Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 169 / Bezoekers Vandaag: 6929
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Decoder (?) trouble met 1 van 5 locomotieven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

henk vegter

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 03 nov 2019 :  14:50:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Als relatieve beginner heb ik de volgende vraag.
Ik heb Koploper met Redbox. Dit functioneert. Ik had vroeger een Delta baan, dus ik heb vijftal locomotieven met Marklin Delta adressen. Nu krijg ik vier van de vijf aan de praat op de Koploper baan, maar de vijfde helemaal niet. Het heeft ook niet met de volgorde van invoeren in Koploper te maken, de loc die niet werkt is als derde ingevoerd (zowel in Koploper als in de Redbox), de locomotieven die er voor en er na zijn ingevoerd, rijden via Koploper wel.
Op een proefrail met Delta bediening rijden alle vijf locomotieven.
In Koploper rijdt alleen de loc met adres 24 (Delta adres 4) niet.
Ik zoek graag verder maar ik ben vastgelopen, dus graag hulp.
Degene die met Koploper niet rijdt (Posttrein) heb ik opengemaakt, deze heeft weliswaar een volledig digitale decoder, maar is keurig op adres 24 ingesteld. Bijgaand nog foto van die loc. Dank alvast voor hulp.

Download Attachment: Posttrein.jpg
116,81 KB

Download Attachment: Posttrein.jpg
116,81 KB

henk vegter

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 nov 2019 :  15:28:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heb je het juiste format ingegeven bij adres 24 in de Redbox, neem aan dat het een Motorola New decoder is.
Koploper heeft hier niets mee te maken, de Redbox is de baas en die laat je loc rijden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

henk vegter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 04 nov 2019 :  10:07:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Wim. Dit wil ik gaan uitproberen. Nog wel een vraag. Op dit moment staan alle locomotieven ingesteld op MM1 en 14 rijstappen. Ik kan ook nog andere protocollen kiezen op de Redbox. Redbox biedt behalve MM1 ook nog aan: DCC, MM2 en m3. Ik denk dat DCC geen zin heeft voor deze oudere Marklin loc (ca. 20 jaar oud), dus blijft over MM2 en m3. Die zal ik uitproberen. Ik hoef dan in Koploper niks te veranderen denk ik?

Ik kan natuurlijk het aantal rijstappen voor deze locomotief ook nog proberen te veranderen, per gekozen protocol. Redbox biedt aan: 14 (nu gekozen), 27a, 27b, 28 en 126. Is het zinvol om dit uit te proberen? Dan moet ik natuurlijk wel het aantal rijstappen voor deze locomotief in Koploper ook aanpassen. Koploper biedt alleen aan: 14, 27 en 28 rijstappen. Dus 126 valt hierbij af denk ik? Verder gewoon alle mogelijke combinaties maar uitproberen?

henk vegter
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 nov 2019 :  10:29:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Henk,

Als je niet weet welke decoder er in de Posttrein zit. En je weet niet wat die afkortingen betekenen. Weet je ook niet wat je moet kiezen.

Maar DCC zal het niet zijn en M3 al helemaal niet dat staat namelijk voor MFX.

Wat je kiest is MM2 en 14 stappen. Koploper ondersteund in MM format niet meer stappen.

En als je die Posttrein met die instellingen kan laten rijden via en met de Redbox, dan zal Koploper dat ook doen. Lukt dat niet met de Redbox, dan klopt er iets niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

henk vegter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 04 nov 2019 :  17:12:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
deze locomotief (adres 24) nu in Redbox op MM2 ingesteld. Via het handmatige menu van de Redbox proberen in beweging te krijgen. Geen beweging helaas. Weer op MM1 teruggezet, geen beweging. De andere locomotieven zijn wel (!) via het handmatige menu op de Redbox in beweging te krijgen. Je hebt gelijk het is geen Koploper probleem. Ik zal het op het 3 Rail forum moeten proberen tenzij iemand op dit formum nog een ander idee heeft. Dank zo ver Wim. Vriendelijke groet Henk.

henk
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 04 nov 2019 :  18:05:47  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros



Wat je kiest is MM2 en 14 stappen. Koploper ondersteund in MM format niet meer stappen.


s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Hallo Wim,

Bij de Tams centrale weet Koploper volgens mij niet wat voor een decoder erin de lok zit.
In de Tams kun je een MM2 decoder op 27 stappen zetten.
In Koploper heb je die keuze ook.
Dat werkt hier al zolang ik de Tams heb (7 jaar).

Henk,

Wat er precies bij jouw lok mis gaat weet ik ook niet.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 05 nov 2019 :  09:37:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Henk,

Je sprak over een proefrail met Delta bediening en daarop werkte alles naar behoren. Kan je bij wijze van test de Redbox met Koploper afkoppelen van je baan, enkel de proefrail aansluiten en zien wat dan het resultaat is.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

henk vegter

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 06 nov 2019 :  09:47:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank voor de reacties. Ben op moment even niet bij mijn baan, maar ik ga de tips uitproberen, ook met het andere aantal rijstappen. Ik kom er graag weer op terug en last resultaat weten.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina