Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 5772
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 502
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Massa verbinden bij twee centrale eenheden
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 26 mrt 2020 :  20:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor wie snel wil reageren: het is me bekend dat er geen twee centrale eenheden op een baan volledig aangesloten en verbonden mogen zijn.

Is dat alleen voor de rode draad of mag de (digitale?) massa van twee centrales ook niet verbonden zijn?

Om even aan te geven wat ik er mee wil:

Met macro's zijn een aantal kranen aan te sturen. Koploper is zo ingericht dat het meer of minder prioriteit geeft. Acties worden sneller en eerder uitgevoerd en een macro komt ongeveer op de laatste plaats. Terecht natuurlijk.

Het gevolg is echter wel dat dit invloed heeft op het correct uitvoeren van de tijdsgevoelige opdrachten in de macro. Ik heb dit opgelost door een kraan met een extra computer met Koploper aan te sturen, en met dus een extra centrale eenheid.

Stel je een rijtje wagons voor op een volledig van de grote baan geisoleerd stuk rail waar wagonnetjes staan die door de kraan worden verwerkt. Een bezetmelder gekoppeld aan de tweede centrale eenheid 'stuurt' dan met er aan gekoppelde opdrachten de kraan.
De wagons staan op het railgedeelte waarbij alle verbindingen naar centrale eenheid 2 lopen en is absoluut geisoleerd van centrale eenheid 1. Er komt geen loc op dit deel en dat heb ik zelfs onmogelijk gemaakt door de middenleider zowel als de massa voor een aantal centimeters volledig te onderbreken. Better safe dan sorry.

Uiteraard met door in een sequens opeenvolgende opdrachten te sturen. De afwijkingen zijn er dan niet of nauwelijks en dat is wat zo te bereiken valt

Dit werkt, maar ik zou het prettig vinden als ik middels bezetmelders van de eerste centrale eenheid ook zaken zou kunnen aansturen. Het liefst met doorverbinden van een s88-er van centrale 1 met een s88-er van centrale 2.

Dit kan alleen als de bezetmeldingen van de massa van de eerste centrale eenheid ingezet kunnen worden.

Het lijkt me echter dat dit niet mag en ook niet mogelijk is.

Mijn vraag is nu aan iemand die het 100 procent zeker weet: Kan de massa van twee centrale eenheden gekoppeld worden? Ik ga het uiteraard niet proberen omdat ik denk dat het niet kan. Mijn experimenten gaan wel eens letterlijk in rook op. ;-)

Ik ben benieuwd. Mijn wereld stort niet in als het niet kan, is weer een uitdaging maar ik vroeg me af of er onder de diehards iemand is die dit precies en met volledige zekerheid kan zeggen. Het gaat me om het zeker weten.

Heeft iemand ervaring als het gaat om een soortgelijke situatie?

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 27 mrt 2020 19:22:33

HO_COMP_FAN

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2020 :  13:59:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Tom,
voor wat het waard is :

het gescheiden houden van beide systemen lijkt me een veilige oplossing , kan je zeker niks mis mee doen.
Kan je de informatie van het ene systeem niet "doorgeven"
aan het andere systeem via Optocouplers of Ledsluis of iets dergelijks ?
Moet je wellicht wel een functiedecoder gebruiken aan de "zender kant" om de LED aan te sturen. Of een Arduino-projektje die
ook via optische scheiding de melding/info doorgeeft ?
Vraag is of deze suggesties wat timing betreft snel genoeg zijn om de timing door te geven.

Groetjes en ik kijk uit naar suggesties van anderen.


Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intellibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. S88 Bus via S88-bus op IB. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 27 mrt 2020 :  21:59:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor je reactie en meedenken Theo. Wat jij zegt met een lichtsluis kan natuurlijk, het werkt net als een bezetmelder en je hoeft de moeite van het isoleren van de stroomkringen niet te doen.
Ik hanteer een systeem waarbij ik de tweeassige wagons voorzie van een wisselstroomas en een gelijkstroomas. Het voordeel daarvan is dat de wagons nog even kunnen opschuiven zonder dat er een onbedoelde melding ontstaat. Zeker handig bij het laden van kipwagonnetjes die nu eenmaal per definitie kort zijn. Dat had ik vroeger aan de praat door meerdere speciale acties te koppelen die elk op een verschillend tijdstip actief werden. Tegenwoordig is dat met een sequens veel eenvoudiger geworden. Het sturen van de locomotief buiten het automatisch rijden kan goed door gebruik te maken van het rijwindow dat door acties wordt aangestuurd.Al met al is het wel werkend te krijgen en op zich een leuke gedachtenoefening maar het zou simpeler zijn als ik gebruik kon maken van meldingen uit de normale stroomkring.

Er zal vast wel iemand komen die het verlossende woord kan spreken. ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  09:17:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik weet het niet 100% zeker, dus kan je geen antwoord op je vraag geven.
Maar ik vraag me af of dat antwoord wel relevant is.
Deze redenering snap ik tenminste niet.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Dit werkt, maar ik zou het prettig vinden als ik middels bezetmelders van de eerste centrale eenheid ook zaken zou kunnen aansturen. Het liefst met doorverbinden van een s88-er van centrale 1 met een s88-er van centrale 2.

Dit kan alleen als de bezetmeldingen van de massa van de eerste centrale eenheid ingezet kunnen worden.



Kun je uittekenen wat je in gedachte hebt?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  10:17:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Feitelijk wil ik gewoon de bezetmeldingen die gelden bij centrale eenheid 1 ook laten verwerken door centrale 2. Ik wil er acties op laten reageren en daar kranen mee aansturen.
Die acties zijn dus verschillend op de beide 'Koplopers'

Wat ik nu doe is een apart emplacement. Ik stuur de loc, het is er maar een, aan met het rijvenster dat reageert op bezetmeldingen. Ik wil eigenlijk dit deel integreren in de baan, maar de kranen door centrale eenheid 2 laten aansturen.

Natuurlijk kan ik ook andere kranen gebruiken of de kraan die ik met macro's aanstuur ook weer in de beginstand terugzetten. Dat zou dan moeten met licht vanuit de kraan en een lichtsluis. Of een magneetje en een reedcontact op de kraan die hem bij elke beweging als het ware weer laat beginnen op het uitgangspunt. Op zich ook leuk.

Omdat ik graag pruts met de combinatie acties en sequenzen zouden logische acties die normaal vanaf centrale eenheid 1 komen mij dus veel gedoe besparen.

Dan moet ik echter wel zeker weten dat het kan. In wezen zou het 'doorverbinden' van een melding van de s88ers van centrale 1 in naar de s88ers van centrale 2 het mooiste zijn. Dan gelden op centrale 1 met Koploper andere commando's dan met centrale 2 en is alles veel makkelijker aan te sturen. Dan kan ik de locs ook gewoon laten aansturen door Centrale 1.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik het aansturen van een loc met het rijvenster zonder automatisch rijden wel een grappig iets vind. ;-)

Ik denk, maar ik ben zoals je weet geen electronikaman, dat die signalen allleen kunnen worden doorgegeven als de massa van beide centrales verbonden is. Maar ja, mag dat? Ik ga geen uiteraard geen centrale eenheid of allebei opblazen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 10:21:06
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  10:51:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom,

Ik wil met alle plezier met je meedenken, anderen vast ook, maar help ze dan ook door gewoon antwoord te geven op vragen.
Je schrijft nu in iets andere woorden namelijk hetzelfde als in je eerste bericht.
De vraag was, kun je uittekenen wat je in gedachte hebt?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  10:56:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat bedoel je precies met uittekenen? Ik zou dan in bij twee centrales een bruine draad extra moeten tekenen/trekken, hetzij tussen de centrales, hetzij tussen de transformatoren die ze voeden. Ik denk dat dat de tekening dan is, zij het abstract geformuleerd.

Neem dus gewoon twee computers in gedachten, allebei met een Tams, allebei met Koploper en allebei met eigen s88-ers. Dan gaat het alleen om een bruine massadraad, die denk ik nodig is om het signaal door te geven. Dan zal er ergens een massaverbinding tussen beide systemen moeten zijn, althand in imheo - my humble electronic opinion.;-)

Feitelijk zijn het twee centrale eenheden met elk een eigen transformatoren zoals normaal, volledig zelfstandig functionerend en los van elkaar. Het zou om een extra massadraad moeten gaan tussen of de centrale eenheden of de transformatoren.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen mee wil denken. Ik hoor qua bijdragen tot de top 15, al was mijn activiteit vooral tien jaar geleden.;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 11:46:22
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  11:03:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Kort antwoord: Niet doen.

Lang antwoord: Een verbinding zou je mogen maken, mits je dan niet (onbedoeld) een diode van een gelijkrichter of een poot van een H-brug gaat overbruggen.
Ten tweede moet je oppassen dat je geen aardlus gaat maken.
Van de Tams MC weet ik dat deze geen galvanische scheiding op de RS232-poort heeft. De massa van de baan is dan ook met de randaarde verbonden. De meeste computers hangen aan de randaarde van het stopcontact.
Hoe zit dat met jouw computers en andere centrale.
Voor je het weet is het cirkeltje rond en heb je een aardlus.
Je moet dus heel goed weten hoe een en ander bij jouw spullen zit en hoe je het vervolgens aan gaat sluiten.

Zoals Dirk al schreef, houd de zaak gescheiden d.m.v. optocouplers.
Er zijn ook S88 modules te koop met optocouplers. Daarmee zou je kunnen maken wat je wild.

Groeten,
Jan

PS Er zijn ook optocouplers te koop om in de kabel naar de computer te plaatsen (heb ik ook gedaan).
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  11:10:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit helpt al zeker, want kennelijk kan er wel iets. Als ik het zo lees moet je vooral weten wat je doet met die optocouplers en dat is boven mijn electronische pet en ook durf.

Is dat in een schema onder te brengen? Met mijn vorige - ook wat sterk van normaal afwijkende - probleem ben ik door een aanzet van Wim en een uitgewerkte tekening van Hubertus goed geholpen. Voor mij is op dit terrein niets vanzelfsprekend. Ik ben geschiedenisman en daar heb je niet zo veel aan op dit terrein.;-)

Er zijn ook S88 modules te koop met optocouplers. Daarmee zou je kunnen maken wat je wilt.
Dit triggert me toch, maar dan moet ik wel precies weten hoe ik het aan moet sluiten. Dat ik die dingen moet kopen, vind ik geen punt. Wim zal er wel een paar hebben liggen.

Het zal anders denk ik toch je eerste advies worden van Niet doen! ;-)Ik beheers dit namelijk niet.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 11:20:36
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  11:22:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Welke centrales wil je aan elkaar knopen, en kan dat wel met Koploper?

Maar er zijn denk ik wel andere simpelere oplossingen, die goedkoper zijn.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  11:26:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Wat bedoel je precies met uittekenen? Ik zou dan in bij twee centrales een bruine draad extra moeten tekenen/trekken, hetzij tussen de centrales, hetzij tussen de transformatoren die ze voeden. Ik denk dat dat de tekening dan is, zij het abstract geformuleerd.



Het ging mij meer hoe je die s88's dacht aan te sluiten, aan de baan, aan elkaar, aan de centrales.
Zoals ik al aangaf, ik denk dat de vraag of je de bruine draden op elkaar mag aansluiten totaal niet relevant is.
Dus gewoon uittekenen wat je uiteindelijk wilt bereiken en hoe je dat denkt te doen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  11:27:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, Ik neem wel even contact met je op.

Ik heb nu 2 x een Tams, elk met Koploper en dus een eigen computer en op de tweede werkt alleen de kraan, samen met wat acties en bezetmeldingen uitsluitend vanuit de tweede centrale en verder niets. Ze zijn zeker niet verbonden.
Anders gezegd: twee computers met elk een Tams met een booster 6017 en met elk een versie van Koploper.
Ik heb een tweetal bezetmelders aangesloten op de tweede computer en de rails er naar toe volledig geisoleerd. Er zit zelfs een volledig stroomloos stuk tussen voor de zekerheid. ;-)

Technisch werkt het goed.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Welke centrales wil je aan elkaar knopen, en kan dat wel met Koploper?

Maar er zijn denk ik wel andere simpelere oplossingen, die goedkoper zijn.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 11:50:55
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  12:29:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan rest de vraag waarom wil je dat, wat is de meerwaarde?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  12:46:55  Toon profiel  Reageer met citaat
De meerwaarde is dat de kraan die met macro's werkt niet zo vreselijk snel gaat afwijken en gecorrigeerd moet worden en vooral dat de kraan direct aangestuurd kan worden met bezetmeldingen en daaraan gekoppelde acties en sequenzen. Met name het laatste biedt de mogelijkheid verschillende zaken op diverse manieren te beladen. Dan is het afwijking van de kraan die met macro's wordt gestuurd er niet zo snel.

Ik kan het inderdaad ook oplossen met een meldingsmogelijkheid gekoppeld aan het bewegen van de kraan zelf, met reedcontact of lichtsluis maar dat effect is soms wat onnatuurlijk.

Met een 76500, de havenkraan, is dit effect er niet omdat functies aangestuurd worden, maar dan is het automatisch in een startpositie zetten weer heel lastig.

Koploper is soms een Kopsloper maar misschien juist daarom wel prachtig. Paul waarschuwde me indertijd al dat ik meer moest genieten en niet altijd de grenzen moest opzoeken. Het zal de aard van het beestje wel zijn.

De melding moet dus bij beide centrales werken met een verschiilende uitkomst.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 12:56:25
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  13:01:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar als het probleem puur door de prioriteit van de macro's wordt veroorzaakt, kun je eens proberen de kraan via een rijwindow aan te sturen. Hetzelfde als je met die locomotief doet.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  13:11:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is nu net het punt, Hubertus. Ik stuur mijn havenkraan zo met functies aan, maar met deze kraan, Roco wisselstroom met Motorola 1, kan dat niet. Paul heeft dat met macro's op zich prachtig opgelost. Vooral omdat je ze kunt opnemen en daarna perfect editten. Was ook met deze kraan, tja. Dat editten is belangrijk omdat je van elke opdracht een spiegelbeeld moet maken. Bijvoorbeeld: drie seconden hijsen moet als spiegelbeeld drie seconden vieren hebben. Deze macro's zijn weer aan te sturen met acties en sequenzen.
De kraan mag wel rechtuit rijden en nog draaien maar uiteraard niet door een bocht. Ik heb het nog niet gedaan, maar met een lok is die met een rijwindow vast ook wel aan te sturen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand dat ooit gedaan heeft in deze combinatie.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 16:09:56
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  13:25:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat lijkt me sterk, want het ding is ook handmatig te bedienen.
Dus vindt uit hoe die handmatige bediening gaat en vertaal dat naar je rijwindow.

edit, ik reageerde op je oorspronkelijke tekst.

Bewerkt door hubertus op 28 mrt 2020 13:27:12
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  14:16:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Tom,

volgens mij kan je met een extra optocoupler , weerstand en diode al een heel eind komen.

van de detectie rail via een diode en een weerstand naar de optoled en dan naar de rode draad. Ander kant van de opto kan zo aan een S88 terugmelder (voor massadetectie). Op die manier manier krijg je een galvanische scheiding tussen je 2 systemen en detecteren ze dezelfde rail op hetzelfde ogenblik.

mvg, Patrick

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  16:13:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu daagt het in het Oosten, maar het licht schijnt nog niet overal.;-) Dank voor je meedenken. Ik durf zelf dit soort dingen niet te maken, maar je geeft in ieder geval een mogelijkheid aan. Wim snapt dit vast beter dan ik, lol.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 28 mrt 2020 16:21:06
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  17:06:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Tom,

Bekijk dit draadje eens. Ongeveer in de helft staat een plaatje hoe je een extra Led bij op een massadetectie zet. Dit is dan de led van de optocoupler. Nu zou ik D1 zelf weglaten en D2 rechtstreeks in de tak van de Led zetten. Waarom dit zo gedaan is kan ik zo even niet bedenken. Kan zijn dat ik iets over het hoofd zie waarom D1 wel nodig is.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40850.0

De transistor van de optocoupler kan je aansluiten zoals in dit draadje bijna halverwege, bezetmelder en diverse mogelijkheden voor de ingangen aan te sluiten. Emitter aan de massa, bruine draad. Collector naar de ingang van de terugmelder

https://wiki.3rail.nl/index.php/Bezetmelding

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  18:36:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Patrick,

D1 is de diodetruk diode, deze zorgt dat ook de detectie rail gedeeltelijk voor massa kan zorgen.
Monteren dus die D1, dat werkt super.

Groeten,
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  19:51:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Galvanisch scheiden kan met een s88-OPTO.

Geen moeilijke fratsen bij en voor nodig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  19:55:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Verder zou ik dit anders oplossen, namelijk met een stappenmotor, die geef je dan opdrachten in de trant van verplaats een aantal stappen, en dat aantal stappen is dan voor die opdracht altijd hetzelfde, en dus ook de positie van de kraan, of draaischijf of brug, noem het verder maar op.

De bij de 3D printer of CNC machines.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 28 mrt 2020 19:57:48
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  20:26:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Galvanisch scheiden kan met een s88-OPTO.

Geen moeilijke fratsen bij en voor nodig.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Klopt, dat had ik al om 11.03 uur geschreven.

Wat jou laatste opmerking betreft, daar heeft Tom helemaal niets aan.
Tom heeft een Roco en een Marklin kraan en daar zitten geen stappenmotoren in.

Groeten,
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Patrick Smout

Belgium
89 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  20:43:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jan,

Bedankt voor de toelichting. Als 2-rail rijder heb ik , na wat naslagwerk, weer iets bijgeleerd.



Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

2-rail zelfbouw DCC op basis van ARM7/PIC/STM8
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2020 :  21:23:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb meerdere kranen maar dit is een bruine NS-variant, Roco als merk maar als Marklin dititaal inzetbaar, die ik in moest stellen op Motorola 1 (let wel!) en met 14 stappen. Hij kan dus niet, zoals de modernere, met een aantal functies als F1 tot en met F4, aangestuurd worden.

Paul heeft hem toen ingebracht in Koploper, ik heb hem even aan hem uitgeleend. Dat ging volgens mij vrij snel, want ik had hem de volgende dag al terug. Die macro's waren altijd wat een gepruts, maar ze zijn na de bekende invoerrituelen heel goed aan te sturen met sequenzen, waardoor je meerdere en sterk verschillende sessies kunt programmeren. Ik vind dat erg grappig. Je kunt natuurljk zoveel sequenzen maken als nuttig is. Uiteraard kun je binnen een sequens en dat is niet meer dan een aantal opdrachten, ook weer andere sequenzen starten, waarmee het zo ongeveer eindeloos wordt qua mogelijkheden.

Hij is met de hand wel te bedienen op een Centrale eenheid maar dat is in de praktijk geen doen. Er zijn vier stappen en dan moet je 1, 2 of 3 keer achter elkaar drukken voor de volgende stap. Daar word je horendol van en dat hoeft dus ook helemaal niet.

Ik was Paul toen in ieder geval zeer erkentelijk.

Het werkt wel in een soort stappen maar Paul heeft dat opgevangen en in het bedieningsvenster wordt dat snel duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 30 mrt 2020 21:04:15
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina