Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 96 / Bezoekers Vandaag: 321
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 121
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Doorrijden CM / snelheid.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jaap

Netherlands
89 berichten

Geplaatst - 24 feb 2007 :  17:21:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal.

Ik loop tegen een probleem(pje) aan.
Ik rij met een trein een blok binnen maar deze lok moet nog een eind doorrijden in mijn geval 125cm nu gaat het bij koploper maar tot 99,9cm hoe is zo'n probleempje optelossen.
En mijn tweede vraag hierbij is: de snelheid waaarmee de lok deze cm rijd zijn heel laag, terwijl leer remmen aanstaat.
ben ik iets vergeten intestellen??

Met vriendelijke groet,
Jaap

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  19:38:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Meer dan een meter doorrijden? Wil jij mijn eerlijke mening? Die zal ik je maar besparen.

Doorrijden in cm is slechts gemaakt voor kleine afstanden. Denk hierbij aan draaischijf, waarbij de detectie soms niet uit te voeren is. Ik moet nog een draaischijf in model vinden waar de afstand van een meter niet voldoende is. Ook hoe groter de afstand is hoe onnauwkeurig het gaat worden. Ook per definitie is het doorrijden in CM op de minimale snelheid.

Ik kan voor je dus slechts 1 optie aandragen: leg je stoppplaatsen op de JUIST PLAATS!! Doorrijden is slechts bedoeld voor korte correcties.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  20:21:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo paul en of mede koplopers

Maar hoe los jij/jullie nou mijn probleem mooi op.
Ik rij met eem stoomlok met 5 rijtuigen erachter van blok 1 naar blok 2. na stop melder moet de lok eigenlijk nog een dikke meter doorrijden, hier ontkoppelt de lok de rijtuigen (mbv een kadee magneet) en rijd door naar blok 3 en stopt hier.
Onder tussen komt een andere stoomlok ook via blok 1 naar blok 2 en moet gelijk bij de stopmelder stoppen , om de rijtuigen aantekoppelen, ( was achterkant bij vorige lok ) en rijd na keeropdracht weer naar blok 1.

Hoe los jij? of uiteraard een ander zulke probleempjes op

Met vriendelijk groet,
Jaap.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  20:35:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap

In de helpfile van Kl staat een beschrijving voor het omlopen van een loc. Dit is een van de mogelijkheden om het te doen, met wat aanpassingen ook toepasbaar bij locwissel.
De door jou bedachte manier zal nooit betrouwbaar werken, zelfs als je 125 cm kunt doorrijden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  21:36:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub

Ik heb dat alles even door gelezen maar zit nog met een enkele vraag.
Met name blok 2 wat de ééne keer binnenkost melder is moet de volgende keer stopmelder worden, Hoe doe je zo iets??

Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
986 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  22:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

De stopmelder blijft de stopmelder.

Als bij het aankoppelen de lok aan de oude achterkant aankoppeld duwt hij de wagons op de stopmelder en daarop zal de trein stoppen.
Het aankoppelen werkt dan ook alleen als de wagons ook gedetecteerd worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Bewerkt door Wim Romijn op 24 feb 2007 22:28:01
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  22:32:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Of je gebruikt een ir-lichtsluis. Dan hoeven de wagons niet gedetecteerd te worden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 24 feb 2007 :  23:04:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim en Huub.

Het "kwartje" is gevallen.
Dat wordt dus verfen met weerstandslak.
bedankt voor jullie tips.


Met vriendelijke groet,
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  19:00:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb ondertussen het één en ander gerealiseerd. maar het is nog niet optimaal.
Lok rijd prima het blok binnen , bij 2e melder remt de lok af naar minimale snelheid ( is ongeveer 4 km/h) en rijd zo een 75 cm door.( ik rij met 3 melders in dit blok ) lok rijd een aantal cm door bij de derde melder, en koppelt mooi af (mbv kadee magneet) en duwt de rijtuigen ongeveer 1/2 a 1cm weer terug op bezetmelder 2.
Lok rijd dan door naar volgend blok.

Nieuwe trein komt eraan , en rijd blok binnnen maar remt erg laat af bij de tweede bezetmelder snelheid nog erg hoog waardoor de wagons met een te hoge snelheid worden weggeduwd.een dikke 4 cm.terwijl een dikke cm voldoende is (is mijn probleem).

Wel krijg ik elke keer de melding snelheid tehoog bij de logging, maar de lok leert hier niets, toch zo de lok moeten leren.
Ik hoop dat mijn probleem een beetje duidelijk is over gekomen,
Maar nu de oplossing, wat doe ik fout, wat moet er verbeterd worden?
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  19:30:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

De lok welke de wagons ophaalt komt dus al met te hoge snelheid het blok binnen. De wagons staan dus op melder 2, als de lok het blok inkomt zal bij melder 1 de lok direct gaan afremmen tot minimum snelheid, echter aangezien de wagons er staan moet deze remweg veel korter wezen dan de eerste trein. Zelf heb ik in de vaste route een snelheids beperking, hoeveel in jou geval is even experimenteren.

Mels
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 05 mrt 2007 :  22:19:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels

bedankt voor je tip.
Het rijd en ziet er nu een stuk netter uit.

Mvg,
Jaap
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina