Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 143 / Bezoekers Vandaag: 2454
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Op verzoek
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

kaleb

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 19 mrt 2020 :  13:46:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Op verzoek van een aantal mensen, hierbij de database van Gebrook.



Download Attachment: Gebrooker.zip
32,81 KB

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)

Bert Ruedisueli

Netherlands
148 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2020 :  15:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig ! hier kunnen we wat van leren bedankt


Met Vriendelijke Groeten,

Bert Ruedisueli
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2020 :  17:53:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Henk,

Waarom heb je wissels 26+27, en wissel 25+28 als overloopwissels geselecteerd ?
En is er een reden waarom bij opstelblok een vinkje staat bij " blok in vrije baan " ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2020 :  09:07:52  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ruedisueli


Prachtig ! hier kunnen we wat van leren bedankt




Maar dan vooral hoe het niet moet......

- snelheid bloktype 50 - 80 km/hr
- snelheid treintypen 80 - 110 km/hr
- locomotieven zijn geijkt tot max. 180 - 200 km/hr

....met als gevolg dat er op maximaal 8 - 10 stappen gereden wordt in plaats van de volle 28.

Massasimulatie van 5 seconden in plaats van netjes optrekken en afremmen en in stopsecties wordt niet uitgereden maar direct gestopt, allemaal bedoeld om niet door de stopsecties heen te knallen.....

En het is de bedoeling dat je naar het tafereel op de baan kijkt, niet naar het scherm met de vele nutteloze informatie, op zoek naar zekerheden. De hobby is rijden met treintjes, niet wie het meeste rommel op z'n scherm heeft staan.

Jammer hoor, mensen leren het nooit. En dan posten bij "Gevorderden".
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2020 :  10:13:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Niet iedereen geeft dezelfde invulling aan de hobby, Ben.
Ik weet in elk geval van twee mensen dat zij van het werken met Koploper een hobby op zich hadden gemaakt, die hadden zelfs niet eens een baan.
En gezien wat Henk in zijn database heeft toegepast, lijkt het mij terecht dat het bij "gevorderden" staat. Je moet er de uitgebreide mogelijkheden voor aanvinken, dan hoort het niet thuis bij "beginners".

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2020 :  17:43:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou Ben, een tandje minder had ook wel gemogen .....
Als iemand, notabene op verzoek, zijn database plaatst dan is het wel een beetje zuur als hij zo'n feed back krijgt. Feed back kan je ook vanuit een positieve context geven en dan kan iemand er zijn voordeel mee doen.
En ja, de één is van de cijfers en de ander van het het landschap. Geef elkaar de ruimte!
Ik heb de database met interesse bekeken of er vernuftige zaken in zouden zitten die ik zelf zou kunnen gebruiken. Leuk om dat onderzoek te doen en dan vallen de punten die jij noemt ook wel op, maar het is toch niet fout of verkeerd om het zo te doen. Ook nog even naar het bouwverslag gekeken en de filmpjes en vond het leuk om te zien.
Kaleb, dank voor het plaatsen en succes met je ambities!
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  08:22:04  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door gregouw



Feed back kan je ook vanuit een positieve context geven en dan kan iemand er zijn voordeel mee doen.




Die fase is allang voorbij, het waren een lange reeks van discussies op het 3railforum.
Ga naar bovenaan de pagina

gregouw

Sweden
53 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  11:24:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Aha, die ken ik dan weer niet ...... misschien maar goed ook.
Maar eh ..... hoe heten ze ook al weer ..... oja indianen ..... deden toch ook iets met een bijl ...... begraven of zo.
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  11:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Iets met kampioen willen worden in plaats van in de middenmoot te belanden: je best blijven doen iets van modelspoor automatisering te maken.
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  12:31:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Maar dan vooral hoe het niet moet......

- snelheid bloktype 50 - 80 km/hr
- snelheid treintypen 80 - 110 km/hr
- locomotieven zijn geijkt tot max. 180 - 200 km/hr

....met als gevolg dat er op maximaal 8 - 10 stappen gereden wordt in plaats van de volle 28.

Massasimulatie van 5 seconden in plaats van netjes optrekken en afremmen en in stopsecties wordt niet uitgereden maar direct gestopt, allemaal bedoeld om niet door de stopsecties heen te knallen.....

En het is de bedoeling dat je naar het tafereel op de baan kijkt, niet naar het scherm met de vele nutteloze informatie, op zoek naar zekerheden. De hobby is rijden met treintjes, niet wie het meeste rommel op z'n scherm heeft staan.

Jammer hoor, mensen leren het nooit. En dan posten bij "Gevorderden".



Beste Ben, Wat momenteel klaar is om te rijden is schaduwstation. Hier heb ik bewust gekozen om (voorlopig) het leren remmen uit te zetten icm de lichtsluizen. De snelheden en rijstappen ga ik later allemaal fine-tunen.

Maar dat allemaal terzijde. We zijn allemaal eens begonnen met dit fantastische programma en ik heb een aantal vragen gekregen mijn database die ik uitsluitend gebruik om te testen, te delen zodat anderen ervan zouden kunnen leren. Bij deze.

Over het 3rail forum: wij hebben inzake koploper zover ik weet nooit enige discussie gehad die diep genoeg ging om te kunnen onthouden. Wel vind ik jammer dat jij je negatieve houding ook op dit forum weet te continueren. Ondanks je punten waar ik zeker wat aan heb, heb ik besloten je negatieve houding verder ook hier te negeren.

@alle anderen: bedankt voor de positieve reacties. Ook al staat het bij "gevorderden" heb ik ook nog heel veel te leren. Met de kennis die ik reeds heb ben ik altijd bereid anderen te helpen.

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)

Bewerkt door kaleb op 21 mrt 2020 12:46:17
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  12:39:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door JPJ

Hoi Henk,

Waarom heb je wissels 26+27, en wissel 25+28 als overloopwissels geselecteerd ?
En is er een reden waarom bij opstelblok een vinkje staat bij " blok in vrije baan " ?

Jos



Hoi Jos, Hoe bedoel je precies met de overloop wissels. Zover ik weet heb ik geen overloop wissels ingericht.

Het bloktype "opstellen" is nog iets wat ik moet weghalen. Dit komt uit mijn begintijd voordat ik "geavanceerd" had aan staan en niet wist hoe ik een blok kon definiëren als "opstelblok"

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)

Bewerkt door kaleb op 21 mrt 2020 12:41:05
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  13:28:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Henk,

Met dit beginners bestand, zet je veel Koploper gebruikers op een verkeerd been. Hiermee geef je alleen aan dat je het zelf ook nog niet helemaal begrepen hebt.
In dit geheel zitten vele beginners en denkfouten. Volgens mij is dit een bestand wat niet in de praktijk op juiste werking is door getest.
Wat je hierboven al zelf aangeeft.
Wat je hier eigenlijk laat zien is vooral hoe het niet moet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  14:05:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim, Ik zal het zeker niet ontkennen dat het veel beter kan. Helaas heeft niemand mij echt geholpen bij het ontdekken van KL en anderhalf jaar geleden wist ik nog niets en had ik alleen een handleiding.

Van opmerkingen als: "beginners bestand", "laten zien hoe het niet moet" etc. kan ik niets leren. Misschien kun je iets specifieker zijn waar de blunders zitten en waarom. Ook ik heb niet alle wijsheid in pacht. M.a.w. deze database is slechts het gepruts van een beginner die al doende met vallen en opstaan leuke dingen heeft ontdekt door geavanceerde functies aan te zetten.

Echter een deel dan het schaduwstation werkt goed met deze database ook al staat "leren remmen" uit.

Wat mij wel opvalt op diverse fora en clubs is, dat mensen met veel kennis...… (rest kan ik beter niet uiten)…… niet veel delen van hun kennis.

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)

Bewerkt door kaleb op 21 mrt 2020 14:07:01
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  14:58:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kaleb
M.a.w. deze database is slechts het gepruts van een beginner die al doende met vallen en opstaan leuke dingen heeft ontdekt door geavanceerde functies aan te zetten.


Niet lullig bedoeld, maar waarom zet je het dan in gevorderden?

Is het dan niet handiger als je je database plaatst in het draadje waarin dat gevraagd wordt.
Nu is het een soort van lossen flodder.

Met gerichte vragen en opmerkingen zal je ook veel beter geholpen kunnen worden.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  15:02:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zal wel iets gemist hebben. Maar "Op verzoek" wiens verzoek ? Zoals Eric zegt is het niet beter dat je dit plaatst waar het gevraagd wordt.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  15:09:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kaleb
Helaas heeft niemand mij echt geholpen bij het ontdekken van KL en anderhalf jaar geleden wist ik nog niets en had ik alleen een handleiding.


Ik heb even snel je eerdere berichten bekeken maar daar heb je ook niet echt veel gevraagd.
Dus om nu maar te roepen dat niemand je echt geholpen heeft is wel erg kort door de bocht.

Er is hier genoeg hulp aanwezig maar zonder vraag kunnen we je ook niet helpen

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  15:09:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kaleb
[
Wat mij wel opvalt op diverse fora en clubs is, dat mensen met veel kennis...… (rest kan ik beter niet uiten)…… niet veel delen van hun kennis.



Henk, hoe vaak hebben we onze kennis al gedeeld op dit forum als het gaat om het vinkje bij keren loc??

En iedere keer weer gaat het fout in de databases?
Delen van kennis doe ik en doen wij al jaren, alleen niemand neemt de moeite het te lezen en ervan te leren. Dus dat de kennis niet wordt gedeeld vind ik niet op zijn plaats. Het vermogen om de kennis tot zich te nemen dat is een ander verhaal.

Maar wat er mis is aan je database staat hierboven duidelijk beschreven en aangegeven.

Zal er zo even naar kijken en de pijn punten noteren.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  15:39:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Henk, hoe vaak hebben we onze kennis al gedeeld op dit forum als het gaat om het vinkje bij keren loc??


Keren??? daar heb ik geen problemen mee.

Ik heb de database alleen op verzoek hier op het forum gezet omdat dat op FB nogal lastig blijkt te zijn. Ik heb momenteel geen vragen maar als je pijnpunten tegen kom tegenkom ben ik altijd bereid ervan te leren en dingen aan te passen. Hierbij wel aangemerkt dat ik pas een deel van alles heb liggen (station 100 en 200) en bovenin (301/302) een tijdelijke keerlus ervoor zorgt dat ik kan test rijden.

Ook moeten er nog een aantal decoders worden geprogrammeerd zodat stap 28 op ongeveer 120 max is. Ja natuurlijk weet ik dat maar nog geen tijd gehad dit allemaal te doen (zelfs nu heb ik het drukker dan normaal).

Dus: ik zou het fijn vinden als je dingen opmerk die nog echt fout zitten. Sommige zaken zijn bv bewust nog zo omdat ik sinds kort over ben van M naar C rails en dus nog heel veel stroomdetectie heb ipv massa detectie. Ook die issues zijn bekend.

We zijn op de wereld om mekaar te helpen.... niet waar?

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  16:08:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit wat de aanleiding van de vragen naar de database:

https://youtu.be/VngCO2JP0ys

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  16:43:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kaleb

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Henk, hoe vaak hebben we onze kennis al gedeeld op dit forum als het gaat om het vinkje bij keren loc??


Keren??? daar heb ik geen problemen mee.



Waar zeg ik dan dat jij daar een probleem mee heb??
Dat was als algemeen voorbeeld.

Maar ik zie alweer dat er ook nu weer niet gelezen wordt, en dat ik de schuld weer in mijn schoenen geschoven krijg. Ontneemt mij weer eens temeer om hier verder op te reageren.
En op Facebook mag ik mijn kennis niet delen.
Verder is Koploper over de datum.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
874 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  16:52:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Verder is Koploper over de datum.




Koploper is niet over de datum.
Ga naar bovenaan de pagina

kaleb

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2020 :  16:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry Wim, dan is mijn begrijpertje kapot. Ik dacht echt dat het geen algemeen voorbeeld was maar direct naar mij toe. Dat is het grote nadeel van platte tekst op fora. Helaas ken ik jouw huidige gemoedstoestand niet waardoor je dit schrijft. Mijn excuses. De keren dat ik jou advies vroeg, heb ik daar zeker wat mee gedaan en ter harte genomen.

Ik zal jou zeker de schuld niet in de schoenen schuiven. Jammer dat je dat zo ervaart. Tevens vind ik het jammer dat je denk dat KL over de datum is. Ik vind dat het een stukje software is waar een (groot) aantal mensen nog jaren mee vooruit kunnen. Maar dat is mijn mening.

m.vr.gr.

Henk (Kaleb)

Bewerkt door kaleb op 21 mrt 2020 16:56:11
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2020 :  12:13:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ach, liever een programma over de datum dat doet wat ik wil dan een ander programma dat niet doet wat ik wil of doet wat ik niet wil.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2020 :  11:00:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Koploper is niet over de datum, want de mogelijkheden van Koploper zijn dit niet. Het wordt niet meer uitgebreid, dat is natuurlijk jammer. Het kan echter al heel veel.

iTrain komt inderdaad wel sterk op en wordt ook snel beter. Het kent wel wat men 'Acties' noemt, maar haalt het in die zin nog niet bij de mogelijkheden van Koploper. Logische acties samen met sequenzen vormen een hobby apart.

Ik vind de kwalificatie 'over de datum' derhalve wat ongelukkig.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 02 apr 2020 13:00:54
Ga naar bovenaan de pagina

GTIBert

Netherlands
271 Posts

Geplaatst - 02 apr 2020 :  10:32:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat een gezeur maar weer.
Tot 19 maart ging het goed, daarna is het alleen nog maar met modder gooien.
Het kan ook op een positive manier.

Tot ziens .




M.v.g. Bert.

Gr. Bert
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 02 apr 2020 :  11:02:55  Toon profiel  Reageer met citaat
PS.

Naar aanleiding van het bericht van Bert even terug gekeken naar 19 maart.
In mijn opmerking: Waarom heb je wissels 26+27, en wissel 25+28 als overloopwissels geselecteerd ?
Bedoel ik : Waarom heb je wissels 26+27, en wissel 25+28 niet als overloopwissels geselecteerd ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina