Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 215 / Bezoekers Vandaag: 2398
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 447
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 niet tijdig stoppen op kop spoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kuiper

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 22 mei 2020 :  16:57:04  Toon profiel  Reageer met citaat
mijn DE2 GAAT NAAR KOP SPOOR2 MAARSTOPT NIET OP TIJT kan iemand daar eens naar kijken/

2020129205416_Zweedam.zip

Wim Ros

Netherlands
6057 Posts

Geplaatst - 22 mei 2020 :  17:20:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Schreeuwen is nergens goed voor.

Maar is dat in een bepaalde richting, dus als de trein voor of achteruit gaat, en nemen de eerste wielen wel stroom af? Lijkt mij dus meer een contact probleem dan een Koploper probleem. Neem aan dat andere treinen wel tijdig stoppen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kuiper

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 22 mei 2020 :  19:16:51  Toon profiel  Reageer met citaat
het vreemde is dat de eerste bezet melder max uit blok geeft en de tweede en laatste min uit treintype [door rijden in cm.] heb de trein omgekeert met zelfde resultaat. schreeuwen is niet de bedoeling dog eenslordigheidje.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6057 Posts

Geplaatst - 22 mei 2020 :  19:30:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Verwijder dat doorrijden in cm dan gewoon en kijk wat er dan gebeurd, en ga het dan zo invullen dat het wel werkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1715 Posts

Geplaatst - 22 mei 2020 :  19:39:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kuiper

het vreemde is dat de eerste bezet melder max uit blok geeft en de tweede en laatste min uit treintype [door rijden in cm.]



Kijk even bij uw bezetmelderlijstje in blokken... de eerste bezetmelder moet gem. van treintype geven. Door leren remmen moet hij na enkele keren met min. op tweede bezetmelder komen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

kuiper

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 22 mei 2020 :  21:16:09  Toon profiel  Reageer met citaat
wim doorrijden in sm. staat op 0 cm.en ik weet verder niet hoe ik het in moet vullen. n theo de eerste bezet melder geeft max uit blok zou dit komen van een storing die ik heb gehad in de wissels.
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 22 mei 2020 :  21:57:54  Toon profiel  Reageer met citaat
In aanvullen blokgegevens, doorrijden, heb je in gevuld -99,1cm.
Je moet die trein ijken!!
M.v.g Piet
Ga naar bovenaan de pagina

kuiper

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  21:30:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Eerst wil ik terugkomen op mijn eerste bericht, deze was niet volledig genoeg, ik zal eea proberen wat uitvoeriger te omschrijven.

-Het begon in sept 2018, er was een storing(kortsluiting?) in het systeem,(Ik rij met ECOS en Koploper)dit resulteerde in 2 wisselmotoren van Tillig die kapot gingen(koperbaantjes doorgebrandt) en bij 3 Ldtwisseldec. zijn de IC kapot. Dit alles weer verholpen en gaan rijden toen bleek de DE2 naar stationskopspoor 2 niet meer goed te functioneren. De DE2 naar fa.Bentink ter reperatie, vlgs hun is de lokdec. ok.
Weer gaan rijden en geconstateerd dat de lok niet normaal te ijken is.
Volgens fa. Bentink ligt dit aan koploper.
Het volgende doet zich voor bij het ijken loopt de snelheid van stap1
is 5km/h naar stap14 is 107km/h en hierna van stap15 naar stap28 blijft nog 107km/h geven. Daarna de ijksnelheid handmatig kloppend gemaakt. Nu weer gaan rijden, de DE2 pendelt naar stationskopspoor 2 en daar gaat ook fout.
Bij de voorlaatste melder geeft koploper max.snelheid uit blok en bij de laatste melder min.snelheid uit treintype (doorrijden in cm en klapt op het stootjuk en blijft nog plm. 10 sec doorlopen)
Door de vele wijzigingen, en geprobeerd de backup terugtezetten naar datum toen alles nog goed liep ben ik in de problemen gekomen met het synchroniseren van de loks.
Nu lopen de loks niet meer synchroon en lukt het mij niet dit te realiseren.
Is er iemand die dit eens duidelijk voor mij kan omschrijven?
De handleiding van Koploper is hierin voor mij niet duidelijk.
In afwachting van een reactie.
Groet wim Kuiper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6057 Posts

Geplaatst - 23 mei 2020 :  22:17:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Meneer Kuiper, Dat de DE2 niet goed te ijken is ligt niet aan Koploper, maar aan de decoder in de trein. Waarschijnlijk een decoder van de firma ESU, of nog erger Uhlenbrock.

Daarbij komt dat de DE-2 helemaal niet geijkt is, alle stappen staan op 0km/u. Zie hier het bewijs.



Er is inmiddels zoveel Koploper ervaring dat we weten dat Koploper niet verantwoordelijk is voor het gedrag van een decoder tijdens het ijkproces. Bij dit onzin van een dozenschuiver, gaan hier de alarmbellen af.

Mvg
WIm.







Download Attachment: zweedamDE2.jpg
131,38 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 mei 2020 22:18:32
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
700 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  09:04:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Fa. Bentink heeft gelijk, met de decoder is niets mis. De opgewonden reactie van Wim Ros over dozenschuiver / alarmbellen kun je het beste negeren.

Voor je gaat ijken wel even de decoder motorregeling bijstellen. Als op stap 14 de maximum snelheid al is bereikt regel je dat weg met CV53. Die zal op 140 staan en kun je halveren naar bijvoorbeeld waarde 70.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
971 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  12:02:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim (K),

In aanvulling op Ben zijn bericht een korte toelichting nop het ijken.
Als eerste moet je de maximum snelheid instellen zodat je in stap 28 je maximum snelheid bereikt. Pas CV53 net zolang aan totdat je een gewenste max snelheid gevonden hebt. Stel de rest van de motor parameters zodanig in dat je loc mooi soepel optrekt en rijdt en de midden snelheid op ongeveer 1.3 van je max snelheid staat.
Pas daarna kan je je loc ijken voor een mooie snelheids curve.
Zo out of de box gaan ijken geeft jouw gedrag.

Hier op het forum staan zat draadjes die het ijken uitvoerig behandelen. Zoek daar maar even op.
Als je de zoekterm ijken invult in het zoekvakje boven (uitgebreid door google) zoek je specifiek hier op het forum.

Groeten,
Eric

PS Met je decoder is niets mis. Het is je manier van ijken. En in reactie op Wim Ros zijn antwoord, een ESU decoderr is nierts mis mee en kan je ook prima mee ijken

Bewerkt door remunj op 24 mei 2020 12:06:57
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6057 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  12:06:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Fa. Bentink heeft gelijk, met de decoder is niets mis. De opgewonden reactie van Wim Ros over dozenschuiver / alarmbellen kun je het beste negeren.

Voor je gaat ijken wel even de decoder motorregeling bijstellen. Als op stap 14 de maximum snelheid al is bereikt regel je dat weg met CV53. Die zal op 140 staan en kun je halveren naar bijvoorbeeld waarde 70.

Gr, Ben.



Juist Ben, en daarmee bewijs eens te meer dat het niet aan Koploper ligt en dat de firma Bentink onzin verkondigd. Hij zou een betere service geven als hij de decoder even inregelt op de motor van de trein. Daar is de heer Kuiper dan ook beter mee geholpen, dan dat hij met een kluitje het riet in wordt gestuurd.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kuiper

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  15:45:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo forumlezers,

Jullie hebben me al iets verder geholpen, bedankt daarvoor.
Alleen kunnen jullie me ook nog misschien iets uitleggen.
Ik was bezig met synchroniseren en er ontstond een error, deze aangeklikt en de verwerking is gestart en nu blijft het halverwege hangen(met de mededeling even geduld, na 45 minuten nog hetzelfde),
hoe krijg ik dit goed.

En wie kan mij helpen met synchroniseren? Ik heb de loks in koploper staan en ze moeten naar digitale centrale, daar krijgen ze een objectnummer maar in koploper niet, hoe kan dit?
Ik heb de topics doorgelezen maar kom er niet uit.
groet Wim K.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6057 Posts

Geplaatst - 24 mei 2020 :  15:57:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Wim K

Dit is een nieuwe vraag, hoort eigenlijk thuis in een nieuw onderwerp.

Dit zegt de help daarin staan een aantal belangrijke tips.

quote:
Er zijn digitale systemen waarbij in het systeem zelf ook een database van de locomotieven wordt bijgehouden. De Ecoscentrale of het Märklin Central Station zijn hiervan voorbeelden. Wanneer je vanuit Koploper een locomotief wilt aansturen is het noodzakelijk dat deze zowel in de database van Koploper aanwezig is als ook in de database van de digitale centrale.

Wanneer tijdens het onderhouden van locomotieven in Koploper ook de verbinding naar het digitale systeem aanwezig is, worden deze gegevens automatisch gesynchroniseerd. Als tijdens het onderhouden van locomotieven geen verbinding is geweest of er zijn locomotieven toegevoegd in het digitale systeem, is deze functie een hulpmiddel om beide databases weer te synchroniseren.

Wanneer handregelaars en/of stuurstands in Koploper worden aangemaakt, zullen deze items ook worden doorgegeven aan het digitale systeem.

Er zijn twee lijsten zichtbaar: één lijst met de gegevens uit Koploper en de andere met de gegevens uit het digitale systeem. Als voorkeur laat Koploper alleen de gegevens zien die niet met elkaar kloppen. Gegevens kunnen nu vanuit Koploper naar het digitale systeem worden gekopieerd of andersom. Ook kunnen gegevens aan elkaar worden gekoppeld.

Pas op met naamgeving in het digitale systeem: hier mogen voor Koploper geen spaties achter worden gezet. Doe je dit wel, dan is er een kans dat de synchronisatie niet goed verloopt.

Als advies geldt: doe het onderhouden van gegevens altijd in Koploper en indien nodig synchroniseer vanuit Koploper het digitale systeem. Waarom in Koploper? Koploper kent een onderscheid in: locomotieven, handregelaars en stuurstands. Dit onderscheid wordt in het digitale systeem niet gemaakt. Importeren vanuit het digitale systeem is ook alleen mogelijk naar een locomotief.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
331 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  11:52:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat

#DOEEENSLIEF


Zo en nu weer verder zoals als het hoort, help elkaar!

Met vriendelijke groet
Erwin / Admin
Ga naar bovenaan de pagina

kuiper

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 25 mei 2020 :  19:17:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor alle hobbyisten die mij verder geholpen hebben met mijn vraag,
hartelijk dank hiervoor.

-synchroniseren is goed gelukt.
-zo ook het ijken van de DE2.
Baanvak 2 reageert helemaal normaal.
Ook heb ik hiervan veel kunnen leren.

met vriendelijke treingroeten en nog veel rij-plezier.
Wim K(uiper)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina