Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 114
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 112
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Ontkoppelen in een kopspoor
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Niels Bakker

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 28 feb 2007 :  22:31:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

ik ben bezig om in een kopspoor een ontkoppelrail te plaatsen.
Echter nu weet ik niet zo goed hoe ik dit moet indelen, de bedoeling is als volgt:
1)een getrokken trein komt het kopstation binnen, en ontkoppelt m.b.v.ontkoppelrail.
2) een rangeerloc dient de wagons optehalen en weg te zetten op een ander spoor.
3) de losse lok gaat verder naar het depot.

Wat zou de ideale indeling zijn, 2 blokken ?
Tevens zal het kopspoor gebruikt gaan worden voor treinstellen, deze dienen dan tot aan einde door te rijden.

Met vriendelijke groet,
Niels Bakker

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  09:29:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Niels,

Je moet voor het ontkoppelen inderdaad 2 blokken aanmaken.

In een vaste route moet je namelijk opgeven dat de lok rijdt van blok X naar blok Y en dat er ontkoppeld moet worden.

Met 1 blok lukt dat niet.

Een treinstel kan gewoon tot het laatste blok doorrijden, een snelheidsbeperking voor dat laatste blok zal je wel nodig hebben om op tijd en vooral netjes te stoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  23:19:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Wim,
bedankt voor de reactie, echter zit ik nog met een vraag.
Als je gebruik gaat maken van 2 blokken, en het treinstel komt binnen, dan zal deze 2 blokken bezetten en volgens mij nooit meer vertrekken, daar het volgende blok reeds bezet is?

Tevens ben ik op zoek naar een "lichtsluis" schakeling/schema, aangezien het aankoppelen van de wagons een moeilijk te detecteren opdracht wordt met behulp van "stroom" detectie.

Ik zal morgen het een en ander uit proberen in een proef opstelling met behulp van 2 blokken.

Met vriendelijke groet,
Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  14:01:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Niels,

Ik denk dat je gelijk hebt, de trein zal normaal niet vertrekken.

Dit kan je volgens mij oplossen met de trein net voor deze 2 blokken in een vaste treinenroute te laten lopen.
Dan heb je de mogelijkheid om het treinstel te laten vertrekken, je kan dan namelijk opgeven in rijden bij bezet toegestaan.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 02 mrt 2007 :  19:43:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Niels,

Kees Moerman (van de parallel63) heeft een goed werkende lichtsluisschakeling bedacht. Zelf heel goede ervaring mee.
Zijn mailadres is op de koploperwebsite te vinden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  10:50:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Niels,
Zaterdag avond hebben we een ontkoppelrail opgenomen in een kopspoor van een klein bergstation. Het werkt zonder lichtsluis, bij deze hoe we het gedaan hebben:
stations blokken A en B met een opstel cq verzorgings spoor C.
Blok A heeft 3 melders, melder 1 binnenkomst, melder 2 stopmelder voor de trein en melder 3 stopmelder voor het aankoppelen. Blok B heeft standaard 2 melders.
Tussen de melders van 2 en 3 van blok A zit de ontkoppelrail.
De trein komt met vaste route binnen en stopt bij melder 2 in blok A, deze laten we X cm doorrijden totdat de koppeling net voorbij het midden van de ontkoppelaar staat. Als de trein stil staat wordt een logische actie op waar gezet. Na een aantal seconden wordt de weg naar blok B gereserveerd, dit triggert een tweede logische actie. Beide logische actie zorgen ervoor dat een speciale actie de ontkoppelaar bediend en de loc rijd alleen naar blok B en wacht tot blok C en A vrij is. Vanuit het opstelblok C rijd de loc naar de wagons en koppelt aan. Komende uit blok C geld de derde melder van blok A als stop en de wagons staan hier dus vlak voor. De trein vertrekt, de losse loc gaat naar C en wacht op de volgende.
Voor elke loc die bij dit station mag komen is de belangrijkste instelling het doorrijden/cm om de koppelink boven de ontkoppelaar te brengen en de afstand tot de stopmelder zo kort mogelijk. Door de 2 speciale acties wordt de ontkoppelaar maar 1 richting op bekrachtigd.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  13:23:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtige omschrijving, Mels!
Ga ik ook gebruiken in een kopspoor met lokwissel!
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

Niels Bakker

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  21:17:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Niels Bakker  Reageer met citaat
Beste Wim, Huub & Mels,

onzettend bedankt voor jullie input, het is uiteindelijk met een combinatie van beide gelukt. Vooral de tip van Mels met de 2 verschillende melders in combinatie met 2 logische acties in een blok voldoet prima.
Het lastige van een kopspoor is hoe te definieren dat in dit geval zowel treinstellen als (in uitzonderlijke gevallen) ook getrokken treinen het blok mogen selecteren.

Een korte opsomming van de benodigde instellingen:
(het kopspoor bestaat uit blok A+B, zoals Mels reeds beschreven heeft)
1) kopspoor blok A gedefinieerd in bloktypes met als spec's "blok in vrije baan", hierdoor voorkom je dat er onnodig gestopt wordt in blok A.
2) in variabele treinroute "alleen toegang treinstellen" aangemaakt, in deze route voor het kopspoor blok A "Toegang alleen bij bestemming" aangevinkt (ipv uitgesloten) samen met "geldt voor: getrokken".(hierdoor is het nog mogelijk om met getrokken treinen naar blok A te komen).
3a) vaste trein route aangemaakt "treinstel blok A&B", in deze route is aangegeven dat er na blok B ingereden mag worden naar blok A met bezetmeldingen.
3b) vaste trein route aangemaakt "getrokken trein blok A&B", hiermee wordt de ontkoppeling gerealiseerd. Het aankoppelen zal ik een deze dagen proberen te realiseren.

Het is een aardige puzzel, maar het resultaat is er wel naar.

Met vriendelijke groet,

Niels Bakker
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina