Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 348 / Bezoekers Vandaag: 1495
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Schaduwstation volrijden in juiste volgorde
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mark147

Netherlands
34 berichten

Geplaatst - 24 apr 2020 :  19:47:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hallo Allen,

Een ogenschijnlijk simpele vraag, maar ik kom er ff niet uit.
Ik rij met koploper, Märklin c-rails, Intellibox.

Mijn schaduwstation bestaat nu uit laag 0 en laag 1. Laag 2 is al ingetekend, maar bestaat fysiek alleen nog maar uit blok 24, 25, 32, 26, 33 en 12.

Wat ik wil is dat als een trein zich in blok 12 of 24 bevindt, hij kan zien welk spoor vrij is in het schaduwstation en daar ook heen rijdt.
Na blok 12 of 23 bevinden zich nog de blokken 10, 11 en 21, 22. Nu kiest hij pas het opstelspoor als hij één van deze laatste 4 blokken bereikt.
Of kan ik die kleine blokken 10,11, 21 en 22 beter verwijderen?

Ik weet dat de optie 2 blokken vooruit kijken erin zit, al weet ik niet of ik die dan puur en alleen voor die blokken kan inschakelen en dus niet voor de gehele baan?

Kijk/doe ik te moeilijk?
Bijgevoegd backup


Download Attachment: zolder.zip
17,41 KB

Bewerkt door mark147 op 24 apr 2020 20:28:11

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 25 apr 2020 :  10:11:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Als de trein gewoon een vrij spoor moet opzoeken waar die op past, denk je inderdaad veel te moeilijk. Dat is wat koploper standaard doet.
Die korte blokjes zou ik ook weglaten, ik zie er tenminste het nut er niet van.
De optie blokken vooruit kijken in de instellingen algemeen is bedoeld om seinstelsels goed te laten werken.

Bij onderhouden blokken -> richtingen kun je ook aantal blokken opgeven als je voor optimale lengte kiest, maar dat moet in jouw geval altijd 1 zijn.
Ik zou die optie in jouw geval trouwens niet gebruiken, heeft weinig nut. Wil je toch zorgen dat lange sporen zo lang mogelijk vrij blijven, kun je beter kiezen voor volgorde. Voor die volgorde is dan de lengte van je sporen bepalend, kortstse spoor is een en dan kortste spoor 2, enz. Een trein zal dan altijd het kortste vrije spoor kiezen, waar die nog op past.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 25 apr 2020 :  12:04:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Mark,

Als beginnende koploper ben ik mijn eigen nog volop aan het verdiepen in het programma. Maar zoals Hubertus al zegt, Koploper kan/doet veel zelf regelen als het programma de juiste informatie heeft. Zelf zou ik hiervan zoveel mogelijk gebruik maken en met wat kleine aanpassingen in de diverse instellingen het finetunen.

Ik heb jou file even in de simulatie laten draaien en op een bepaald moment valt het stil. Dit komt omdat er 3 treinstellen zijn (999cm) die langer zijn als het volgende blok (998cm). Alle treinen worden naar het schaduwstation geleid en als ze weer mogen vertrekken wordt aangegeven dat het volgende blok bezet is, zie foto.

Zoals al gezegd zou mijn gedachten zijn om koploper standaard zijn werk te laten doen en dat te finetunen met de diverse instellingen.

groet,
Gerard.

Download Attachment: markzolder.jpg
167,56 KB

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 25 apr 2020 :  21:52:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Gerard,

Dank voor het meedenken.
Alle treinen/stellen die op 999 staan, staan in werkelijkheid niet op de baan. Had er nl verder ook niet naar om gekeken.
Rijden nu daadwerkelijk 8 treinen.

Gr

Mark
Ga naar bovenaan de pagina

mark147

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 25 apr 2020 :  21:54:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mark147  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Had gisteren al de kleine stukjes eruit gehaald, rijdt nu beter.
Zal eens verder gaan finetunen.
Tnx

Mark
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina