Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 8237
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 wissel straat contoleren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Treinbaan99

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 01 okt 2019 :  14:57:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Welke Heer of dame wil mij helpen met dit vraag stuk :

Ik wil heel graag dat koploper in staat is om de wisselstraat te controleren mbv bezetmelders.
Ik heb daarom ook 2 bezetmelders aangesloten op mijn wissels
1 bezetmelder voor rechtdoor
1 bezetmelder voor afbuigend
Deze bezetmelders functioneren ook zoals bedoeld.

Mijn wens is :
als het wissels aangestuurd word door koploper
ook kan controleren of dat ook daad werkelijk is gebeurd.
Mocht dat niet zo zijn, stop dan in blok
Dat is de bedoeling.


Ik ben nu 2 weken aan het stoeien met speciale actie en logische actie maar nu zie ik het bos niet meer.

Hoogst waarschijnlijk is het antwoord simpel.
Maar denk ik te moeilijk.

Met vriendelijke groeten Jarno



hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 okt 2019 :  15:50:15  Toon profiel  Reageer met citaat
De simpelste oplossing is zorgen dat je wissels betrouwbaar werken.

Verder zie ik geen simpele oplossing. Een ingewikkelde trouwens ook niet zo snel, althans geen waarvan ik zeker weet dat die werkt.
Als de wisselstraat is gezet, gaat de loc in principe ook rijden. Je hebt wel die speciale actie om de trein te laten stoppen in het blok, maar die ga je voor jouw wens denk ik niet werkend krijgen, want die werkt alleen met fysieke bezetmelders die allebei bezet moeten zijn.
En om de hele baan met een noodstop stil te zetten, omdat er een wissel niet is omgezet, lijkt me ook niet echt gewenst.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 01 okt 2019 :  23:18:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jarno,

Allereerst welkom op het Koploperforum.

Ik ben het met Huub eens dat betrouwbare wissels de basis zijn. Dan heb je jouw oplossing niet nodig.
Bovendien stopt de hele baan al met een noodstop als een wissel niet omgaat en dus een trein het verkeerde blok inrijdt als je volledige spookmelddetectie toepast.
Je kunt een eventuele onbetrouwbare wissel nog eens een extra opdracht geven met een logische en speciale actie. Bijvoorbeeld: Als de trein van blok 1 naar 2 rijdt zet wissel afbuigend enzovoort.

Als je echt de stand van je wissel wilt detecteren moeten de twee delen van het wissel inderdaad elk een bezetmelder hebben die je kunt gebruiken om een logische of speciale actie te maken. Die bezetmelders kun je dan natuurlijk niet in je baan gebruiken voor het bezetmelden van blokken.
Ik gebruik op een analoge manier een losse bezetmelder, die inkomt als ik mijn los te nemen gedeelte wegneem om achter de baan te komen. De bezetmelder wordt dan actief en meldt het blok op het uitneembare gedeelte als bezet, waardoor de treinen niet de afgrond in rijden. Dit kun je ook doen met de bezetmelders in je wissels. Als de goede bezet wordt gemeld is het OK, als de foute bezet wordt gemeld wordt het na het wissel liggende blok bezet gemeld en zal de trein stoppen.
Op deze manier zou het kunnen werken, maar het moet nog wel in detail worden uitgewerkt. Met name het vergelijken van de gewenste en de werkelijke stand van het wissel is lastig zoals ik er nu tegenaan kijk.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  03:31:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Hoe krijg je een trein naar een wisselstraat gestopt als de rijweg al is ingesteld?
Dat is de grote uitdaging. Het vergelijken van werkelijke en gewenste stand is niet moeilijk, maar hoe kun je vervolgens met de uitkomst daarvan voorkomen dat de trein over het wissel rijdt?
Als jij je uitneembare gedeelte weghaalt, als er al een rijweg naar dat blok is ingeateld, rijdt je trein ook gewoon de afgrond in.

Met een noodstop van de hele baan gaat het waarschijnlijk wel lukken, maar dan staat dus ook gewoon alles stil.

Groet, Huub


Bewerkt door hubertus op 02 okt 2019 08:37:46
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  11:30:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dit is niet zo moeilijk te implementeren, je moet het alleen binnen die vele mogelijkheden kunnen vinden.

Maak twee Logische Acties:
1: wissel(straat) is niet goed gezet
2: blok naar foute wissel is bezet (dus een trein rijdt richting verkeerde wissel)

Maak Speciale Actie:
“Alle bezetmeldpunten / logische acties waar” selecteer de bovenstaande twee logische acties.
“Actie” => “Noodstop uitvoeren bij locomotief” en het betreffende blok selecteren.

Dit werkt, de abrupte noodstop is in jouw geval niet zo erg.
Ik ben (om een trein even tegen te houden) nog op zoek naar een methode waarbij de locomotief in het bewuste blok netjes (aan het einde van het blok) afremt en stopt. En na beëindigen van een van de logische acties weer verder rijdt.

Ik hoor wel of je het werkend heb gekregen.

M.vr.gr. Marco

Ps: als extra zekerheid (dat de trein richting de foute wissel rijdt) kan je een derde logische actie toevoegen”:
3: “Trein rijdt van/naar blok” Van/naar blok aangeven en bij Treintypes alles aanvinken.


http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  11:59:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Marco,

Je hebt gelijk qua noodstop, je kunt ook een noodstop maken voor een willekeurige locomotief in een blok. Ik ging er ten onrechte vanuit dat je altijd een loc moest selecteren.

Jouw 2e logische actie zie ik het nut niet van in, ongeacht of dat blok bezet is of niet, je wilt niet naar dat blok toe, want dan raakt koploper de trein kwijt. Wat jij als extra zekerheid aangeeft, is de logische actie die de gewenste wisselstand aangeeft en dus wel noodzakelijk. Ik zou dan wel een andere logische actie kiezen: blok rijdt trein van/naar. Daar hoef je geen treintypes of locomotieven te selecteren, werkt gewoon altijd.

Van mij ga je trouwens niet horen of ik het werkend heb gekregen, de vraag kwam van Jarno.
Ik vind het tamelijk onzinnig om deze controle te willen, maar neemt niet weg dat ik wel wil meedenken als mensen dat wel willen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  12:18:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus


Van mij ga je trouwens niet horen of ik het werkend heb gekregen, de vraag kwam van Jarno.
Ik vind het tamelijk onzinnig om deze controle te willen, maar neemt niet weg dat ik wel wil meedenken als mensen dat wel willen.



Huub, sorry ik had niet goed teruggekeken.
Je hebt gelijk dat je wissels betrouwbaar moeten werken.
Maar toch . . . Ik heb een RoSoft wisselservo die heel sporadisch z’n programmering kwijt raakt. Wellicht mbv microswitches het idee van Jarno implementeren.
Ach zo blijven we fijn bezig. Met al die mogelijkheden van logische en speciale acties is het rijden met Koploper steeds weer een uitdaging.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  14:23:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marco,

Doe jij die dan wel via een aparte voeding van energie voorzien.
B.v een 9V met 3A aan stroom. Mooier is nog een 9V 5A.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
287 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  15:12:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros


Doe jij die dan wel via een aparte voeding van energie voorzien.
B.v een 9V met 3A aan stroom. Mooier is nog een 9V 5A

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



Wim,

Ik denk dat je gelijk hebt vwb de voeding. Als ik de decoder had verdacht dan had ik je al wel weten te vinden.
Het zijn twee decoders in een kastje helemaal aan het eind van de APARTE voeding. Maar het is van die twee wel altijd de laatste.
Extra 12 volt AC trafo zou een makkelijker oplossing zijn dan de micro-switches!

Het komt eens in de drie? maanden voor maar als dat het geval is gaat de trein wel de verkeerde richting naar de opstelsporen onder de baan. Bij die opstelsporen rij ik de wissels open. Niet echt mooi maar bij drie-rail kan dat.

M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), Marklin-K, Draaischijf HK, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  19:32:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Volgens mij kan het, zoals Marco heeft aangegeven, met logische en speciale acties.

Als extra zekerheid wordt bij het wegnemen van het uitneembare gedeelte ook de stroomkring van het betreffende blok (het gaat om één blok) onderbroken. In dat blok valt dus alles stil.

Dit alles is natuurlijk een noodscenario. Normaal gesproken zet je Koploper eerst volledig stil en neemt dan het uitneembare gedeelte weg.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 okt 2019 :  20:05:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Het kan inderdaad op de manier van Marco, maar dat had ik zelf ook al aangegeven.

Al zie ik nog wel wat mitsen en maren, hangt een beetje van de specifieke situatie af of die roet in het eten gooien.
En het werkt alleen voor automatisch rijdende locs, dus bij een handmatige wisselstraat moet je nog altijd zelf controleren of het wissel om is. Daar is een algehele noodstop weer in het voordeel, die werkt voor alles en iedereen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Treinbaan99

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 07 okt 2019 :  21:47:45  Toon profiel  Reageer met citaat
beste mee denkers

allereerst alvast bedankt voor het meedenken !
dat geeft moed.

ik krijg het alleen niet voor elkaar.
koploper maakt gelijk een noodstop bij het om gaan van een wissel.

Dus de wissel bezet melders worden gezien als spooktrein.

gelukkig a.s zaterdag weer naar houten
want eerlijk .... wissels horen nou eenmaal perfect te functioneren !!

Andere kant .... het moet toch kunnen

Met vriendelijke groeten Jarno
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 okt 2019 :  22:27:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jarno,

De melders die je voor de wissels gebruikt kun je uitsluiten voor controle bij spookmeldingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina