Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 100 / Bezoekers Vandaag: 4643
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Uitleg werking OC32
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Wim Ros

Netherlands
6228 berichten

Geplaatst - 15 jul 2019 :  15:02:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Groen Beginnersniveau: hiermee moet je de basisfuncties werkend kunnen krijgen. Biedt
geen uitgebreide keuzemogelijkheden, slimme besparingen of complexe combinaties

Blauw Geavanceerd niveau; Vereist basiskennis elektronica, enige handigheid met PC
software, enig logisch inzicht of een combinatie daarvan. Het vereist dat je zelf een
aantal keuzes maakt en dus kunt beoordelen wat die keuzes inhouden. In principe
voor iedereen uitvoerbaar, maar niet voor iedereen handig om meteen mee te
beginnen

Oranje Expert niveau: Vereist redelijke tot goede kennis van elektronica, goed logisch
inzicht, enige kennis van programmeertechnieken of een combinatie daarvan. Wat
hier beschreven wordt kan mogelijk bij foutieve uitvoering schadelijk zijn voor
elektronica of andere onderdelen. Dus alleen doen als je het ook snapt.

Ben je “beginner” en elektrotechnisch beperkt onderlegd, sla dan in eerste instantie de
blauw en oranje gemarkeerde secties over. Als de basis eenmaal werkt kun je daar altijd nog
aan beginnen.

Voor de ondersteuning van de OC32 wordt gebruik gemaakt van het Dinamo Users Portal. Je
kunt dit vinden op http://www.dinamousers.net
Het portal beschikt over een “wiki” waarin veel extra informatie te vinden is, zoals:
• Antwoorden op veel gestelde vragen (FAQ)
• Software en firmware updates
• Een forum waar je terecht kunt met vragen en voor advies

Wij verzoeken de gebruiker dringend gebruik te maken van de ondersteuning in
bovengenoemde volgorde, alvorens eventueel persoonlijk contact op te nemen met de VPEB
Partners of VPEB.
Dat laatste geldt uiteraard niet voor zaken van individuele aard, zoals de afhandeling van
garantie en bestellingen.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 jul 2019 15:29:06

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 15 jul 2019 :  18:28:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank voor de handleiding, maar die had ik uiteraard al. Ik heb immers een OC32.;-)


Bij Koploper zit een zeer goede handleiding, waarbij je na wat moeite in het begin, snel en goed aan de slag kunt. Deze jongens gaan de fout in door te weinig op de toepassingen in te gaan die inderdaad legio zijn. Het product zou veel beter in de markt kunnen worden gezet als mensen zich dat konden realiseren. Aan een handleiding voor electronicaliefhebbers onderling, heeft een gebruiker niet zo veel en uiteindelijk zou het daarvoor toch bedoeld moeten zijn. Dat is jammer, niet iedereen heeft er plezier in dit soort dingen zelf uit te vinden en dan is de kans op afhaken groot. Zonde van dit prachtige product, want dat is het .
Paul hield ook niet van handleidingschrijven maar deed het wel, en daar kunnen we nog dagelijks van genieten, al was het wel eens wat afgemeten geformuleerd. Dat hadden deze jongens ook gekund en met veel minder moeite dan nodig is dan voor Koploper.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 15 jul 2019 19:12:32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 jul 2019 :  19:31:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niemand weerhoud je om daar een eigen versie voor te schrijven, want schrijven vind je leuk, gezien je lappen tekst. Dus als je het beter kunt help die mannen. Lukt dat niet dan is het een kwestie van kennis en ervaring op doen. Er is met die handleiding namelijk niet zoveel mis. Anders gezegd hij is duidelijk en to the point. En het is aan jouw als gebruiker om er een mooie toepassing voor te verzinnen/maken.

Maar ik schat in dat je nog in de Groen categorie thuis hoort.

Mvg
Wim.

PS.: en dit alles heeft niets met Koploper te maken, volg de link.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 15 jul 2019 19:35:39
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  12:26:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat heb ik allemaal uiteraard ook gevonden, de vraag is hoe gericht het is op toepassingen voor de modeltrein als je er eenmaal mee bezig bent. Ik zoek dingen uit en experimenteer en kom dat wel verder, de gemiddelde modelspoorder doet dat niet. En dat is jammer, want er kan echt heel veel mee, zoals ik zelf al aangegeven heb te hebben gevonden. Wel prima dat je dit aangeeft, al is het meer voor anderen die zo ver nog niet zijn.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  12:42:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

... de vraag is hoe gericht het is op toepassingen voor de modeltrein als je er eenmaal mee bezig bent. Ik zoek dingen uit en experimenteer en kom dat wel verder, de gemiddelde modelspoorder doet dat niet. ... al is het meer voor anderen die zo ver nog niet zijn...


Aparte aanname. En ook deel jouw mening niet.
Als je de moeite zou nemen om je te registreren op het dinamousers forum zou je zien dat daar juist heel veel geëxperimenteerd wordt en er met hulp van de ontwikkelaar veel verduidelijkt wordt.
En dat het dus juist heel gericht op toepassingen is.

En het is niet alleen voor "beginners", ook gevorderden kunnen er prima terecht.

Hoe je er dan bij komt dat gemiddelde modelspoorder niet experimenteert is mij een raadsel.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  13:04:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Ik zoek dingen uit en experimenteer en kom dat wel verder, de gemiddelde modelspoorder doet dat niet.
Met vriendelijke groet,

Tom Prins




Wat een gelul.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  13:05:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Die samenvatting is veel te boud. Het forum is niet erg actief, maar zou best handig zijn als het goed functioneerde. Hier zit een ander publiek dan de gemiddelde modelspoorder en er zijn hier ook aannames dat is wel helder. Ik geloof eerlijk gezegd dat mijn achtergrond ijn intellectueel opzicht zo beroerd nog niet is en ik ben dergelijke suggesties zelden tegengekomen. De wereld is groter dan de electronica en ik ontleen mijn identiteit en waardigheid er ook niet aan.

Ik vind het wel zonde dat mensen zoveel moeite moeten doen om dit prachtige apparaat goed te leren kennen. Ik vind eerlijk gezegd de waardeoordelen buiten iedere orde, maar ik kom ook uit een discipline waar dat een doodzonde is en zelfs nooit aan de orde.

We zitten hier voor de lol om plezier te beleven. Ieder vogeltje mag zingen zo die gebekt is, maar het kan ook zonder suggesties over iemand intellectuele vermogens als die en vraag stelt over iets waar hij geen benul van heeft. Verder hoort dat binnen de kaders van de burgerlijke beleefdheid te geschieden. Dat is inderdaad een traditionele opvatting. Mogelijk spelen andere zaken een rol.

Ik kom binnen mijn modelspoorwereldje ook vragen tegen over logische acties en sequenzen waarbij ik me wel eens afvraag hoe mensen dat niet kunnen. Door mensen op het goede spoor te zetten, automatiseren ze nu kraantjes. Iemand op weg helpen werkt beter dan afkraken,. Dat dient geen enkel redelijk doel en levert weinig positiefs op.

Tot zover dan maar even de metadiscussie. Eigenlijk heb ik die in mijn werkzame leven al net te veel moeten voeren. ;-) We zitten hier voor ons plezier en dat van anderen die ook met deze ontspannende hobby bezig zijn. Ik ben zelf voldoende weerbaar, maar dat geldt niet voor iedereen. Met welke achtergronden dit alles gebeurt, hoort tot mijn vorige leven, daar zal ik niemand mee vermoeien. ;-)


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 jul 2019 13:08:02
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  13:08:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Man wat een elitair gezwets.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  13:12:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat een gelul.

Alleen de waarheid ligt in het midden


Wat een niveau.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  13:14:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Soms vind ik het weleens jammer dat ik geen sleutels heb van het slotje.

Nu weer terug naar Koploper en vragen en of opmerkingen daarover.

Groetjes.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  14:16:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit soort zaken zijn eenvoudig, dat is het probleem niet. Dat draait allemaal wel. Ik heb wat laslichtjes zitten simuleren en dat ging aardig, maar voor dat soort zaken moet je wel moeite doen.

Ik pleit ervoor dat dit ding door betere documentatie ook toegankelijk wordt voor mensen die daar wat meer moeite mee hebben. De vertaling die aan die vraag gegeven wordt, en het op de persoon. betrekken naast de daaraan gekoppelde diskwalificaties vind ik buiten de orde. Het kijkt me dat deze suggestie te makkelijk als vaststaand is aangenomen zonder dat er een goede basis voor deze stelling is. Het taalgebruik laat ik dan maar voor wat het is. Hopelijk is het nu helder.

Uw goedbedoelde nuancering is natuurlijk prima, dat werkt alleen maar goed.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 jul 2019 14:21:17
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  14:38:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb naar aanleiding hiervan eens de handleiding bekeken en zie eerlijk gezegd niet wat je daar zou willen verbeteren. Keurig aangegeven voor welk niveau het is, helder geschreven. Ik zou willen dat iedere handleiding zo is.
Is het beginnersniveau nog te hoog gegrepen, dan lijkt het me verstandiger om een product met minder mogelijkheden en/of een kant-en-klaar product met het gewenste effect aan te schaffen. Dat voorkomt veel teleurstellingen.

En voor je weer het idee krijgt dat ik een electronica-achtergrond heb, die heb ik niet. Alles wat ik ervan weet, heb ik me eigen gemaakt door me er voor de hobby in te verdiepen. Maar dat moet je wel willen.
En zelfs met die wil zal niet iedereen dat kunnen. Ga dan voor producten die wel passen bij je kennis en ervaring.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  14:52:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lijkt me dat dit precies is wat ik doe en kan. Uw oplossing was voor mij niet te bedenken, als ik niet kan overzien wat er gebeurt of kan gebeuren doe ik dat niet en verniel je dingen.

Wel mooi om te horen dat u zich dit eigen heeft gemaakt. Eerlijk gezegd durf ik dit nog niet. Het concrete probleem, een betere melding van positie en de staat van de motor van mijn rolbrug is er goed mee opgelost. Het ding is al prima geautomatiseerd met Koploper maar dit verfijnt het. Het is me inmiddels wel helder dat mijn juiste gedachte het zo te doen met gebruikmaken van de overbruggingstrook even een vreemde gedachte leek te zijn. Maar hij werkt in combinatie met de logische acties echt heel goed. Ik ben u er ook zeer erkentelijk voor dat u een voor mij bruikbare aansluiting op de s88 wist te maken voor een analoge stroom en nog voor beide richtingen ook. Om dat te verzinnen ontbrak me de kennis, en die zelfkennis is ook groot genoeg om het niet zelf in elkaar te prutsen. Voor mijn electronikaneefje was het een fluitje van een cent.

Ik denk wat betreft dat de wijze zoals het nu gedocumenteerd is het te weinig toegankelijk is en dat betrek ik niet op me zelf, maar ik denk dat het de drempel te hoog maakt voor de veelal al op leeftijd zijnde gebruikers. Dat is jammer, het is snel duidelijk dat het een prachtding is. Ik kijk nu naar mijn laslichtcombinatie van blauwe ledjes met een klein beetje wit ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  15:17:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Lees nu eens wat ik schrijf: "Is het beginnersniveau nog te hoog gegrepen, dan lijkt het me verstandiger om een product met minder mogelijkheden en/of een kant-en-klaar product met het gewenste effect aan te schaffen. Dat voorkomt veel teleurstellingen."
Je kunt die handleiding wel in Jip en Janneke taal gaan opschrijven, maar daar bereik je alleen mee dat (meer) mensen voor wie het product te hoog gegrepen is, dit ook gaan gebruiken.
Dit is geen waardeoordeel over mensen die de huidige handleiding niet begrijpen, het voorkomt alleen teleurstellingen.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 16 jul 2019 :  16:20:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hubertus,


Uw argument is inderdaad wel valide, daar zit zeker wat in. Zo kun je het inderdaad wel bekijken. Maar eens over nadenken. ;-)



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale- en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 16 jul 2019 16:22:31
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina