Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 537 / Bezoekers Vandaag: 5449
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Voorrang via logische acties?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
75 berichten

Geplaatst - 02 jan 2020 :  19:15:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Beste mensen,

Goederentrein A komt uit blok 23/24 en passeert in het station via blok 12 passagierstrein B (in blok 13) en vervolgt zijn weg (over enkelspoor) naar een van de blokken 31/32/28/29.
Omdat de goederentrein een stopkans van 0 heeft in blok 12, claimt ie meteen vrije doortocht met de wisselstraat erachter.
Passagierstrein B wil over datzelfde enkelspoor in dezelfde richting maar moet dus wachten.


Het zou aardig zijn als de passagierstrein B in blok 13 voorrang kan claimen op goederentrein A (voordat hij blok 12 binnenrijdt natuurlijk) en die kan dwingen tot stoppen.

Hoe los ik dit op?

Moet ik nu aan de logische acties, of werkt dat toch via een voorrangsregel?

Ik heb onder bijhouden logische acties al een eerste aanzet gegeven, misschien dat iemand daarop kan voortborduren om me verder op weg te helpen.

Met vriendelijke groet,

Wouter Looman


Download Attachment: 20200101.zip
17,41 KB

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2020 :  19:43:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had je vlak daarvoor op het beginnersforum antwoord gegeven.
Maar omdat dit denk ik ook wel de betere plek is, hier nogmaals.

Met de voorrangsregeling kun je een eind komen, maar ik denk dat je dan toch zult zien dat de goederentrein soms toch voor gaat.

Wil je die kans uitsluiten, kun je de passagierstrein een korte vaste route meegeven, waarbij je bij minder dan x seconde voor einde stoptijd in blok 13 wisselstraat claimt, waardoor de goederentrein dat niet meer kan.
Die vaste route kan echt heel kort zijn, eerste blok 23 of 24 en richtingsblok 13, meer is niet nodig.

Een andere optie is dat je de goederentrein belet het volgende blok te reserveren, als er een passagierstrein in blok 13 staat. In een logische actie kijk je dan of er een passagierstrein in blok 13 staat. Voor de goederentrein maak je een variabele route aan met een richtingsverbod van blok 12 naar de volgende blokken. En die variabele route maak je afhankelijk van de logische actie. Dat doe je door de logische actie te selecteren bij "geldt wanneer" (tab stamgegevens van de variabele route).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 02 jan 2020 :  21:31:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank je, Huub.
Omdat ik qua logische acties een beginner ben nog een vraag.

De logische actie wordt: railjet of TEE in 13; dat lukt.
Dat zie ik daarna inderdaad terug als ik een variabele treinroute bijmaak voor mijn V200 zoals je schetste (rijwindow - logische actie > railjet of TEE in 13 > uitgesloten 28+29+31+32)
Maar er stond al een variabele treinroute voor de V200. Moet ik die dan verwijderen of juist laten staan dan wel aanpassen? Die sluit bijvoorbeeld toegang tot 11 en 13.

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2020 :  22:01:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wouter,

Die bestaande route kun je gewoon laten zoals die is, die blijft dan ook hetzelfde doen als hij nu doet. Met de nieuwe route krijgt die V200 alleen wat extra beperkingen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 02 jan 2020 :  22:25:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Bedankt! Ga ik morgen uitproberen
Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  12:43:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Helaas, het werkt nog niet.
Bijgaand mijn bijgewerkte database.
Ik zie vast het een en ander over het hoofd...

Groet, Wouter

Download Attachment: 20200101.zip
18,14 KB

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  13:49:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet de variabele route nog selecteren in het rijwindow van de V200 (tab rijgedrag). Dat geldt ook voor de variabele route "Goederentrein V200", die is nu ook nog niet actief.

Als je die allebei aanvinkt, moet het wel werken.

Eerst maar even kijken of het dan werkt zoals je wilt. Daarna kan er nog wel een en ander worden opgeschoond, want er staat nu vrij veel dubbel in de variabele routes.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
248 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  15:22:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wouter,

Kijk hier eens naar.

M.v.gr Piet

Download Attachment: 20191231202023pr.zip
18,34 KB
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  16:48:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Het werkt nu, dank je wel Huub! De twee v'tjes (per goederentrein) in het rijwindow deden het hem. Goederentreinen geven nu voorrang aan de Railjet en de TEE, terwijl de gewone passagierstreinen wel moeten wachten tot het gereutel gepasseerd is .

Ik heb voorlopig alleen Huubs advies opgevolgd.

Piets advies ga ik ook een keer uitproberen om hetzelfde te bereiken voor spoor 11 en 12. Want die logische acties bieden interessante mogelijkheden (als je ze snapt).

Groet, Wouter

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 03 jan 2020 :  17:20:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je zin hebt, kun je nog wat opschonen.
Je hebt nu een paar variabele routes die exacte kopieën van elkaar zijn, alleen de naam verschilt. Dat is nergens voor nodig, je kunt dezelfde variabele route gewoon aanvinken bij elke loc die dezelfde beperkingen moet krijgen en dan werkt die ook voor al die locs.
Ook heb je bij de variabele route "Goederentrein V200 geeft voorrang in 12" de uitsluitingen voor blok 11, 13, 14 en 15 en het stopverbod voor blok 26 en 27. Maar in de variabele route "Goederentrein V200" heb je die ook al staan. Dan is dat dubbelop, uitgaande dat je beide routes aanvinkt.

Wat Piet wil bereiken, begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ik zie dat hij verschillende logische acties heeft aangemaakt, maar daar wordt verder niks mee gedaan. En waarom juist die acties snap ik eigenlijk ook niet. Misschien dat hij dat nog kan toelichten.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina