en zie je filmpjes. Wat jij wilt kan wel maar dan moet jouw baan ongeveer 5x zo groot worden.

Jouw bloksnelheden zijn 120 km/hr of lager terwijl je lokomotieven geijkt zijn tot ongekende hoogte. Je rijdt dus op een beperkt aantal stappen.

Wat ik zou doen: kijken welke snelheid op jouw baantje realistisch is en daar je "lokomotieven" op aanpassen (max. snelheid in de decoder dus aanpassen). Voorts "max, gem en min" bepalen in "treintype" en tot slot een realistische massa simulatie (optrekken /afremmen) die ook weer bij jouw baantje past. Dan alles opnieuw ijken en er gaat weer opnieuw remmen geleerd worden.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 28 mei 2020 :  10:23:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ben

Bedankt voor de tip!

Het lijkt mij alleen niet nodig, koploper moet de snelheid regelen en dat gaat goed.
Alleen het iets eerder in de stopmelder stoppen is/was het probleem.

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
696 Posts

Geplaatst - 28 mei 2020 :  11:00:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Oké Dave.
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
151 Posts

Geplaatst - 28 mei 2020 :  14:05:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke!!!
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave

Hoi Ben

Bedankt voor de tip!

Het lijkt mij alleen niet nodig, koploper moet de snelheid regelen en dat gaat goed.
Alleen het iets eerder in de stopmelder stoppen is/was het probleem.

MVG Dave


Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 12 jun 2020 :  16:17:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi!
Ik heb al heel veel hulp een nuttige tips gehad, maar ik heb toch nog een vraag.
Misschien vraag ik het dubbel, mijn excuses in dat geval.
Het punt is dat ik de logica erachter niet begrijp en dat irriteert me haha.

Voor mijn beeldvorming, ik heb een railstaaf van 23cm geďsoleerd, hier zit een bezetmelder met stroomdetectie op.

Ik,dacht, zodra hier “ bezet wordt gemeld” stopt de trein.
Dit gebeurd niet altijd en voor mijn gevoel ( het zal vast niet) willekeurig.

Het lijkt me dat bij een losse loc hij ‘m helemaal tot het einde van de Rail wilt zetten.
Dus net niet over de 2e isolerende las.
Hij schiet ook niet door en kruipt echt tot de laatste mm.

Het onhandige hiervan is dat bij een aantal wissels de loc net buiten profiel vrije ruimte komt.

Hopelijk kan iemand mij eenvoudig uitleggen hoe het remmen in z’n werk gaat?

Alvast bedankt weer voor de moeite,
!



MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1420 Posts

Geplaatst - 12 jun 2020 :  16:36:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Een loc moet op minmumsnelheid aankomen in de stopsectie, zo niet dan wordt direct de snelheidsopracht 0 verstuurd. Het aankomen in de stopsectie is het moment waarop de loc gedetecteerd wordt. Dat hoeft niet de eerste as te zijn.
Wat er gebeurt als de loc wel op minimumsnelheid in de stopsectie aankomt, is afhankelijk van je instellingen in Koploper en in je locdecoder.
Je kunt ervoor kiezen om direct te stoppen, in dat geval geeft koploper direct de snelheidsopdracht 0. Afhankelijk van de massasimulatie in je decoder komt de loc dan direct of met vertraging tot stilstand.
Dit is niet de standaardinstelling van Koploper, standaard wordt er namelijk netjes afgeremd en daarbij speelt de de massasimulatie in koploper (die Jakop noemde) een rol. Maar ook hier geldt, als de massasimulatie in de loc groter is dan in koploper, zal de loc nog doorrijden als Koploper de snelheidsopdracht 0 al heeft verstuurd.
Gebeurt er in jouw ogen iets raars, laat de communicatielogging meelopen en vink daarbij 'communicatie locomotieven', 'Bezetmelding: wijzigingen' en 'Te hard in stopsectie' aan. Dan kun je zien wat koploper doet.

Groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 12 jun 2020 :  16:58:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Dankje voor de duidelijke uitleg!
Dat loggen is ook een goede tip voor een rustig moment.
Als ik het zo lees is denk ik de oorzaak dat de remsimulatie in de decoder op 4 staat.
Een keer mee spelen om dat toch lager te zetten.



MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
151 Posts

Geplaatst - 21 jun 2020 :  20:30:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave

Hoi Huub,

Dankje voor de duidelijke uitleg!
Dat loggen is ook een goede tip voor een rustig moment.
Als ik het zo lees is denk ik de oorzaak dat de remsimulatie in de decoder op 4 staat.
Een keer mee spelen om dat toch lager te zetten.



MVG Dave

Hallo Dave,
Bij al mijn loks staan de cv 3 en 4 op waarde 1.


M.V.g Piet


Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 21 jun 2020 :  20:33:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Piet,

Dat heb ik nu ook gedaan.
Alles staat op 1 en in koploper op meteen stil staan.
En toch kruipen een aantal locs door tot het einde van het geďsoleerde stopmeldgedeelte.

Ik snap nog steeds niet waarom ze niet meteen stoppen.

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
151 Posts

Geplaatst - 21 jun 2020 :  21:06:37  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave

Hoi Piet,

Dat heb ik nu ook gedaan.
Alles staat op 1 en in koploper op meteen stil staan.
En toch kruipen een aantal locs door tot het einde van het geďsoleerde stopmeldgedeelte.

Ik snap nog steeds niet waarom ze niet meteen stoppen.

MVG Dave



De ICE/TGV treinen soms
Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 21 jun 2020 :  21:48:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Alles, terwijl alles op minimaal staat.

Keertje gaan loggen wanneer ik wat tijd en rust heb.

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2076 Posts

Geplaatst - 22 jun 2020 :  21:35:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,

Domme vraag misschien, maar heb je nog 'Doorrijden in cm' in bepaalde blokken staan. Dan rijdt de trein inderdaad op minimumsnelheid nog een stuk door.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Dave

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 22 jun 2020 :  22:38:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Zeker geen domme vraag, maar nee haha.

MVG Dave
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
151 Posts

Geplaatst - 22 jun 2020 :  23:39:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dave,
Bij instellingen per database.
Algemeen Remmen/spook/massa.
Initiële tijd om te remmen verlaat te starten staat nu op 60 zet dat op 3.

Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina