Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 75 / Bezoekers Vandaag: 846
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Storing interface
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Broekoord

Netherlands
26 berichten

Geplaatst - 25 feb 2007 :  20:33:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Mijn naam is Ron en sinds kort met koploper bezig.Ik ben zover dat ik wil gaan testen op de baan.Nu loop ik al tegen een probleem als ik de interface aan de control unit aansluit en een trein wil laten rijden gaat er geen licht branden en de trein gaat heel langzaam rijden en reageert niet meer alleen als ik de stoptoets indruk stop hij weer.Voor de duidelijkheid ik heb dan nog geen aansluiting met de pc en ook niet met de s88 modules.Weet iemand iets dan hoor ik dat graag.Ik rijd Marklin maar dat was misschien wel al duidelijk.

vr.gr. Ron

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 feb 2007 :  21:04:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Hoe rijdt je trein als de interface niet op de CU is aangesloten.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  18:27:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Dan doen de treinen normaal wat ze moeten doen alleen als de interface er aangaat zonder overige bekabeling is dat probleem er en wat ik zo onbegrijpelijk vind is dat een tijdje geleden heeft ie er aangestaan gewoon zonder functie en was er geen probleem.
Dus ik weet niet of je hier wat aan hebt Hub maar meer kan ik niet vertellen.

gr.Ron
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  19:38:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Als je treinen zonder de interface goed reageren en met interface niet is mijn vermoeden dat je interface defect is.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  20:39:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Nou Hub,

Wat je zegt was ik eigenlijk ook een beetje bang voor maar om mal van te worden is er op dit moment dus geen probleem en wil ik straks proberen te testen met de wissels.
Ik wil meteen nog een beetje hulp van je want ik heb niet zo veel verstand van pc's wel van vlees in het dagelijks leven.
Bij algemene instellingen per database kan je bij poortnummer opgeven testen of com 3, als ik dus wissels op mijn baan wil testen moet je dan hier opgeven testen of com 3 en is het ook mogelijk als het niet werkt dat je hier com 2 of 1 moet opgeven( als dit al kan).

groetjes Ron
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  20:48:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Hier geef je de compoort (b.v. Com1) op waarop je Interface op de PC is aangesloten.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  22:04:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Hub,

Ga het uitproberen en dit gaat goed.Heb nu de wissels getest en 22 van de 23 waren helemaal goed die ene ligt aan de aandrijving maar dat wist ik al.Nu ging de bezetmelders testen maar hier is wel het een en ander aan de hand.Ik heb 9 blokken bezet waarvan 5-1 bezetmeldpunt aangeven in geel en 4-2 bezetmeldpunten aangeven, en 1 wissel geeft bezet aan.Waar msg ik zoeken van jou Hub?

gr.Ron
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 26 feb 2007 :  23:12:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Als ik dit zo lees maak ik op dat je interface toch goed werkt want je kunt de wissels bedienen, rijdt je trein nu ook goed ?.
Test je de bezetmelders in het testprogramma of via je baanlayout.
Het beste is om je bezetmelders eerst via het testprogramma te testen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  17:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Goeiedag Hub,

Ik ben weer aan de gang geweest maar het is nog een rommeltje.
De test met de wissels staat nog overeind maar de volgende vreemde dingen kom ik tegen.
1 Testen van de bezetmelders (krijg er steeds acht bezet als ik de centrale eenheid alleen al aanzet tevens ook 1 wissel en zet die handmatig weer uit)dit lukt me niet hoe ik dat nou moet doen.
2 Sleep een lok in een blok deze gaat langzaam optrekken naar hogere snelheid, lichten branden maar hij rijd hetzelfde rondje en er gaan geen wissels over.Ook blijft de lok in het scherm staan op zijn plek en even later komt er een melding dat de lok nog steeds stilstaat terwijl hij dus rond rijd.Ook zie je niks gebeuren dat er wat verandert in de blokken-bezetmelders- kop/staart indicatie.
Waar moet ik nu mee beginnen om dit in het gareel te krijgen.

gr.Ron
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  19:17:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Is het niet verstandig op even een backup van je baan te plaatsen, kunnen anderen even met je meekijken.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  20:12:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Uhh ja Hub,

Is goed maar waar moet ik het bestand heen of in kopieëren via e-mail snap ik maar hoe je dit op een forum krijgt dus niet zo 123.

gr.Ron

Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  20:52:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ron,

Bij het plaatsen van een bericht kun je ook een file toevoegen.
zie de paperclip met de tekst File uploaden.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  21:09:06  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: Broekoord.bck
50,87 KB

Bedankt Hub,

Hierbij dan mijn bestand.

gr.Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  23:10:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

ik heb je database bekeken, hier vielen mij een aantal slordigheden op die ik verholpen heb,

Hier en daar werden wissels niet meegeschakeld omdat ze niet geselecteerd waren, ook waren lijnen van baanvakken tot de wissel doorgetrokken waardoor de stand van de wissel niet meer goed zichtbaar was.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

met vriendelijke groet,

Walter

Download Attachment: 200722721715_Broekoord.bck
51,05 KB

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 27 feb 2007 :  23:34:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

nog wat foutjes aangepast, er gaat nog heel wat verkeerd in het registreren van je baan binnen koploper, ik vermoed dat er een aantal bezetmelders verkeerd om worden aangesproken, dit zie ik met testrijden, in dit geval zal de trein niet stoppen, omdat hij op een andere melder wacht dan de trein als 1e tegenkomt.

Ook keert de trein niet op een aantal plaatsen waar dit wel zou moeten, als een trein van blok a naar blok b rijdt, en weer terug naar blok a moet dan zal de trein altijd moeten keren.

Er valt nog heel wat in te stellen,

Succes,

Walter

Download Attachment: 200722721715_Broekoord.bck
53,5 KB

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  18:28:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Bedankt voor je ondersteunig.De verbeteringen die je hebt aangebracht in mijn backup moet ik die nu ophalen via het downloaden van het bestand en zo ja hoe doe ik dat.
En wat moet ik doen van je aan die bezetmelders?
Want dat is me niet duidelijk.
Wel denk ik dat ik nog even een trainingsbaan de komende tijd ga aanleggen in de pc want dan word e.e.a. even duidlijker en overzichtelijker om door te krijgen heb van iemand een soort uitreksel voor beginners gevonden en wil dit dan stap voor stap opnemen.

gr.Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  20:25:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

allereerst het teruglezen van de backup.

Download aangepast bestand en sla deze op een voor jou bekende locatie.
Start Koploper op
Klik op algemeen
Klik op Backup/restore
Vink gegevens teruglezen aan
Volgende
Vink van directory of schijf aan
Zoek dir op waar bestand zich bevind
Klik op volgende
Vink laad database na kopieren aan'
Klik optioneel maak nieuwe database aan
Klik op volgende
Nu is de backup geladen

Wat gaat er naar mijn mening niet goed,

Je hebt in je database de contacten getekend als punten, deze lichten op tijdens het rijden.
De punten dienen in dezelfde volgorde op te lichten als de trein rijdt, dus eerst het begin van het blok (aan de kant waar de trein binnenkomt) en pas daarna mag het punt aan het einde van het blok oplichten waar de trein het blok verlaat. (Deze punten zie ik op vele plaatsen verkeerd om oplichten en hierdoor zal Koploper het contact met de trein verliezen omdat deze niet meer weet op welke plek de trein zich bevindt)De volgorde van de meldpunten vindt je terug met ingeven in onderhouden blokken.

Tevens kan je tijdens het rijden van een trein zien, in het geopende locwindow, welke terugmelder er als volgende verwacht wordt, dit vereenvoudigd het storingzoeken.

Het lezen en uitwerken van de voorbeelddatabase is prima, echter je bent zelf al een heel eind op weg naar een juiste uitwerking.

Succes,

Walter



Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 28 feb 2007 :  21:48:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Ben ik weer even, heb gedaan wat je zei maar aan het einde kreeg ik de melding"De database Broekoord is niet geschikt voor deze versie van koploper, minimaal 6.3 noodzakelijk".
Moet ik dan nu 6.3 downloaden?
Want nu krijg ik ook met selecteer database niets meer.

gr.Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  00:37:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

ja je zal de laatste Koploper update moeten downloaden van www.pahasoft.nl want ik heb jouw bestand met de laatste versie van koploper bewerkt.

Deze kan je gewoon installeren over je oude installatie heen, evt. je bestand opnieuw downloaden en inlezen, zal moeten werken, al je gegeven evenals je registratie blijven intakt.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 01 mrt 2007 00:38:46
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  22:56:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedeavond Walter,

Het is gelukt en zie al enkele veranderingen.
Waar ik wat hoofdbrekens over heb en maar niet kan vinden en dat niet uit kan staan is het volgende.
Als ik een lok in een blok sleep zijn er enkele waar het vierkantje om de lok te laten vallen niet verschijnt dus je ziet een rondje met streep erdoor.Ik heb vier van die blokken dus 19 niet dat is weer positief maar ik zie het niet waar dit door komt dat daar ook een lok neergezet kan worden en dan wegrijden.

Groetjes Ron.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  23:37:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

een trein kan alleen naar een volgend blok vertrekken als er een verbinding met dit volgende blok is (zie onderhouden blokken) en de trein in deze richting kan vertrekken.

Vanaf dit blok zal de trein dan automatisch verder rijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 01 mrt 2007 :  23:48:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Had vlak voor je bericht het probleem al opgelost.
Het zat bij onderhouden treintypes en dan onder treinroutes daar had ik al eens wat ingevuld en dat stond voor goederen licht aangevinkt en dat moet niet.Nu werkt het evengoed bedankt.
Ennuhh ga je vanavond niet zo laat als gister naar bed.

groetjes Ron
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  12:07:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Heb de bezet meldpunten in onderhouden blokken allemaal goed gezet.
Maar als ik de centrale eenheid aanzet krijg ik weer bezet melding van dezelfde (9)blokken, de meeste branden dan met 1 puntje en enkele met 2 puntjes.
Verder als ik een lok in een blok sleep gaat hij op baan rijden maar in het scherm blijft hij staan en krijg ik melding/vraag of hij moet rijden terwijl hij dus al rijd.Rijd aldoor het zelfde rondje en verder gebeurd er niets. En in het scherm/baanontwerp zie je ook niets veranderen.
Dacht dat het misschien aan de rails lag dus dat er kontakt werd gemaakt maar heb 1 blokje helemaal verwijderd en in het scherm/baanontwerp staat hij gewoon nog in geel met 2 brandende bezetmeldpunten.Help!!
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  12:17:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Halo Ron,

zou jij dan de nieuwte backup van je gegevens opnieuw kunnen plaatsen, dan wil ik op afstand voor je kijken waar het fout zou kunnen gaan,

Dat de lok niet op het volgende punt aankomt, betekend dat de volgende logische bezetmelder door Koploper gemist wordt.

Kloppen alle punten van de terugmeldingen die jij hebt aangegeven daadwerkelijk met je baanplan.

met vriendelijke groet,

Walter Wissels

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Broekoord

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  13:05:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter hierbij de backup
Succes

vr.gr. Ron

Download Attachment: 2007227233144_200722721715_Broekoord.bck
53,52 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 mrt 2007 :  14:43:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ron,

schik niet ik heb de volgende volgorde van bezetmelders omgedraaid, de voorkant van de loc behoort gemarkeerd te blijven door de terugmelders waar in blok, dit ging hopeloos verkeerd

4 naar 5
3 naar 4
9 -2
13 -5
6-5
14-5
11-3
11-2
8-9
16-2
4-3
16-15
20-15
3-4
9-2
7-5
5-4
15-13
16-15
3-9
2-4
5-13
14-15
2-9
9-3
12-15
16-17
15-14
4-12
4-2

kortom heel veel stonden er verkeerd om

Backup gplaatst, ik hoop dat het nu goed werkt, volg anders de gele punten terwijl je trein rijdt.

Groet,

Walter

Software modeltreinen

Download Attachment: 2007341350_2007227233144_200722721715_Broekoord.bck
54,48 KB

Bewerkt door Wissels op 04 mrt 2007 14:56:53
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina